Annons:
Etikettspråk
Läst 727 ggr
MaxFlickan
10/11/15, 12:56 PM

Finlandssvenska är lättare att förstå....

…. än sverigesvenska.

"Det är inte bara i Sverige som man talar svenska. I Finland bor ungefär 290 000 personer som också har svenska som modersmål. Det är cirka 5,5 procent av Finlands befolkning. Svenskan som talas i Finland låter lite annorlunda än svenskan i Sverige. Den kallas ”finlandssvenska”."

https://svenskaspraket.si.se/for-studerande/artiklar-om-sverige/artikar-om-sprak/finlandssvenska-ar-lattare-att-forsta-an-sverigesvenska/

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
KPD
10/11/15, 1:46 PM
#1

Intressant att läsa. Att uttalet skulle göra finlandssvenska lättare att förstå för danskar och norrmän tvivlar jag på. I vart fall med danska är problemet att man utelämnar många ljud. Min erfarenhet är därför att man inte i förstone ökar förståelsen för en dansk genom att tala tydligare. Däremot kan det finnas andra orsaker. Danskan är mer konservativ många gånger, och det kan förena den med finlandssvenskan. Å andra sidan har jag ännu inte träffat någon finlandssvensk som säger sig förstå danska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
10/11/15, 4:38 PM
#2

Jag har faktiskt pratat med ett par danskar vid olika tillfällen som påstod att finlandssvenska är lättare att förstå än rikssvenska. Däremot tänkte jag inte på att fråga vad det var som gjorde det lättare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: