Annons:
Etiketthistoria
Läst 2704 ggr
Magi-cat
2015-03-01 12:01

Saaranpaskantamasaari

Hittade detta på The finnish teacher på FB. 😃

Ett lååångt namn på en ö i Finland….

Jag överlåter med varm hand översättningen till de kunniga…

Saaranpaskantamasaari….Finska är underbart! 😎

http://fi.wikipedia.org/wiki/Saaranpaskantamasaari


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria29
2015-03-01 16:09
#1

Jag tycker inte att finska ord är långa utan väääldigt tydliga. 😉Jag tycker personligen att det är lite lustigt när folk tror att man ska uttala  mitt dubbel K som  K.K blir ett onödigt stackato när det är ett "vackert" långt k. 🤪

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

JazzBass
2015-03-02 14:36
#2

Vilket namn! 😮😂

TS begärde en översättning av ordet. Rent språkligt borde det där ordet kunna särskrivas, som "Saaran paskantama saari".  Ska bena ut det lite:

"Saari" översätts enkelt, det betyder ö eller holme.

Då jag var osäker på om verbet "paskantaa" finns så lade jag in det i Google Translate, som gav som synonymer ord som "kakkia, tehdä tarpeensa, ulostaa, tyhjentää suoli", alltså vardagligt talat "skita" eller "göra sina behov" på svenska. (Själv trodde jag det snarare betydde "skita ner", alltså ungefär skräpa ner, men det var värre än det). Ändelsen -ma efter ett verb  omvandlar ordet till ett adverb (om jag nu minns min skolgrammatik korrekt), så paskantama betyder nånting i stil med "nerskitad".

Saaran är genitivformen av Saara. Den enda användningen av ordet som jag kunnat hitta är namnet Saara (sv. Sara), så översättningen av hela ordet skulle vara "Ön som Sara (fullständigt och bokstavligen) skitat ner".

Själv har jag dock svårt att tro att någon Sara har uträttat sina behov på ön i så stor utsträckning att det skulle ha gett upphov till namnet.  Jag gissar därför att saara betytt nånting annat i tiderna, och då lägger jag min röst på att det har betytt nån sorts sjöfågel, eftersom det är rätt vanligt med mindre kobbar och skär som är fullständigt nerskitade av fåglar. Det skulle ge en logisk förklaring till hur namnet uppkommit. 

När jag googlade lite så hittade jag en en lista på fler underliga platsnamn i Finland, komplett med översättningar till engelska: 😃

http://literalfinnish.tumblr.com/post/13789157400/i-couldnt-look-at-this-and-not-translate-some-of

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

tarantass
2015-03-02 17:53
#3

#2: ja, den där länken bekräftar ju ens fördomar om finskan som litet mer rakt på sak än svenskan.

Men om jag ska vara litet tråkig misstänker jag att några fler av de där namnleden är ålderdomliga eller med åren förvanskade och betyder något annat än de låter som, likt Pallivaha och rimligen "saara". Tror inte heller man behöver vara rädd för att "vaara" betyder "fara" i ortnamn, även om det kan vara komiskt.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

KickiG
2015-03-03 07:56
#4

Sedan kan ju platser få namn av enstaka händelser också. Det behövs ju bara att någon börjar kalla platsen något och så sprider det sig. Själv väntar jag med spänning på hur länge det skall ta innan Borgå officiellt döper en viss stig till "Musdödarstigen" enligt det namn jag gett den. Inte för att där dör möss väldigt ofta, men eftersom en hund en gång råkade döda en mus när jag och en kompis var där på promenad har vi därefter börjat kalla just den här tills vidare namnlösa stigen för Musdödarstigen. Det är smidigare än " du vet den där stigen som går in där i den där nittigraderskurvan och går parallellt med Skaftkärrsvägen och vaddennuheter-gatan som går till köpcentret, den som slingrar sig bakom bostadshusen".

Så kanske Saaranpaskantamasaari fått sitt namn efter att en Saara en gång blev väldigt väldigt nödig när hon passerade just där. 🤔

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

fridelfina
2015-03-08 07:54
#5

:-) Vi har en plats i skogen som kallas "Älgskelettet" just för att det låg ett där en gångs tiden. Nu är det inte så många delar kvar men namnet består. Kommer väl antagligen inte komma på en karta om hundra år, men vem vet?

 
 

Upp till toppen
Annons: