Annons:
Etikettspråk
Läst 2338 ggr
KPD
12/8/15, 2:35 PM

Svenska ord i finskan

I finskan finns låneord, där släktskapen med svenkan är mer eller mindre tydlig. - Halli (sv. hall) är ett av de uppenbara. - Katu (sv. gata) och pankki (sv. bank) är också genomskinliga , om man vet något om finsk fonetik. - Talli (sv. stall) kräver att man tänker ett steg till, men vet man att Stockholm heter Tukholma på finska, ser man också det släktskapet. Det finns emellertid ord som inte är lika lätta att genomskåda, därför att de har förändrats eller kommit ur bruk i svenskan. Nu tänkte jag att vi skulle hjälpas åt att finna dem. Jag börjar med de två jag kommer på nu. - Kaupunki (sv. stad) är samma ord som köping, som det nu stavas på svenska. Linköping omnämns ursprungligen som Liunga kauping. - Tykki (sv. kanon) lever i svenskan kvar i ordet bestycka. Det ingår också i namnet Åkers styckebruk, där kanoner en gång tillverkades. Nu hoppas jag på hjälp att finna de dolda svenska orden i finskan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
12/8/15, 2:38 PM
#1

Ruuvimeisseli. 😎

Magi-cat
12/8/15, 2:48 PM
#2

Eller dolda finska orden i svenskan. 😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
12/8/15, 2:49 PM
#3

#1 Först trodde jag, att du var totalt förvirrad, men sedan insåg jag, att det var två bokstäver som hade fallit bort.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
12/8/15, 2:51 PM
#4

#2 Jag tänkte på det också, men ansåg att det kunde bli en egen tråd.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
12/8/15, 3:02 PM
#5

Bra trådinitiativ!

#1 - Ganska uppenbart lånord. 😃 Liksom lamppu och patteri.

Ett ord som är lite intressant är ordet joki (flod, å). Jag har stött på svenska naturfotografer som talat om mindre floder som "jokkar", men jag tror ordet har mer samiskt än svenskt ursprung dock. Nån mer kunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
12/8/15, 4:11 PM
#6

Enligt NE är ordet jokk samiskt och belagt i svenska sedan 1930.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
tarantass
12/9/15, 5:43 PM
#7

#0: intressant tråd.

Släktskapen mellan svenska och finska är noga räknat av typen insläktad genom samlevnad; till ursprunget är språken helt olika (vilket man kan se på många andra ord och på strukturen hos ljud och grammatik). Svenskan hör till den germanska grenen av de indoeuropeiska språken och är släkt med språk som engelska, tyska, ryska, franska, persiska, hindi; finskan hör till den östersjöfinska gruppen av de uraliska språken (finsk-ugriska är också en term som har förekommit) och är släkt med språk som estniska, samiska, ungerska och hotade ryska minoritetsspråk som samojediska och mordvinska.

Beträffande "kaupunki" och "köping" är det mer än stavningen som skiljer. "Kaupunki" (och "juusto", "kuningas", "ranta" med flera) är lånat från något forngermanskt språk och har använts av språkvetare för att bekräfta ungefär hur ordet bör ha låtit i det språket. Inte för att "det finska kylskåpet" (som det har kallats) bevarar ord exakt genom årtusendena (st- i "ranta" föll troligen bort mer eller mindre på en gång), men förändringarna är annorlunda än i obesläktade språk som de germanska och ofta också långsammare.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
12/9/15, 6:01 PM
#8

#5 & #6: "jokk" är samiskt (och jag har inte hört att det används i svenskan om bäckar söder om ungefär Lappland). Skulle dock tro att om något av samiskan och finskan har lånat ordet ("joki" i finskan alltså) så är det samiskan från finskan.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Dioramabyggare
12/11/15, 11:56 PM
#9

#5: I Karelen finns en ort som (åtminstone medan området ännu var finskt territorium) heter Kurkijoki. (Enligt Wikipedia heter det Kronoborg på svenska.)

KickiG
12/14/15, 12:45 PM
#10

Finska dialekter har i många fall ganska klar svenskt ursprung i sina ord. Flikka/plikka/likka kommer ju från flicka. Fati/vati är fat. I trakterna kring Kumo (Kokemäki) kan man säga "kluutata pöytää" när man torkar av bordet. Där är ju det gamla sveska ordet klut med. Ämpäri och ämbar (hink) lär ju ha samma ursprung. Kori och korg är samma ord också. Hur det är med byracka och rakki vet jag inte, men kunde anta att de har samma grund.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
12/14/15, 1:04 PM
#11

Precis, det är samma grund. Vilket som är finskt resp svenskt är egentligen egalt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
12/14/15, 5:26 PM
#12

#11: egalt beror väl på hur man ser det. Det kan alltid vara intressant var saker kommer ifrån och vilka vägar de har gått, och när det gäller ord kan det också säga mycket om kulturhistorien.  Men vill man värdera språk eller folk efter sådant visar man ju bara sin okunnighet – i språk och kulturhistoria för dem som kan de ämnena och i mänskliga relationer för alla andra. Vet inte om det förekom på den tiden då svenskar riktade sitt invandrarhat mot finnarna.

Orden i #10 har i alla fall kommit till finskan från svenskan. ("Racka" har eller hade förr också formen "racke".) Intressant att få litet insyn i dialekter också.

För fullständighetens skull kan man väl ändå nämna att vi i svenskan har finska lånord som "pojke" och "känga", och på finska sidan Bottenviken många fler. ("Tavara" och "kiva" är välkända exempel.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/14/15, 5:47 PM
#13

#12 Jag menade väl inte så mycket mer med min kommentar mer än just att det finns en gemensam grund och att gränserna inte var så strikta långt tillbaka i tiden.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
tarantass
12/14/15, 5:50 PM
#14

Noga räknat finns det förresten idéer om att de uraliska och indoeuropeiska språken (med finskan respektive svenskan) har samma grund. Kanske också delar den med fler språkfamiljer. Det är inte orimligt med tanke på att de har rört sig i överlappande delar av världen. Men så gamla språkstadier (kanske över 8-10.000 år sedan i det här fallet) har hittills inte kunnat rekonstrueras med tillräcklig säkerhet.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
12/14/15, 5:51 PM
#15

#13: okej. Och nej, inte var de det.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/14/15, 6:00 PM
#16

#15 Har du läst Henric O. Andersson?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

tarantass
12/14/15, 6:17 PM
#17

#16: tror jag har stött på namnet i stadsbildshistoria, men inte om finska ortnamn (om det är det här du syftar på, som jag hittade på Google: http://finland.ifokus.se/discussions/51dca8dc8e0e74711f000ccd-ord-mot-ord#25 ?).

Verkar värt att ta en titt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
12/14/15, 7:31 PM
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: