Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 692 ggr
Magi-cat
2015-04-23 09:10

Vindkraft i Finland

Hur går det med vindkraftsutbyggnaden i Finland och vad tycker ni om den ni som bor där?

I Vasa föreslår man ett skyddsavstånd på 2 km till bebyggelse.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/23/vasa-foreslar-skyddszon-vid-markenkall


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2015-04-23 14:16
#1

Jag är för utbyggnad av vindkraften i Finland då jag tycker man ska använda sig så mycket som möjligt av förnyelsebar tillvara energi, men jag skulle helst se vindkraftverken så långt från bebyggelse som möjligt, gärna ute till havs. Enskilda privatpersoner ska inte behöva få se sina fastigheters värde sjunka på grund av alltför närliggande vindkraftverk. Jag hoppas att Vasas förslag, liksom Korsholms, beaktas innan man slutligen bestämmer sig för en slutlig lösning.

Min bror bor ca 3km från Märkenkall i ett idylliskt egnahemshus i mycket lantlig miljö, och jag hoppas för deras del att man tar vettiga beslut om vindkraftsparken och speciellt vägarna dit, om den blir av. Man har exempelvis diskuterat att flerfaldigt förstora och förstås asfaltera vägen förbi deras hus och dra den vidare till vindkraftparken, vilket skulle innebära att de blir direkta grannar med en stor landsväg. Jag hoppas verkligen att man väljer att dra vägen dit på annat vis så inte den idylliska byabilden försämras, och fastighetsvärdena och trivseln sjunker.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-04-23 14:29
#2

#1 Håller med dig, vindkraft är bra men man måste tänka sig för…

Liksom när de ville bygga en stor vindkraftpark alldeles intill Kvarkens världsnaturarv. Inte bra alls och det blev livliga protester.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: