Annons:
Etikettspråk
Läst 769 ggr
Magi-cat
2015-03-05 20:03

Svenskan diskuterades i riksdagen

Olika åsikter:

"Enligt Sannfinländarnas Kauko Tuupainen har det gjorts uträkningar om att tvångssvenskan kostar 3 miljarder euro årligen. Peter Östman (KD) kontrade med att fråga om någon räknat ut vad kunskaperna i svenska sin tur producerar årligen."

Men:

"Enligt Krista Kiuru (SDP) måste man föra en bredare diskussion om språkundervisningen i Finland och inte ställa olika språk mot varandra. Enligt Anna-Maja Henriksson (SFP) borde man fokusera på att barnen lär sig fler språk, inte färre. Ingen människa säger att den kan för många språk, sade Henriksson."

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/05/het-debatt-om-svenskan-i-riksdagen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-03-06 09:47
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-03-06 20:59
#2

Klart ja för fortsatt skolsvenska! 🏆

Sannfinländarna röstade emot.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/06/klart-ja-fortsatt-skolsvenska


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-03-07 12:58
#3

Skönt att det fortsätter som det var, fast jag hade blivit väldigt förvånad om det inte blivit så. Men det är bara en tidsfråga förrän ämnet är uppe på tapeten igen, om det nu någonsin inte är det.

Och sannfinländarna har inget annat val, än att rösta emot. Det hade väl blivit ett ramaskrik utan like ifall de inte röstat som de gjorde.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
2015-03-08 08:21
#4

Bra så. Men dock så bör nånting radikalt göras vad gäller både undervisningen i svenska för finskspråkiga och finska för svenskspråkiga. Ingen lär sig ju det andra språket i praktiken, med så stor betoning på grammatik och skriftspråk. Jag behärskade inte heller finska i praktiken förrän i 20-årsåldern, efter att jag flyttat till helsingforsregionen för att studera….

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-03-08 08:34
#5

#4 Man lär sig alltså inte klara språket i vardagen?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2015-03-08 09:44
#6

Nej, skulle inte påstå det. Muntliga färdigheter prioriteras inte alls tillräckligt högt. Det är många som läst finska eller svenska i 6-9 år som efter gymnasiet går i baklås så fort de måste säga en enkel mening på det andra språket…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
Magi-cat
2015-03-09 08:26
#7

Här tycks man gå en annan väg än grammatik och regler!

Man gör sketcher och drama och lär sig använda finska i vardagen!

Barnen tycker det är kul också…Finskan blir något att se fram emot, inte bara det där jobbiga språket…

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/09/finskan-ar-en-favorit-i-overmark-0?ref=ydd-newest-in-sp


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2015-03-09 09:48
#8

Ja, jag såg den här nyheten i morse. Kul att det händer saker! 👍

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

KickiG
2015-03-10 21:15
#9

Jag minns att mitt ex berättade att han i tiderna = 90-talet, hade en svensklärare som lärde svenska med rikssvenskt uttal. Inget illa om rikssvenskan i sig, men om barnen lär sig att prata rikssvenska i en finsk skola, betyder det att när de stöter på svenska ute i verkliga livet så låter det fullkomligt totalt olika. I vuxen ålder var han lite sur över detta, för han var ju medveten om att det var en av orsakerna till att han inte gärna talade svenska, även om han förstod det jättebra.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: