Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1373 ggr
Castiel.
3/18/15, 9:17 AM

Specifika krav för att bo i Finland?

Hej!

Jag har tidigare bott i Finland tillsammans med min familj, gick även i skolan i Finland. Först bodde vi i Karis och sen i Kyrkslätt och jag vill jättegärna flytta tillbaka dit. Min syster som bott i Finland i många år innan hon flyttade till Sverige förra året sa att man MÅSTE kunna prata finska för att ens bo i Finland.

Jag kan förstå att man måste kunna finska om man ska jobba i Finland.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Annons:
[Devya]
3/18/15, 9:28 AM
#1

Det finns inget som heter att man måste men det lönar sig definitivt att prata finska om man ska flytta till Finland. 

Det finns dock inget krav på att man måste kunna prata finska.

JazzBass
3/18/15, 10:10 AM
#2

Nej inte måste man, jag känner några inflyttade rikssvenskar här i Vasatrakten som klarar sig utmärkt på mestadels svenska. Men det underlättar nog rejält om man åtminstone förstår lite finska. Hur bra man klarar sig på enbart svenska beror mest på var man bor.

Farsan talade väldigt dålig finska när familjen flyttade tillbaks från Sverige i början av 90-talet efter 12 år i Sverige, men så småningom började språket löpa även för hans del. Måste man lära sig finska så gör man också det. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Castiel.
3/18/15, 10:48 AM
#3

Jag har ganska svårt att lära mig finska pga uttalen osv. Jag har lättare för Engelska och tyska. Dock så har jag lämnat intresseanmälan till en finskakurs som ska starta i min ort ganska snart, så hoppas att det blir av.

The truth is rarely pure, and never simple. ❞

Sajtvärd på Supernatural iFokus & Thailand iFokus. Medarbetare på YouTube iFokus.

Magi-cat
3/18/15, 12:17 PM
#4

Många i min släkt kan ingen eller väldigt knapphändig svenska, så något krav finns inte. 🙂Det beror ju förstås mycket på var man bor. Och nog är det praktiskt med två språk.

#3 Med hjälp av en kurs går det säkert bra! Lycka till med flytten!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
3/18/15, 12:59 PM
#5

#3 Uttalet är väl det minsta problemet? Visst måste man i finska skilja noga mellan korta och långa ljud, men det är stora fonetiska likheter mellan finska och svenska.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
3/18/15, 5:12 PM
#6

Behovet att kunna finska beror massor på vart man flyttar och vad man har tänkt göra här. Att söka jobb utan att kunna finska kan vara svårt, men så där till vardags klarar man sig relativt bra på svenska och engelska. 

Att kunna finska är inget måste, det finns inga sådana krav på inflyttare. Däremot kan det vara bra att delta i en finska för invandrare kurs eller liknande när man bor här, det underlättar integrationen och man lär känna folk samtidigt.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
horsie85
3/22/15, 4:15 PM
#7

Man kan ju alltid flyyta till åland om man vill bo i finland men inte kan finska xD vet inte har pa "finskt" de e men.. xD

KPD
3/23/15, 9:36 AM
#8

#7 Hur finskt är Åland? Jag upplever Åland snarast som ett stycke Sverige som tillhör Finland. Hade jag möjlighet, skulle jag gärna bo i Finland, men jag hoppas också kunna lära mig finska en dag. 

Jag tycker mycket om det finlandssvenska, men också det finska. Det är inte bara att bo på andra sidan riksgränsen som lockar mig, utan möjligheten att uppleva det finska. Om jag vunne en mycket stor summa pengar, skulle jag köpa en fin lägenhet i Helsingfors och ett lantställe i Savolax. 🙂


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Thiah]
3/28/15, 6:09 PM
#9

Bott i Helsingfors regionen i snart 10 år och klarar mig för det mesta på svenska å engelska. Jag försöker lära mig finska men det är absolut inte lätt. Jag hör inte samma skillnad i långa å korta ljud som finnarna gör. Börjar nu lära mig men det är inte lätt.

Upp till toppen
Annons: