Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1287 ggr
MaxFlickan
9/9/15, 6:29 AM

Semestern förkortas och sjukkarensen skärps

"Söndagsersättningen sjunker, semestern förkortas i offentliga sektorn och sjukkarensen skärps. Bland annat det ingår i regeringens paket för att kompensera det så kallade samhällsfördraget."

Kul för oss som jobbar inom vården… Vad tror ni om detta?

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/09/08/regeringen-semestern-forkortas-och-sjukkarensen-skarps

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Farwuq
9/9/15, 1:25 PM
#1

Sjukt, det är fel ände att börja i.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[NeferNefer]
9/9/15, 3:52 PM
#2

Försämra för alla de som arbetar med de tyngsta jobben … på vilket sätt är det smart? Tänk om, tänk rätt.

MaxFlickan
9/9/15, 4:29 PM
#3

#2 Det är väl vi som klagar minst antar jag…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
9/9/15, 4:34 PM
#4

Förmodligen … 😕Kommer ihåg när jag jobbade i vården, tungt slitigt jobb för en förnedrande låg lön, och fick läsa i svenska medier att vi var "kravmaskiner" …

MaxFlickan
9/9/15, 4:41 PM
#5

" Kravmaskiner"? Ja, just det :( När klagar vi eller ställer krav egentligen? Eller, jo, jag klagar ibland. När det inte finns folk! Ingen vill hoppa in på kort varsel på t.ex helger, och detta som regeringen gör nu gör ju inte saken bättre…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Geru
9/11/15, 2:36 PM
#6

Av vad jag förstod så sänka helg-OB till 75% extra, istället för 100%? 

Semestern från 38 dagar tills 30?

Och att det ska bli en sjukkarensdag som i Sverige? Även då reducerad inkomst under sjukskrivningstiden?

Jag förstår inte riktigt hur det är oresonligt? Finns det inte pengar så måste man spara, allt det som dom kommer spara är lyx. Det är inget som är nödvändigt, inte heller någonting som påverkar samhället i stort.

Folk är upprörda för att deras lyx störs. Vad dom inte förstår är att om man inte får in pengar så kommer många fler bli arbetslösa, och misären större.

Kan inte ni människor se den stora bilden?

Inget här är speciellt oresonligt, speciellt inte med tanke på situationen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
MaxFlickan
9/11/15, 3:12 PM
#7

Min lyx störs? Lyx? Jösses.

Nej, jag är upprörd över att de som jobbar inom vården får det sämre ställt. Förkortad semester bryr jag mig attans i, hade bara en veckas semester i år så 30 dagar låter gudomligt.

Men att söndagsersättningen sänks. Hur lätt tror du det är att få in vikarier på en helg? Många av de som kommer kommer för att de vet att de får lite extra betalt.

Och sjukkarensdagen kanske inte låter som mycket, men för oss som inte har världens högsta lön så kanske man hamnar att tänka två gånger om man har råd att vara hemma om man är sjuk. Och hur bra tror du det är om man kommer sjuk till jobbet?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Geru
9/11/15, 3:24 PM
#8

#7 Det är som sagt inte den största sänkningen. Det är fortfarande väldigt bra betalt med den söndags-OBn. Och dom kommer antagligen fortfarande komma? Det är inte så att OBn helt försvinner? Den minskas. Det är internationellt sett en rätt stor OB.

Det är inte bra att vara sjuk på jobbet, absolut inte. Jag vet inte hur vida det är hela dagslönen på karensdagen som går åt, eller om det är delar av den. Sen är det ju 80% av lönen resten av sjuktiden. Vad är fel på det?

Är det så att ni har väldigt låg minimum-lön i Finland? Går den inte leva på alls om man är sjuk en månad då?

Och ja. Allt av det är lyx. Du måste se saker från ett större perspektiv än dig själv och vad du är van vid.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
9/13/15, 2:01 PM
#9

Finland har varit eurozonens främsta åtstramningspolis under valutaområdets utdragna kris. Nu har Finland själv hamnat i ekonomiskt ryggläge och behöver draghjälp i form av en svagare valuta eller annan efterfrågestimulans. Nu får man hålla tillgodo med självsvältskur.

http://www.svd.se/hur-mycket-perkele-tal-finland/om/naringsliv#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1509]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[NeferNefer]
9/13/15, 2:10 PM
#10

Men varför börja med att skära ner på de som redan har usel lön och tungt jobb?

Zepp
9/13/15, 2:27 PM
#11

Jag tror att det främst handlar om att skära ner på offentliga utgifter?

Dvs det är ofta i offentlig tjänst de med låga löner jobbar?

Oså.. de med låga löner i privat tjänst påverkas rätt omgående utav om deras företag går sämre.. det leder sällan till rubriker.

Tex så har Finnland varit rätt beroende utav handel med Ryssland, nu har EU infört sanktioner vad gäller handel med Ryssland.. vilket drabbar de som lever av sagda handel, det kan i sin tur även leda till minskade skatteintäckter.. vilket drabbar de i offentlig tjänst!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

KickiG
9/16/15, 9:34 PM
#12

Jag tror att det som stör folk väldigt mycket är att det blir nedskärningar som syns bra hos låginkomsttagare, och har en rätt stor inverkan på deras liv. Om det görs nedskärningar hos höginkomsttagare så syns det åtminstone inte i medierna.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

MaxFlickan
9/16/15, 9:35 PM
#13

#12 Exakt där är den springande punkten.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
JazzBass
9/17/15, 1:12 PM
#14

Att Sverige haft karensdag länge påverkar inte min syn på saken, att det är en otroligt misslyckad idé. Folk kommer att dra sig från att sjukskriva sig med ökad smittorisk och förlängd sjuktid som följd, och när de väl gör det är det väl är sjukskrivna är det enkelt att ta några dagar extra ledigt, de kostar ju bara ett par tior per dag i jämförelse med över hundralappen för den första dagen för den finska medelinkomsttagaren (pratar nu i euro förstås), eller minst 4,7% av den månatliga nettoinkomsten om man är sjukskriven en enda dag. Har man svårt att få ekonomin att gå ens på  plus minus noll är det inte lätt att dra bort ett par hundralappar så där bara från lönen för att man råkar bli sjuk.

Det kan också hända, att man tycker att ett 100% söndagstillägg låter väl högt och att den nog kunde vara 75%. I princip kan jag hålla med, men när söndagstillägget utgör en stor del av ens regelbundna lön är det mycket pengar bort i slutändan när man skär i tillägget ifråga. Lönenivån i många branscher som omfattar skiftesarbete är ju inte direkt jättestor, och de här nedskärningarna skulle drabba låginkomsttagare värst. Det är ju absolut inte alla som jobbar i skift och det känns rent orättvist att de som har minst ska bidra med en sån här pass stor andel i statssparandet.

Själv skulle jag avsevärt hellre se att förslaget om halverad semesterpeng istället för ovannämnda åtgärder går igenom. Troligtvis skulle det betyda det fler förlorade euron för mig än de andra sparåtgärderna skulle innebära, men åtminstone skulle det slå jämnare ut på befolkningen i alla inkomstklasser. Dessutom är semesterpenningen ett extra tillskott man får ett par gånger per år (sommar- och vintersemester) vilket gör det lättare att acceptera att mista den, och vet man på förhand att semesterpenningen ryker till en viss del är det lättare att förbereda sig på det, än när man plötsligt får ett stort ekonomiskt bakslag direkt efter nästa sjukdomsfrånvaro. Men det här får visst inte regeringen besluta om, så jag får hoppas att fackföreningarna kommer så mycket emot regeringen i den här frågan att man får ett rättvist sparpaket igång. Sparförslagen som nu är på väg att införas är allt annat än rättvisa, enligt mig.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: