Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 593 ggr
Magi-cat
1/13/16, 8:49 AM

"Kulturskillnader jämnas ut på asylboenden"

Asylsökande på flyktingförläggningen i Hennala får kulturundervisning sammanflätat med språkundervisning.

"Till den arabiska kulturen hör enligt Ilkka att man öppet visar sina känslor och är rakt på sak. Finländarna är blygare och vill lära känna en person innan de kan vara helt rakt på sak. Det kan därför ske kulturkrockar när man bekantar sig."

Några större skillnader är det inte. Men det kan vara bra att lära sig när vissa ord är lämpliga eller olämpliga att använda. Även ett ord som "vacker".

http://hbl.fi/nyheter/2016-01-12/785410/kulturskillnaderna-jamnas-ut-i-asylboendena


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
1/13/16, 10:46 AM
#1

Det är nog många problem som grundar sig på missförstånd och kulturskillnader. Öppen dialog skulle vara viktigare. Vi är nog rätt dåliga på att förstå andra kulturer också tror jag. Min bild av finländare är att när de reser någonstans, så åker de till turistorter och lär sig egentligen inte så mycket om landet de besöker.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/13/16, 10:57 AM
#2

På ett all inclusive där man inte flyttar sig långt ifrån poolen lär man sig nog inte så mycket…

Men det behöver inte vara konstigare än vad som skrivs i artikeln, skillnaderna är inte så stora människor emellan. Det är den i grunden främlingsfientliga propagandan som trissar upp skillnader till något som inte är sant.

Språket är viktigt. Som att använda ordet "vacker" - ett positivt ord men som bör användas vid rätt tillfälle. Det är inte så lätt för alla att lära in ett främmande språk i vuxen ålder. Barnen lär sig ofta väldigt snabbt via leken.

Det verkar vara Finska Röda Korset som står för undervisningen. Vet du Kicki, om det vanligen är så eller om det här omskrivna exemplet är unikt?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
1/13/16, 8:36 PM
#3

Jag tror det är Röda Korset som står för all undervisning, eller åtminstone samordnar den. Vi är inte vana med så här stora och okontrollerade mängder flyktingar. Även om det inte är så många som t ex Sverige har tagit emot, så är det många flera än vi brukar ta emot.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: