Annons:
Etikettersajtenifokus
Läst 1656 ggr
Magi-cat
2015-05-10 08:21

Var med i vår enkla tävling!

Tävlingen avslutad!

Dags för en ny tävling på Finland iFokus!

Gör så här för att delta:

1. Bli medlem (om du inte redan är det)

2. Bra-klicka alla inlägg ovanför dig.

3. Skriv något trevligt i tråden, vad som helst, ett semesterminne, hockeyresultatet för Finland, en bild, vad som du tycker du vill dela och som passar in…

Vinnaren får ett fint pris:

Boken "Grilla" med recept och oumbärliga tips för en lyckad grillkväll! (Priset skänkt av Jeanette 🌺).

Den enväldiga juryn utser vinnaren. Alla deltagare får hedersomnämnande och ev. insidermedlemskap.

edit: Senast 31 maj!!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KPD
2015-05-10 11:15
#1

"Åh, öst är öst och väst är väst och aldrig mötas de två."

Vad kan vara mera fel än dessa så ofta citerade ord av Kipling? Öst och väst möts ofta, och sådana länder och platser fascinerar mig. Finland är bara ett av många exempel. När Sverige tar form som ett rike, sker det till stor del i nuvarande Finland och Ryssland. Tavastehus, Olofsborg (i nuvarande Nyslott) och Viborg är fästningar som byggs för att skydda Sverige. Sverige krigar med Novgorod och senare Ryssland om var gränsen ska gå. I det svenska riket kommer influenser från två håll.

Svenskar och finnar representerar det västliga, medan karelare och savolaxare representerar det östliga, vilket bland annat kom att påverka mattraditionerna. Det som intresserar mig mest är dock religionen. I östra Finland finns den ortodoxa kyrkan, men idag finns ortodoxa kyrkor runt om i Finland.

Vid påsken kan man i Helsingfors tydligt se mötet mellan öst och väst. De flesta tillhör den lutherska kyrkan, men här firas också ortodox påsk i bland annat Uspenskijkatedralen. Svenska inslag förekommer i gudstjänsterna, även om de främst är på finska. Öst och väst möts i Helsingfors.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2015-05-21 08:58
#2

Men kom igen! Sista tävlingsdag är 30 maj! Minst sex deltagare behövs för att priset ska utdelas!

Men visst är vi fler än så…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Rita-S
2015-05-21 12:18
#3

Jag finns här :D 

Jag minns förra året när vi var och fiskade. Hitta en lite medelstor å där det var rikt med abborre. Vi drog upp 8 stycken inom typ 15-20 minuter, dock var de flesta så små så vi släppte de ut igen efter att varsamt lossat kroken. 
Men en incident fick oss att asgarva som fasiken!

Jag drog inn spinnern och just när jag lyfte upp ur vattnet fick jag med mig en mörk skugga som skjöt efter spinnern, men presis inte hann den. Det var presis som om abborren ropade "rattans altså!" för den stannade i vattnet och kikade upp på spinnern som hängde halvmetern över vattnet. 

Jag trode inte det skulle gå, men jag berättade för Jaakko och sen doppade jag spinnern bara ner i vattnet bara för att se vad som hände……  och där hugg den på! Jag höll på skratta ihjäl mig där jag sto, men sen lossade jag den och släppte ut den. Var bara en eller två aborre vi tog hem den dagen för att äta till middag, men just den berättelsen var ganska rolig för en fiskartjej att dela till andra fiskare ^_^

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Magi-cat
2015-05-21 12:53
#4

😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-05-21 16:39
#5

Jag har försökt skriva något, men det blir bara fånigt …

Nåväl. Mitt starkaste och finaste minne från Finland är när jag var där på somrarna som barn, hos min mormor, och satt på förstutrappan efter kvällsbastun och lyssnade på göken. Ibland fick jag en skål glass, ibland lite choklad, och ibland lockades jag in i huset med näkkileipä (knäckebröd). Varje kväll samlades nämligen familjen i det stora köket och åt knäckebröd och pratade lite. Jag förstod inte mycket, men det var mysigt att sitta där och lyssna på det vackra finska språket. Jag älskar fortfarande finska, så klart, och jag blir varm i hjärtat när jag hör göken gala. Tack, Finland ❤️

KickiG
2015-05-21 22:13
#6

Ett av mina livligaste och skojigaste minnen från min barndom var när jag hälsade på hos mormor och morfar på deras sommarstuga. Av någon anledning satt mormor och jag inomhus och pratade, hon måste ha hållit på med mat eller så regnade det, vi var nästan alltid ute på gården eller verandan. Plötsligt så nyser mormor, en riktigt sådan där bautanysning som kommer utan förvarning. Och hennes löständer flög i en vacker båge och landade mitt i rummet. 😂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
2015-05-25 16:39
#7

Underbara bidrag. 🙂🌺

Men fler tävlande finns det väl?😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-05-26 17:56
#8

Finland är fint.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Maria29
2015-05-28 08:38
#9

Jag saknar Finland och maten..

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Magi-cat
2015-05-30 19:56
#10

Förlängd tid, t.o.m. kl 20, 31 maj!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-01 07:25
#11

Tävlingen avslutad! 

Vi tackar alla er som ville vara med och kom med era fina bidrag! Alla ska få guldmyntsblommor som tack….🌺

Den enväldiga juryn kommer att stänga in sig i sammanträdesrummet tills vinnaren är korad.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-06-01 07:32
#12

Det blir således en konklav.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2015-06-01 07:35
#13

Ja. Nu stundar en spänd väntan på resultatet och vilken rök som kommer ur skorstenen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
2015-06-01 12:39
#14

Spännande! Heja allihopa! 😃

Rita-S
2015-06-01 14:43
#15

Håller tummar nu :) Lycka till alla!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Magi-cat
2015-06-02 16:59
#16

Kära medlemmar! Vi har ett r e s u l t a t !

Den oantastliga och självsvåldiga juryn har nu sammanträtt och under visst bryderi kommit fram till att det välförtjänta priset går till…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Rita-S! 🎁🌺🎈🎂🏆

Grattis Rita-S!

Stort tack också till alla andrapristagarna som får varsin bukett blommor från guldmyntsshopen! Det har varit väldigt roligt att läsa era bidrag! 🎁🏆🎂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-06-02 17:00
#17

Grattis, Rita-S!!! 🥳

Rita-S
2015-06-02 17:08
#18

men..va??

Nej för tusan detta händer inte :D 
Tack så himla mycket!!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria29
2015-06-02 17:10
#19

Grattis Rita-S! 🥳

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Rita-S
2015-06-02 17:14
#20

Ni behöver väl kanske lite adress och sådan då? ❤️

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Magi-cat
2015-06-02 17:36
#21

#20 Jeanette och du fixar det praktiska. ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
2015-06-02 18:38
#22

Grattis

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[JeanetteK]
2015-06-02 21:29
#23

Grattis Rita!! Pma mig din adress så dyker det upp en bok hos dig inom kort!:)

Upp till toppen
Annons: