Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 822 ggr
Magi-cat
2016-01-23 08:08

Nordiskt medborgarskap?

Carl Haglund, ordförande i Svenska Folkpartiet, föreslår ett gemensamt nordiskt medborgarskap. 

"Det är lätt att flytta för att jobba eller studera till ett annat nordiskt land, men det kan vara svårt att till exempel öppna ett bankkonto, få en dagvårdsplats till ett barn eller att hyra en bostad."

http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/22/haglund-foreslar-nordiskt-medborgarskap

Vad säger ni om den idén? Skulle ett gemensamt nordiskt medborgarskap underlätta? Finns det någon förankring för förslaget?

Det finns redan många som har dubbelt medborgarskap, både finskt och svenskt. Men det är förstås inte riktigt samma sak.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
2016-01-23 11:04
#1

Det skulle inte skada, men formen återstår att utforma.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2016-01-23 11:32
#2

Det framgår inte hur Haglund har tänkt sig detta. Jag är en varm anhängare av Gunnar Wetterbergs förslag från 2009. Kanske Haglund och Wetterberg kunde utforma ett gemensamt förslag? http://www.dn.se/debatt/de-fem-nordiska-landerna-bor-ga-ihop-i-en-ny-union/


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-01-23 11:43
#3

Det är ett intressant förslag. Men knappast inte realistiskt.

I alla fall vore ett större samarbete inom Norden bra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TjockaBerta
2016-01-23 18:04
#4

Ja det lät som bra förslag. Jag har funderat på att ansöka om att få tillbaka mitt finska medborgarskap men så här skulle det vara mycket lättare.

>>>Malum domesticum<<<

Zepp
2016-01-26 22:40
#5

Det faller som vanligt på nationalstaternas hegemoni!

Och på det att olika nationer har lite olika problem/fördelar och olika agendor.

Man bildade Kalmarunionen en gång i tiden.. som ett svar på Hansans hegemoni och makt..

Den alliansen funkade lite si och så, det fanns allt för stora åsikter om politik, maktfördelning och riktningar att gå/allianser att ingå.

Det nordiska samarbetet kan gått få fördjupas.. det utgår mer från de olika ländernas egna förutsättningar.

Glöm inte att Norge inte längre ville vara i union med Sverige.. det fanns allt för stor skillnad mellan ekonomi och utrikespolitik.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: