Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 2088 ggr
JazzBass
2015-09-24 08:42

Finland (ny låt)

Hej,

Tänkte göra lite reklam för mitt band Schlagwerks sångares egna låt, "Finland", som han skrev i samband med vårens och sommarens debatter kring homosexuellas rättigheter och flyktingkrisen. Han är bra på att skriva texter som inte serverar allt på ett silverfat, utan mycket tolkningsutrymme ges åt lyssnaren (om man förstår vad han sjunger alltså, eftersom den på hans sedvanliga vis är skriven på väldigt bred Närpesdialekt). Vasabladet gjorde en kort artikel om låten, i vilken han även förklarar mer vad den handlar om, men jag rekommenderar att man lyssnar först (klicka på länken nedan) innan man läser artikeln, och lyssnar på nytt en gång efter att man läst den. 🙂

https://soundcloud.com/rickard-eklund-392080042/finland

Jag tycker låten är väldigt vacker och ett fint "statement". Rickard var lite orolig för hur vissa av hans vänner på FB skulle ta emot låten och att det kunde påverka vårt bands popularitet och image negativt, men han har fått fin respons och den negativa har uteblivit än så länge.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
KickiG
2015-10-01 20:30
#1

Väldigt vacker! Jag tror jag förstod det mesta, men det tar nog några genomlyssningar till för att det ska kännas som att jag kan koncentrera mig på både musik och text istället för att måsta tänka så mycket på att försöka förstå :)

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-10-01 20:51
#2

Tack så mycket, JazzBass! 🌺🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2015-10-01 21:20
#3

#1 - Heh, helt förståeligt. 😃 Hans texter är som sagt inte alltid de lättaste att få grepp om, ens om man förstår alla ord. 🤪

#2 - You're welcome. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2016-02-19 16:17
#4

Uppdatering: Rickard har jobbat vidare med låten och släppte den officiellt för ett par veckor sen. För en vecka sen var den utmanare på Vegatoppen (radio vegas nya topplista med företrädesvis finlandssvensk musik) och idag vet vi hur det gick: RAKT IN PÅ FÖRSTA PLATS med exakt en tredjedel av alla röster!!! Nedan slutliga versionen, med textning på närpesiska. ;-)

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-02-19 19:46
#5

Men så fint, grattis!!! 🌺🏆🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-02-19 21:50
#6

Tack, kan förmedla gratulationerna till rätt adress. 🙂 Själv har jag inte deltagit mer än som "hovfotograf", inspelningstekniker för sången på demoversionen, och som allmänt bollplank. Jag är bara otroligt glad att hans musik får den uppmärksamhet den förtjänar. Jag blir mycket rörd av den här låten när jag lyssnar på fraser som:

- "Finland fanns strax bakom knuten och ömsa sin hud"

och

- "Vi steg av vid stadsparken och gifte oss i smyg under almarna. Regnet föll ner som konfetti på oss."

…fastän jag hört dem nu hur många gånger som helst. Den första tolkar jag som en metafor för det hårdnande samhällsklimatet för närvarande, en utveckling jag är mycket orolig för personligen. I det här avseendet känns låten väldigt angelägen just nu. Den andra frasen återspeglar att glädje och lycka också kan återfinnas i besvärliga livssituationer, liksom även humor, vilket senare återspeglas i frasen "Spring in på Teboil och köp mig en inplastad smörgås. Skåd om de verkar vara villi ti prut". 

Kort sagt, jag tycker låttexten är genial och dessutom är hela låten väldigt vacker musikaliskt. Det är ett sant nöje att ha samarbeta med honom i bandet, trots att man själv känner sig lika kreativ som en kratta i jämförelse. 😉

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2016-02-20 07:07
#7

Mmmm…poesi för den här tiden, verkligen…

🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2016-09-18 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Vid den finlandssvenska stora musikkongressen Musik & Talang röstades den här låten till Årets finlandssvenska låt 2016! Jeeee! 🏆❤️🌈🎈🍸👍

http://www.musiktalang.fi/priset-arets-finlandssvenska-lat/

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2016-09-19 07:40
#9

Stort grattis från alla oss på Finlandssajten!!! 🎈🎈🏆🎂☀️✨🎧

Stark text…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Sundaychild
2016-09-19 18:00
#10

Jag har tydligen inte kommenterat denna tidigare fast jag VET att jag lyssnade på den nån gång tidigare när tråden var uppe. 

Och ja, jag håller med, jag gillar de här lite dubbelbottnade texterna.  Fint att sådant uppmärksammas! 👍

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: