Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 1388 ggr
KPD
2015-11-23 19:01

Järnväg Åbo - Stockholm

Vid ett seminarium på finska ambassaden i Stockholm presenterades en vision om en järnväg mellan Åbo och Stockholm. http://hbl.fi/nyheter/2015-11-23/779559/vision-tag-finland-aland-sverige


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2015-11-23 19:57
#1

Oj! Det låter som ett dyrt projekt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-11-24 07:22
#2

Var ska man byta spårvidd?
1435mm <-->1524mm
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-11-24 07:23
#3

Det har du rätt i!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-11-24 09:34
#4

#2 Jag funderade på det, men jag tror att det beslutet kan tas på ett senare stadium. Några funderingar: - Åtminstone tidigare tror jag, att det fanns en normalspårsbangård i Åbo, när det gick en järnvägsfärja mellan Sverige och Finland. Finns det en lämplig anläggning i Finland, kan det vara lämpligt att använda den. - Kina vill bygga järnvägar för snabbtåg till Europa. Vill man då bygga normalspår hela vägen och ha dessa järnvägar separerade från andra? Vad säger Ryssland? - För resandetåg tror jag att intresset skulle vara större för tåg från Stockholm som fortsätter till Helsingfors och kanske vidare till Ryssland än för tåg från Åbo som fortsätter in i Sverige. - Tunnlar skulle sannolikt bli dyrare med finsk profil än med svensk (som också den avviker från europeisk standard), men jag skulle föredra den finska, som möjliggör tvåvåningståg med raka väggar till skillnad mot de svenska slå-huvudet-i-taket-tågen.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2015-11-24 09:46
#5

Tåg som går i luften borde vara bättre…🤔

Vanliga tåg klarar ju inte ens löv på rälsen, kyla, värme etc…Är det verkligen något att satsa så stort på? Det låter som lite föråldrat att dra järnväg som man gjorde på 1800-talet….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-11-24 09:47
#6

Nu hittade jag information om färjeleden Stockholm - Nådendal (ej Åbo). Den lades ned i december 1975, och då medförde M/S Trelleborg den normalspåriga lokomotorn tillbaka till Sverige. Man kan därför bortse från min första punkt i förra inlägget. Här finns litet information: http://www.faktaomfartyg.se/trelleborg_1958.htm


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2015-11-24 11:28
#7

Det där med lastprofil är ett intressant tema.
Det finns flera, och där svensk ligger någonstans mellan europeisk och finsk.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
2015-12-01 09:14
#8

En gång för drygt 10 år sedan såg jag ett program på Discovery om ett tåg man planerade gå mellan London och New York. Det var med samma princip; ett svävande tåg i ett vakuumrör, men hastigheten där skulle upp till hisnande 9000 km/h för att tåget skulle ta en timme.

Även om det här är en spottstyver i jämförelse så tror jag inte nåt sånt här av ekonomiska skäl skulle förverkligas förrän om kanske 100 år. Varför inte utveckla metoden för snabba transporter på land först, och sen, om allt går väl, bygga förbindelser över havet?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-12-01 09:22
#9

Ja, något nytänk måste till…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-12-01 10:34
#10

#5 Det är lätt att tro, att tåg inte klarar av något, men det beror också på vad man använder för teknik. Järnvägens stora fördel är den låga friktionen, men i vissa lägen skapar den problem. Lövhalka är kanske det som är svårast att bemästra, även om man nu försöker hålla rälsen ren. Förr använde man på vissa platser s.k. pålok. Det var ett bemannat lok, som utan att vara kopplat till tåget sköt på vid avgång från vissa besvärliga platser. När tåget kommit upp för motlutet återvände påloket till stationen. Detta fungerar inte med moderna motorvagnståg, eftersom dessa saknar buffertar. Värme kan ge upphov till solkurvor, men det är relativt ovanligt. Kyla är i sig sällan ett problem. Vinterproblem är i viss mån administrativa, skulle jag vilja påstå. Förr utgick man från verksamhetens behov. Idag utgår man från budgeten. I Schweiz har man mycket sällan problem på vintern.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2016-01-04 11:33
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ElLobo
2016-02-16 23:43
#12

Projektet: Tåg till Åland på 15 minuter

Resan Norrtälje-Åland tar bara 15 minuter, Stockholm-Helsingfors en timme och 40 minuter.

Det är en vision som kan bli verklighet med hjälp av tunnlar, broar och ett nytt tåg som är snabbt som blixten.

Idén backas upp av tunga intressen: näringsliv, politiker, forskare - och superentreprenören Elon Musk.

http://www.expressen.se/nyheter/dokument/projektet-tag-till-aland-pa-15-minuter/

Farwuq
2016-02-17 14:33
#13

Det var rysligt kvickt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
tarantass
2016-02-20 16:48
#14

Tro det med ett land (Sverige) som tror att de järnvägar det redan har klarar sig utan underhåll och vill bygga snabbanor så långsamma som möjligt för att "spara". Det får nog vänta tills massbilismen har blivit omöjlig, och då kommer vi inte att ha råd.

Magnettåg lär dessutom vara energislösare deluxe och rör med undertryck har gjort fiasko förr. Ibland är det etablerade det etablerade av väldigt goda skäl. (Mot hala spår finns också sand och annat, och klimatkänsligheten är en idioti hos modern elektronik eller dess tillverkare, inte hos tåg.)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KPD
2016-06-27 19:08
#15

Nu presenteras planer på Hyperloop också inom Sverige. http://digital.di.se/artikel/hyperloop-bolag-vill-utmana-sveriges-snabbtag


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-06-28 06:18
#16

Intressant men…

Efter vad jag jäst så är det ganska klaustrofobiskt, man sitter i sitt säte och det är trångt som i en Koenigsegg.
😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
2016-06-28 16:20
#17

#17 Jag tycker, att tågen i princip ser ut som en flygplanskropp utan vingar, och jag antar att inredningen blir likartad. Man kanske inte behöver sitta bekvämare än på flyget eller på ett lokaltåg, om en resa Stockholm - Helsingfors tar 30 min?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Farwuq
2016-06-29 10:46
#18

Vad jag läst tidigare är tuben ca 2 meter i diameter.
Platsen i "kapseln" blir där efter.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: