Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1629 ggr
Tompaaaa
5/7/15, 9:48 AM

Jobba i Finland

Hallå där! Kan börja detta inlägg med att berätta vilket fantastiskt jobb ni gör här på sidan. Nu är det såhär att jag för ganska exakt ett år sedan träffade en alldeles förträfflig flicka boendes strax utanför Esbo. Vi blev kära genast och har nu i ett år haft ett långdistansförhållande men nu om möjligheten finns är det något vi vill ändra på. Till en början är tanken att jag ska spendera i stort sett hela sommaren i det vackra landet Finland och som alla vet är livet inte gratis och måste därför få in någon typ av inkomst för att kunna finansiera min vistelse. Så min fråga är kort och gott, hur ser möjligheterna ut för en ung, svensk helt utan kunskaper i det finska språket? Är det möjligt eller krävs det språkkunskaper? Kanske känner du någon eller rent av själv är på jakt efter Medarbetare till sommar och eventuellt även längre över höst och vinter. Och vem vet vad som sker därefter? Gärna runt Esbo/Helsingors. Jag är en ung och ambitiös kille med hög arbetsmoral som verkligen tar sitt arbete till 100%, oavsett vad det gäller. 20 år gammal, tog studenten från handelsprogrammet förra sommaren och har en del erfarenheter inom handelsbranschen. Givetvis är jag öppen för alla typer av jobb. Låter detta intressant eller vill du höra mer? Tveka inte att skicka ett meddelande. Nu välkomnar jag er in i diskussionen. Håll gärna en bra ton och tar hellre emot tips, hjälp och allt positivt än att höra de negativa. Kiitos!

Annons:
Magi-cat
5/7/15, 11:31 AM
#1

#0 Tack för de positiva orden! 🙂

Roligt att du/ni funnit kärleken och att stanna i Finland låter som en förträfflig idé!

Håller tummarna för att du får tag i ett jobb! Nu vet jag ingenting aktuellt om arbetsmarknaden i Finland, men hoppas de som gör det, svarar. (Dock vet jag personer som jobbat i Finland utan att kunna så mycket mer än "kiitos". Men det var förstås längre tillbaka i tiden. Beror nog på var någonstans och vad det är för arbete också.)

Kanske du tar en språkkurs så länge? Det kan i alla fall vara bra att ha ett litet hum om språket. Det är nog inte så svårt som det sägs….😓…kanske…😎

Lycka till!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tompaaaa
5/7/15, 4:29 PM
#2

#1 Tack för ditt svar och dina fina ord :)

Ja, jag tror verkligen det är en bra idé. Har verkligen blivit förälskad i landet och upptäcker bara mer och mer härligheter för varje besök.

Jag hoppas verkligen fler dyker in med tips, kommentarer och kanske rent av några förslag - vem vet.  Anledningen att jag vill hålla mig i/kring Helsingfors/Esbo är ju helt enkelt eftersom hon bor där. Har dock hört att chansen för svenskar är störst i de svenskspråkiga städerna. Men vi får se, jag kikar vidare och hoppas som sagt på fler kommentarer.

Kanske någon sitter inne med personer/företag jag bör kontakta för att få mer hjälp? Som sagt, alla tips uppskattas.

Haha, ja språket är givetvis något jag värdesätter och absolut kommer lägga ner tid på. Älskar verkligen finskan. Ska bli intressant… Minst sagt. 😂

KickiG
5/8/15, 9:35 PM
#3

På väldigt många arbetsplatser behöver man också kunna finska, men finns säkert de som man klarar sig på bara svenska också. Jag skulle föreslå att du är i kontakt med arbetskraftsbyrån och frågar om de vet något jobb. Tyvärr har jag inga kontakter åt det hållet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
5/10/15, 12:16 PM
#4

Det är visserligen inte svar på din fråga, men jag hoppas att dessa reflexioner ändå ska vara av intresse. Ett bra första steg är att börja studera finska. Det brukar finnas språkkurser att låna på bibliotek. De litet mer omfattande i serierna "Colloquial" respektive "Teach yourself" lär ha ganska hög kvalitet. Det hjälper inte inför sommaren, men Uppsala universitet har distansundervisning i finska.

Redan att man har börjat försöka lära sig ett språk är av betydelse. Då kan man komma igång med samtal.

Tyvärr är det väl så, att ju sämre man talar ett språk, desto svårare är det att få ett arbete, men det finns sysslor, där man inte har direkt kontakt med andra. För att ta ett exempel tror jag, att om en finlandssvensk (eller finne som även talar svenska) dreve en handelsträdgård skulle han endast anställa någon som talar finska i kassan men kunna tänka sig en svensktalande trädgårdsarbetare.

Jag tror inte att det är lätt, men kanske flickan känner till arbetsplatser där det skulle fungera med svenska som arbetsspråk och du inte skulle behöva svara i telefon eller ha kontakt med kunder etc.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Tompaaaa
7/23/15, 10:13 PM
#5

Hej igen. Försöker få lite liv i tråden igen. Är fortfarande på jakt efter jobb. Jobbar nu i sommar i en livsmedelsbutik här i Sverige. Men vill nu ta steget över vattnet och göra en flytt möjlig. Kollar dagligen igenom mol.fi efter jobb både på svenska och engelska. Men hittar inte något som känns aktuellt. Kanske har du som läser detta nu missat denna tråd och sitter inne på värdefulla tips? All hjälp uppskattas. Om det är peppande ord, förslag eller rent utav hjälp att hitta något lämpligt kvittar. Allt uppskattas.

Magi-cat
7/24/15, 7:17 AM
#6

#5 Bra att du håller liv i tråden och drömmen! 👍

När jag var i Finland senast såg jag reklam för en sajt, jobb.fi. Kan det vara något?

Lycka till!🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
TjockaBerta
7/24/15, 3:26 PM
#7

Jag tänker mig något inom hemtjänsten eller äldreboende för svensktalande. Skulle det fungera?

>>>Malum domesticum<<<

Upp till toppen
Annons: