Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1811 ggr
MaxFlickan
2015-05-08 11:25

Sannfinländarna i Regeringen.

Så. Sannfinländarna kom med i Regeringen och SFP är i opposition. Vad är era tankar?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
2015-05-08 12:15
#1

Mina känslor i alla fall är desamma som mina känslor för att folk röstar på sd: 😭

MaxFlickan
2015-05-08 12:23
#2

#1 Förstår dig mycket väl. Har samma känslor jag…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[NeferNefer]
2015-05-08 12:25
#3

🤗 Ja, det är obegripligt … 😕

MaxFlickan
2015-05-08 12:26
#4

Hur tänker folk som röstar på dem…?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-05-08 14:58
#5

😡


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
2015-05-08 15:09
#6

Tror inte Finlandssvenskar kommer att få det så lätt i framtiden…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[NeferNefer]
2015-05-08 15:14
#7

Eller andra som inte passar in i deras förvrängda idealbild …

MaxFlickan
2015-05-08 15:18
#8

Precis :(

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-05-10 08:07
#9

Svenska Folktinget får lugnande besked: grundlagen skyddar språkfrågorna.

Men ändå…Sannfinländarna trycker på…

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/05/09/sasi-c-och-saml-ar-inte-problemet-i-nya-regeringen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-05-10 10:00
#10

Helst hade jag sett att Sannfinländarna inte alls hade existerat, men när de nu gör det, tror jag inte att det nödvändigtvis är någon nackdel att ta med dem i regeringen.

Populistiska partier vinner oftast på att stå utanför. Vid nästa val kommer många av deras väljare sannolikt att upptäcka, att de inte kunde göra så mycket. (På samma sätt tror jag, att det enda som kunde stoppa SD:s framgångar vore att samarbeta med dem i vissa frågor.)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

MaxFlickan
2015-05-10 15:57
#11

Du har en poäng där.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-05-10 16:14
#12

Det värsta är att de här partierna tycks gå upp i opinionssiffrorna vad de än gör. Järnrör, oärlighet, idiotiska uttalanden, ja vad som helst - som skulle sänka vilket annat parti som helst - så går det uppåt för dem. Tycks inte ha något med sakfrågor att göra, för det finns bara en hållning och en fråga och den vet vi om, där ändamålet helgar medlen.😮

Nej, jag tror mer på en ärlig markering, inte flörtande….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-05-10 16:36
#13

Jag håller med Magi-cat. Att ta med dem i regeringar eller alls samarbeta med dem legitimerar fascism, och det är aldrig okej. Jag tror inte på att stoppa fascister genom att ge dem makt, det låter ju helt vansinnigt.

Annons:
mulac
2015-05-11 09:38
#14

Det är kanske inte så underligt att många sympatiserar med "krafter" som propagerar med ord som många kanske tänker i en osäker värld. Då vi har många hot som arbetslöshet, otrygghet , minskade sociala rättigheter, miljöhot och en massa propaganda. Men utan medlemmar så dör dessa rörelser ut, eller ?

Magi-cat
2015-05-13 11:40
#15

Ovisst för nationalspråksstrategin…

Vi lär få se vad ovissheten kommer att innebära…

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/63225


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
2015-05-13 17:40
#16

#15 Suck… :(  Är inte det en styrka att tala två språk?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KickiG
2015-05-14 11:01
#17

Mitt hopp står till att sannfinländarna inte kommer att kunna stå för allt de lovat under kampanjen, och på så vis tappa väljare inför nästa val. 

När man är med i regeringen kan man inte göra som man vill, utan måste samarbeta. Och ibland bita i det sura äpplet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2015-05-14 13:05
#18

#17 Det är det jag tror och hoppas på.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2015-05-14 13:20
#19

#16 Visst är det en styrka att kunna flera språk. Tvåspråkighet innebär dock inte att alla i ett land ska kunna två språk, utan att båda språken ska kunna användas. 

Vad jag förstår är den obligatoriska undervisningen i svenska något ganska nytt, som tillkom till följd av en skolreform. Tidigare var det endast de som gick universitetsförberedande linjer på gymnasiet som behövde läsa båda språken. 

Jag kan förstå, att den som t.ex. räknar med att arbeta som bilmekaniker i Idensalmi kanske inte brinner av längtan av att lära sig svenska. Däremot kan man kräva att en läkare ska kunna åtminstone litet svenska.

Svenskans ställning stärks knappast av att den uppfattas som ett påbud för människor som inte kommer att ha användning av den och inte är motiverade. Minoritetsskydd bör i stället finnas i form av krav på myndigheter att tillhandahålla service på båda språken.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

MaxFlickan
2015-05-14 13:47
#20

#19 Jag förstår mycket väl att de som inte räknar med att använda sig av svenska inte vill lära sig det. Samma resonemang hade jag en gång då jag var ung och grön och inte ville lära mig finska eftersom jag bor i en svensktalande kommun.

Min kära moder sade då att livet är märkligt och att man inte vet vart det bär. Inte var det säkert att jag skulle bo på samma ställe hela livet, inte heller att jag skulle arbeta inom samma yrke.

Håller med om att man bör hitta något sätt att motivera ungdomarna  att lära sig flera språk.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Magi-cat
2015-05-14 14:06
#21

#20 Precis! Jag har hört liknande yttras i de svenskspråkiga trakterna där finskan bara är ett onödigt ont. Ungefär.

Så det var klokt av din moder. 🙂 

Språk har man alltid nytta av. Om inte annat är det bra för hjärnan att lära flera språk, både som äldre och yngre. Skolan ska bredda smaken från vad man tycker just då, antingen det är språk, musik, eller annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
2015-05-14 14:10
#22

#21 Min mamma är smart :)

Jo, jag har märkt av det i mitt jobb. De åldringar som talar flera språk( eller målar, löser korsord, gympar) lider oftast inte av någon demenssjukdom.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-05-14 14:12
#23

Här står om den "finska språkstriden".

http://sv.wikipedia.org/wiki/Finska_spr%C3%A5kstriden

Man måste tänka sig in i att Finland och Sverige var som ett land till 1809, och myndighetsspråket svenska.

Sedan dess har det runnit mycket vatten under broarna och språkfrågan har använts som slagträ i grumliga syften.

Glöm inte heller Åland. Om svenskan får en osäkrare ställning i Finland, hur återverkar det på Åland?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MaxFlickan
2015-05-14 14:13
#24

Åland ja, hur går det för ålänningarna?  Inte många där som kan finska.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Magi-cat
2015-06-04 21:44
#25

På Åland är man naturligt nog lite bekymrad….

"- Vi måste ställa oss frågan: Kan vi inom ramen för detta system vi lever i idag säkra det svenska språket på Åland. Vi tror att det behövs betydligt mera för det."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/06/04/blandade-kanslor-pa-aland-infor-ny-regeringsperiod-i-riket


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-06-24 20:48
#26

Sannfinländarna vill - kanske - tumma på Yle…

"– Den svenskspråkiga befolkningen har rätt att få samma betjäning som den finskspråkiga. Men hur stort Svenska Yle ska vara går så klart att diskutera, sade Kimmo Kivelä (Sannf) tillSvenska Yle på onsdagen. "

Hmmm…

http://hbl.fi/nyheter/2015-06-24/760478/sannfinlandare-vill-diskutera-svenska-yles-roll


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2015-06-30 19:24
#27

Hemska tankar har jag, tyvärr.  Jag som är enbart svenskspråkig och har en liten knodd hemma som just ska börja dagis. 

Men jag har under mina 10 år som svensk i finland mött maximalt 5 personer som varit negativa till min svenskhet/svenska språket så jag har hoppet kvar.

Annons:
Magi-cat
2015-07-10 13:05
#28

Vi ska verkligen hoppas det, Thiah, att förnuftet får råda.

Det är ju om inte annat bra för inlärning och hjärnfunktioner med flera språk! Berikande för alla!

Hoppas det går bra med knodd som ska börja dagis! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-10-09 00:05
#29

Sannfinländarna backar. Det var vad jag räknade med den 10.5 (#10) http://hbl.fi/nyheter/2015-10-08/773456/yle-sannfinlandarnas-stod-rasar Jag önskar, att de svenska riksdagspartierna skulle begripa, att SD växer just p.g.a. beröringsångesten.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2015-10-09 00:08
#30

När man prenumererar på Hbl, ser man tyvärr inte vilka artiklar som är låsta. Eftersom dessa uppgifter knappast har verkshöjd, citerar jag Hbl: "Sannfinländarnas väljarstöd har sjunkit kraftigt, enligt Yles nyaste mätning. Partiet backar med över fyra procentenheter. I den undersökning som rundradiobolaget genomför varje månad rasade väljarstödet med 4,3 procentenheter och stannade på 10,7 procent. Sannfinländarna är nu bara femte största parti. Socialdemokraterna ökade med 3,9 procentenheter och är näst största parti i enkäten med 18,3 procent. Centern är fortsatt största parti och De gröna har gått om Sannfinländarna. Samlingspartiet tappade 0,9 procentenheter och har 18,0 procents väljarstöd. Svenska folkpartiet gick upp med 0,6 enheter jämfört med förra månaden och har 4,8 procents stöd."


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: