Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1004 ggr
Magi-cat
8/25/15, 9:47 AM

Herr och Fru Gårman

Vägverket har gett anvisningar om att man bör sträva efter mer könsneutrala vägmärken om gamla ska ritas om eller nya skapas.

Detta har lett till en del missförstånd där många (lite upprört) trodde att befintliga "Herr Gårman"-skyltar skulle bytas ut till något mer könsneutralt, men så var alltså inte tanken.

Sedan 2009 har kommunerna kunnat välja på märken med Herr eller Fru Gårman (den senare en kvinnlig figur i kjol) till övergångsställena.

Detta menar man nu är lite gammalmodigt och nya märken kommer att vara könsneutrala. Märken ska bli så enkla och tydliga som möjligt, som streckfigurer.

http://hbl.fi/nyheter/2015-08-25/767716/herr-garman-fortsatter-att-ga


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
8/25/15, 10:00 AM
#1

Min personliga åsikt är att ibland går diskussionerna om jämställdhet och könsneutralitet lite för långt. Ett trafikmärke är ett trafikmärke, det finns till för att ge information åt folk som rör sig i trafiken. Borde inte "Flitiga gubben", trafikmärket för Vägarbete pågår, bli "Flitiga gumman" om man skall följa samma logik? 

Hur är det med Märket för gångbana? I mina ögon ser det ut som en man som går hand i hand med en flicka. Trafikmärket för cykelväg har en bild av en herrcykel. 

Jag tycker att den här världen har alldeles med tillräckligt många problem som det är utan att man skall behöva lägga ner energi och pengar på att göra om trafikmärken.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TjockaBerta
8/25/15, 5:19 PM
#2

Meningen är: här går man. Alltså på övergångsstället. Det är helt poänglöst med fru Gårman. Jämställt eller inte.

>>>Malum domesticum<<<

MaxFlickan
8/25/15, 8:53 PM
#3

Tycker det här är att gå lite för långt…  Måste precis allt vara så väldigt…korrekt?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: