Annons:
Etiketterresorsevärdhetervärldsarväventyr
Läst 2049 ggr
Magi-cat
2015-10-22 20:27

30 städer att besöka i Finland!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2015-10-22 22:26
#1

Heh, 5 av städerna har jag bott i (bor i) och 10 till har jag besökt. Rätt bra saldo. öst och norr behöver helt klart utforskas lite till.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-10-23 07:57
#2

#1 Då känner du till en hel del! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-10-23 08:44
#3

#2 Föräldrarna är övertygade om att de fått hem fel baby från BB, jag är den enda i släkten som inte hålls på ett och samma ställe. 😃

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-10-23 09:47
#4

#3 Du är den enda som fått flyttgenerna.😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2015-10-23 09:56
#5

Jag fick ganska samma saldo som KickiG. 16 orter räknade jag till, men 2-3 av dem jag har bara varit på arbetsresa till eller nåt liknande, och alltså inte desto mer bekanta mig med. Har bott i endast två av städerna på listan, Esbo och Vasa, men Åbo, Helsingfors och Lahtis har jag haft så nära till att det nästan känts som att jag bott i dem. 🙂 (Har bott i Pargas (nära Åbo), Esbo (nära Helsingfors), Nastola (nära Lahtis) och Vasa, och bor nu i Korsholm).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-10-23 10:06
#6

#5 👍 Några favoriter?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2015-10-23 11:19
#7

#6 - Svårt att säga då jag aldrig riktigt turistat i Finland. Ruka som jag besökte i somras (släktträff från sambons sida) var dock ett väldigt trevligt ställe, gillade speciellt naturen i de trakterna som är rätt annorlunda. Hangö har jag varit till flera gånger då jag har en bekant där jag brukar besöka, ofta under regattan i början av juli. Där gillar jag speciellt närheten till havet, de långa sandstränderna och de små trevliga restaurangerna vid hamnen.

Generellt är jag mer intresserad av att besöka nationalparker och liknande för att komma närmare naturen, än städer. Inte minst på grund av att en av mina stora hobbyer är naturfoto. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KPD
2015-10-23 13:48
#8

Nio av dem har jag besökt, men de flesta endast över dagen. Jag skulle gärna besöka fler. Det är endast Helsingfors som jag besöker åtminstone en gång om året. En sommar bodde jag strax utanför Åbo i några veckor och besökte naturligtvis staden flera gånger. Jakobstad och Kajana fanns inte på listan. Jakobstad kanske är för liten? Kajana misstänker jag hade varit med om Kajaneborg hade stått kvar och inte bara varit en ruin. Blickar man utanför den nuvarande riksgränsen skulle jag gärna besöka Viborg också.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

JazzBass
2015-10-23 14:12
#9

#8 - För Vasa nämndes ruinerna, som i mitt tycke inte är så värst mycket att se. De är ju nästan jämnade med marken. Däremot är Raseborgs slottsruiner mycket sevärda och i avsevärt bättre skick, men Raseborg fick inte heller vara med på listan. Tror inte dessa gamla byggnaders/ruiners vara eller inte vara spelat nån avgörande roll för urvalet av dessa 29 städer.

Kajana har jag aldrig besökt. Däremot har jag varit i Jakobstad en del. Den musikintresserade gör gott i att besöka staden, då de bl.a. har svenskfinlands främsta och största musikutbildning där, en fantastisk ny konsertsal med ställbar akustik för att passa både klassisk musik och pop/jazz, och många krogar med livemusik. Det är svenskfinlands Mecka när det kommer till musik. Vasa kommer som god tvåa i det avseendet. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-10-23 14:52
#10

#9 Tänkte också på det, varför just ruinerna  utanför Vasa?? Känns nästan som om de inte ansträngde sig väldigt? Det finns många fler, mer kännetecknande bilder för Vasa.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
2015-10-23 20:11
#11

Espoo och Vantaa kyrkor påminner om Borgås domkyrka, månne samma byggare?

KickiG
2015-10-23 22:44
#12

#11 Vet inte om det är samma byggare, men från samma tidera är de. Liksom Sibbo gamla kyrka, Pernå kyrka och ett gäng andra medeltida stenkyrkor. Allas vår vän Wikipedia har fixat ihop en fin liten lista med bilder av varierande kvalitet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_medeltida_stenkyrkor_i_Finland

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: