Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 3383 ggr
Magi-cat
3/21/15, 9:06 AM

"Lärdomar från den finska skolan"

Den finska skolan anses på många sätt som ett föredöme och studeras nu av många andra länder. Vilken är hemligheten bakom de goda resultaten?

Boken "Lärdomar från den finska skolan" av Pasi Sahlberg är intressant och man får många aha-upplevelser.

När man hör den svenska debatten kan man lätt tro att det är mer pluggskola, mer timmar, mer matte, fler prov och tidigare betyg som är receptet mot fallande resultat.

Så inte i den finska skolan. "Den finska paradoxen" talar Pasi Sahlberg om.

- Undervisa mindre, lär mer

- Testa mindre, lär mer

- Mer jämlikhet genom ökad mångfald

Ökad lektionstid för elever som inte hinner med ger ökad undervisningstid för lärarna men inte bättre resultat! Enligt utvärderingar i PISA-studier finns det inga enhetliga samband mellan elevers resultat och fastställd lektionstid. De högpresterande länderna har i själva verket mindre formell undervisningstid.
Inte heller vid vilken ålder barnen börjar skolan är avgörande. I Finland börjar barnen vid sju års ålder, medan de börjar betydligt tidigare i länder med sämre PISA-resultat.

Evidens visar också att finländska elever har mindre ångest och stress i skolan än jämnåriga i andra länder.

Finländska pedagoger anser inte heller att mer läxor nödvändigtvis ge bättre kunskaper, särskilt inte gällande monotona arbetsuppgifter som saknar intellektuell utmaning.
Finländska elever i låg- och högstadium har i själva verket minst hemläxor av alla i undersökningarna!

Vad är då Finlands stora tillgång, den stora hemligheten? Lärarna!

Man lär av varandra, men lägger inte ner så mycket resurser på administration och centrala prov. Man undervisar.

Lärarna är självstyrande och utformar sin egen skolbaserade arbetsplan. All utbildning är offentligt finansierad.

Att bli lärare är populärt och eftersträvansvärt. Bara de bästa och mest engagerade eleverna kommer ifråga till lärarutbildningen.

Boken är verkligen intressant och jag rekommenderar den till läsning. Ibland är det så man hisnar - kan man verkligen göra så här? Paradoxerna ställer mycket på huvudet men resultatet - det blir bra!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/27/15, 5:06 PM
#1

Mer om den finska skolan och principen "Less is more"

Färre tester ger mer lärande, färre (men bättre) lärare ger mer kontinuitet, kortare skoldagar ger mer vila och mer alerta elever, färre ämnen men mer djup, och faktiskt färre läxor…

Mycket tänkvärt!

http://fillingmymap.com/2015/04/15/11-ways-finlands-education-system-shows-us-that-less-is-more/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
8/13/15, 5:47 PM
#2

#0 Tycker att det är otroligt intressant! Visserligen är de svenska forskare inom pedagogik inte så förtjusta i de finska undervisningsmetoder och menar att man inte tar så stor hänsyn till barnens sociala liv och hur de mår. Men tydligen fungerar det. Finska elever ligger på topp år efter år. Systemet påminner väldigt mycket om där jag kommer ifrån ursprungligen. Vi hade också undervisning en halvdag och ändå var många högpresterade. Det har visat sig att barn och unga som påbörjat en högskoleutbildning utomlands har klarat det galant. 

Att bli lärare är populärt och eftersträvansvärt. Bara de bästa och mest engagerade eleverna kommer ifråga till lärarutbildningen.

Bara det här är en stor skillnad om man jämför Sverige och Finland. Här är det precis tvärtom. Ingen vill bli lärare och för att komma in behöver man så skamligt låga antagningspoäng att man kan klara högskoleprovet genom att sitta och gissa och ändå komma in. Många gånger är det nästan lika många sökande som platser. Vilket is in tur innebär att vi som ska utbilda dessa studenter får många gånger in så dåliga uppsatser att vi måste underkänna p.g.a. att det är oläsbart. Sen är ju tanken att dessa studenter ska ut så småningom och lära barn. Hur ska det gå till? Det här är en ond spiral och det verkar som att ingen vet hur vi ska ta oss ur det. 

Administrativt arbete har blivit allt mer omfattande för lärare i alla led, allt från förskolan till universitet. Allt mer administrativt arbete läggs på oss vilket innebär att jag får allt färre timmar med studenter och de får klara sig själva. När de så väl skulle behöva vår ledning och utmaningar och framförallt kvalificerade diskussioner.

[NeferNefer]
8/15/15, 6:38 PM
#3

Fantastiskt!! Björklunds misslyckade skolpolitik kan slänga sig i väggen 👍

Magi-cat
8/16/15, 7:26 AM
#4

Pratade med några lärare igår. De var förtvivlade över den allt tyngre administrativa bördan som läggs på dem, till vilken nytta? Inte blir det mer tid för undervisning och elevernas i alla fall…

Undrar om inte grundfelet (ett av dem) är att privata aktörer i vinstsyfte driver skolor. 

Det ger osund konkurrens mellan skolor, en konkurrens som inte är för elevernas bästa och inte förbättrar undervisningen. Istället borde man göra som i Finland och lära av varandra.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/16/15, 11:19 AM
#5

Jag håller med dig, Magi-cat! Vi har alltid utvecklats genom samarbete, och det är framtidens väg också. ❤️

horsie85
8/19/15, 5:53 PM
#6

Kul att läsa det då jag själv just börjat 7:an 😛

Annons:
horsie85
8/19/15, 5:58 PM
#7

Men undrar en sak, gäller detta endast de "finska" skolorna eller både de finska och finlandsvenska skolorna? 😎

KickiG
8/23/15, 10:07 PM
#8

#7 Jag tror att det gäller både ock.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
10/3/15, 9:21 AM
#9

En kort jämförelse mellan amerikanske förskolor/kindergartens och finska:

De finska barnen leker…

http://www.theatlantic.com/education/archive/2015/10/the-joyful-illiterate-kindergartners-of-finland/408325/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
10/3/15, 12:24 PM
#10

Intressant läsning! Vilken stor skillnad det är mellan olika länder.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: