Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1108 ggr
KPD
2016-01-18 05:02

"Väktare med invandrarbakgrund ger mervärde"

"På säkerhetsföretaget Securitas erfar man att det för många kunder spelar stor roll att det finns väktare som behärskar språk utöver finska och engelska, och känner till andra kulturer." Att personer med utomfinsk bakgrund rekryteras till poliser och väktare är bra. Språklig och kulturell kompetens kan underlätta många gånger. Även om artikeln relaterar till personer medutländsk bakgrund, finner jag det märkligt, att svenska inte alls omnämns. http://svenska.yle.fi/artikel/2016/01/18/vaktare-med-invandrarbakgrund-ger-mervarde


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2016-01-18 06:57
#1

👍

Bra, men jag tror nog att svenska betraktas som självklart.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2016-01-18 06:58
#2

Ja, varför nämns inte svenska? Är det underförstått och så självklart att det inte behöver nämnas?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-01-18 06:58
#3

#1 Samma tanke där, Draken. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2016-01-18 07:38
#4

Antagligen nämns inte svenska för det är inte ett krav att väktare ska kunna det, åtminstone inte här i södra Finland. Här är antagandet att folk kan finska eller engelska. Det finns många företag nuförtiden, i synnerhet privatägda, som man inte kan utgå från att man får betjäning på svenska. I Borgå klarar man sig relativt bra, men inte nära på alla ställen.

T ex arbetshälsovården jag har nu, där har jag hittat en person som betjänat mig på svenska.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2016-01-18 08:13
#5

#1 #3 Tyvärr tror jag inte att det är självklart, för man nämner finska och engelska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: