Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 1338 ggr
Magi-cat
3/1/15, 8:49 AM

Eurovisions-mellon 2015

Finlands bidrag till Melodifestivalen blir något alldeles ovanligt oväntat:

Svd säger att "Finland skickar klagopunk till Wien", Metro att det är den kortaste låten i mellons historia, the Guardian att bandet verkar mot fördomar. 

En sak verkar alla vara överens om: Finlands bidrag verkar mot fördomar och är helt annorlunda i sitt slag.

Det ska bli spännande att lyssna på. 🎧

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/03/01/ni-har-aldrig-hort-nagot-liknande

Något som lyssnat? Vad tycker ni?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria29
3/1/15, 9:51 AM
#1

Jag är stolt över att Finland som vanligt vågar vara individualister där alla får vara sig själva och att man därför släpper fram sådana som inte passar "formen" av Eurovisionens standard typer (Lordi var inte min musik smak heller men ack vad stolt jag var redan då).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

JazzBass
3/2/15, 8:44 AM
#2

Jag önskar dem lycka till. Låten i sig ger jag inte mycket för, varken melodiskt eller speltekniskt sett, men texten har ett viktigt budskap om hur vi behandlar personer med utvecklingsstörningar, och låten känns äkta och ärlig. Hoppas de bara klarar av allt ståhej och alla intervjuer i Wien som de onekligen kommer få utstå. Jag har dock förstått att bandet faktiskt redan har turnerat internationellt och att åtminstone en av bandmedlemmarna lär kunna både engelska och franska, så jag tror nog det går vägen. Även en dokumentär om bandet har gjorts för några år sedan, "kovasikajuttu". Den har jag dock inte sett.

Själv hejade jag i finalen på Shava med låten "Ostarilla". Själva låten är lite monoton, vilket dock är typiskt för musikstilen, men scenshowen var riktigt kul och det var en härlig positiv energi i framträdandet. Bifogar ett videoklipp på deras uppträdande i seminfinalen. 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Rita-S
3/2/15, 1:42 PM
#3

jag blir så rörd och stolt av att se det *snyft* Underbart! 

Sen är ju kanske inte punk min cup of tea, men jag skall banne mig rösta på de lika förbenat! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: