Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 958 ggr
KickiG
10/27/15, 4:25 PM

Delfinariet i Särkänniemi i Tammerfors stänger

Idag har Finland, åtminstone de djurintresserade i Finland, med blandade känslor tagit emot nyheten om att delfinariet i Särkänniemi i Tammerfors stänger våren 2016.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/10/27/delfinariet-i-sarkanniemi-stangs

I dag finns det fyra delfiner i delfinariet. De två äldsta, Veera (hona) och Delfi (hane), är vildfångade från Mexikanska bukten och kom till Tammerfors 1985. De två andra, Leevi (son till Näsi och Delfi) och Eevertti (son till Veera och Delfi), är födda i delfinariet. 

Varför är det då så delade känslor när detta besked kom? Många djurvänner hurrar över beskedet att delfinariet stängs. De ser det som djurplågeri att hålla intelligenta djur fångade och "tvinga" dem att uppträda inför publik. Det som grumlar glädjen för många är att det inte var av etiska skäl, utan av ekonomiska, som delfinariet stänger. Delfinariet jobbar för att söka ett nytt hem till delfinerna.

Att utsätta delfinerna för en lång resa, för det blir en lång resa vart de än transporteras, utsätter dem för en otrolig stress. Det finns inga garantier i dags läge för att de ska få stanna kvar i den grupp de är idag. Att introducera delfinerna till andra grupper kan vara riskfyllt i sig, redan om man bara tänker på den bakterieflora de här och de andra delfinerna bär på. Stressen att måsta vänja sig vid nya omgivningar, nya skötare, nya ljud. 

Att släppa delfinerna fria är ingen lätt uppgift, jag skulle säga näst intill omöjlig. Veera och Delfi har bott 30 år i fångenskap, de två andra är födda i fångenskap. Livsviktiga kunskaper som i att gömma sig för fiender och fånga sin egen mat har gått förlorade. Immunitet mot sjukdomar är inte längre vad den var. 

Det är ännu oklart vad som kommer att hända med delfinerna. Sannolikt kommer de att transporteras till ett annat delfinarium. 

Endel röster säger att vi borde behålla delfinerna här, men sluta upp med visningarna. Jag ser inte det att delfinerna uppträder inför publik som något negativt. Hela konceptet med delfinarium och djurparker är etiskt problematiska, men nu är verkligheten vi har den att vi har både delfinarier och djurparker i världen. Vi har ett ansvar inför de djur vi har, av orsak eller annan, stängt in i dylika etablissemang. Jag är emot grundandet av nya delfinarier, men de delfiner vi har bör vi ta så väl omhand som möjligt. Och här tycker jag uppträdandena kommer in i bilden. Delfiner är aktiva, lekfulla och nyfikna djur. Uppträdandena i Särkänniemi är frivilliga. Vill inte delfinerna uppträda kan de låta bli. De kan simma runt i bassängen inför publiken, men strunta i att göra konster. Eller de kan simma över till bassängerna som inte publiken ser. De kan välja själva.

Själv hade jag helst sett att delfinerna hade fått stanna kvar i Särkänniemi, och fortsätta med uppträdanden  så som de gjort hittills. Sedan när det bara var två kvar, och den ena blev sjuk och dålig, skulle jag låta de två somna in tillsammans. Som det nu är kommer ju delfinerna sannolikt att flytta till ett annat delfinarium.

Vi kan inte skryta med att vi stänger vårt delfinarium, när det sker av ekonomiska orsaker. Och vi kan inte skryta med att vi tänker på djurens bästa, om vi skickar dem till ett annat delfinarium.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
JazzBass
10/28/15, 3:16 PM
#1

Trist nyhet. Håller med dig i varenda ord.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
10/28/15, 3:57 PM
#2

Blandade känslor, verkligen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: