Annons:
Etikettermatdryck
Läst 2732 ggr
Rita-S
2015-11-21 17:59

Finsk julmat? :)

Nu lutar det åt att jag och pojkvännen kommer fira tillsammans här i sverige, då vi båda fick avslag på jul-ledighet från jobbet. Själva julafton jobbar vi inte, men övriga dagar som inte är röda är det att jobba. 
Nu har han berättat lite om julmaten i hans familj, men jag tänkte ändå lära mig lite annat som hör julen till som inte nödvändigvis står på julmiddagsbordet. 

Har ni några förslag på julens bakelser och kakor exempelvis? Jag skall göra karjalan piirakka nu till helgen exempelvis och har hittat ett recept som påminnde om det hans mor brukar använda. Har ni några smarriga recept att dela med er av? :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Magi-cat
2015-11-21 21:23
#1

Mums vad gott med finsk julmat…

Här är en tråd från förra året:

http://finland.ifokus.se/articles/5291d9de8e0e740cd6000667-julmat-i-finland?articles-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-11-22 08:37
#2

Mina släktingar gjorde alltid julstjärnor, ett bakverk som var ett måste till jul…Mycket goda!

Smördeg, givetvis hemgjord, spritsas i fyrkanter. Sedan spritsar man ett snitt från varje hörn och viker till fyra spetsar. I mitten ligger katrinplommonsylt, också hemgjord 🙂, Sedan penslas de med ägg och åker in i ugnen.

edit: Nu kom jag ihåg: Jultårtor kallas de!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-11-22 15:59
#3

#2 Julstjärnor funkar också finfint :)  Jag har alltid köpt både degen och sylten färdig 😊 Sedan så har jag till och med en form som man bara trycker över degplattan så får man den rätt utskuren. Funkar alltså lika som en pepparkaksform. Jag är superlat, jag vet!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Rita-S
2015-11-22 16:22
#4

Jag kommer förmodligen köpa färdig smördeg, men jag tänkte på göra plommonsåsen själv :) Om jag får tag på goda plommon iaf! 

jag har iaf tänkt att göra stjärnorna samt karjalan piirakka. Annars vet jag ju inget om julbaket i Finland mot Norge exempelvis. Kommer ju även göra lite norskt julbak!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KickiG
2015-11-22 17:18
#5

Jag förknippar nog inga andra bakverk än pepparkakor och jultårtor med julen. Hur jag än försöker komma på något. Lussebullar har vi ju inte här.

Plommonkräm är ju sedan något jag förknippar med julen. Att avnjutas som efterrätt tillsammans med vispgrädde, eller att hälla på risgrynsgröten. Finns även en version av blandfrukt (plommon, aprikos, päron och äpple).

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Rita-S
2015-11-22 17:23
#6

#5 samma typ som man hittar på ica i form av hallonkräm, blåbärskräm och liknande du menar?
Det är inte nåt vi brukar ha i Norge, men jag har provat hallonkrämen och det var riktig gott iaf :) Kan tänka mig plommonkräm måste vara smarrigt med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Magi-cat
2015-11-22 17:41
#7

Mmmmm…plommonkräm (eller fruktkompott på torkad frukt) på risgrynsgröt, det är gott….😛

#5 Tänkte på struvor, Kicki, det är väl bara på våren?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rita-S
2015-11-22 17:56
#8

Vi gör struvor i Norge till julen :D Gör de struvor i Finland med? Perfa! Struvjärn nästa!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

JazzBass
2015-11-23 09:12
#9

Till julbordet tycker jag man ska ha en rejäl saftig mörk skärgårdslimpa, typ denna: 

http://sevendays.vasabladet.fi/bloggar/jenny/skargardslimpa-2

Det passar perfekt till exempelvis skagenröra, smetana/finhackad rödlök/fiskrom, och kallrökt eller gravad lax. Det sistnämnda är ett solklart måste på ett finskt julbord. (Receptet ovan hittade jag vid en snabb googling, har aldrig bakat sånt här bröd själv och kan inte uttala mig om receptet ifråga, men det ser ut att vara rätt sorts bröd i alla fall). Tyvärr är den inte det minsta hälsosam med enorma mängder sirap, men god är den i alla fall.

De typiska finska "lådorna", alltså i första hand potatislåda, kålrotslåda och morotslåda, är jag personligen inte speciellt förtjust i. Däremot har jag inget alls emot en väl tillagad lutfisk med vitsås (bechamel) och färskmalen kryddpeppar, som man mal direkt på sin portion vid matbordet och serverar med kokt potatis. Det brukade fammo alltid bjuda på kring jul.

Risgrynsgröt med plommonkräm är en väldigt god efterrätt, för den som ännu orkar nåt mer efter alla andra godsaker som brukar finnas på julbordet. Gröten kan också fungera bra som lite lättare lunch på julaftonsdagen, eftersom det oftast blir mer mat mot kvällen. Gott med variation mot den vanliga och småtrista kanel och socker-blandningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: