Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1771 ggr
Magi-cat
1/3/16, 11:41 AM

Djurhållning i Finland

Frågan ställdes på en annan sajt.

Jag flyttar den hit, ifall någon vet.

Hur är det alltså med djurhållning och bestämmelser i Finland?

http://djurskydd.ifokus.se/discussions/5685e0e58e0e74167e000d0d-djurhallning-i-finland


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
1/6/16, 9:36 PM
#1

Här är svaret jag skrev i tråden på Djurskydd

 Den högsta myndigheten är Jord- och skogsbruksministeriet, därefter Livsmedelssäkerhetsverket Evira, regionförvaltningsverket, kommunala veterinärer och polisen.

http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurskydd+och+djurhallning/overvakning+av+djurskydd/elainsuojeluviranomaiset+suomessa+/

Vi använder ofta benämningen produktionsdjur om alla djur, livsmedelsproducerande djur har jag aldrig hört här i Finland. På produktionsdjur bör man kunna googla fram en hel del information. Eviras sidor är bra tycker jag om man är intresserad av lagstiftningen.

Överlag skulle jag säga att djur i Finland har det bra. Visst, det finns massor som man kunde förbättra. Djurskyddslagen som används just nu är i mitt tycke föråldrad. Man håller på just nu att arbeta fram en ny djurskyddslag, så jag hoppas den blir bättre, men just nu skall det sparas in en massa pengar överallt i Finland, så jag är rädd att den kanske blir lite i skymundan. I mitt tycke är den svenska djurskyddslagen bättre än den finska.

Jag erkänner att jag är mera insatt i husdjur än i produktionsdjur, men ska försöka gräva fram lite ur minnet här vad gäller produktionsdjur.

Antibiotika används väldigt lite i Finland. Det används inte förebyggande som i många andra länder, utan det är vid behandling av sjukdom den används. Beroende på djurart och mediciner som används finns det karenstider från sista behandlingen tills djuren får gå till slakt eller t ex mjölk användas som livsmedel. Om reglerna är olika då det gäller djurfoder vet jag tyvärr inte.

Resistenta bakterier kan jag inte svara på nu så här på rak arm, men tror vi inte är bättre eller sämre än Sverige. Finland har överlag väldigt höga krav på livsmedlen, de är väldigt rena och man strävar till att hålla det så.

Storlekar för boxar, bås, hagar och inhängnader är vad jag minns och har sett rätt lika i Finland och Sverige. Gäller även husdjur. 

Jag har en bild av att det är skillnad på grishållningen, jag tror det är vanligare med insemineringsbås och att hålla suggan fixerad då hon fått kultingar (minns inte vad det heter på svenska just nu) i Finland. Detta påstående är dock inte baserat på fakta, utan baserar sig på en minnesbild jag har.

Hoppas det gav svar åtminstone på några av dina frågor :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/7/16, 7:58 AM
#2

Tack, Kicki! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: