Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1204 ggr
Magi-cat
2015-02-18 10:52

Svensk och finsk polis i samarbete

Sverige och Finland har väl alltid varit nära varandra. Särskilt i Norrland. Nu ska man utnyttja närheten till samverkande polisarbete, så att den polispatrull som är närmast där något händer kan rycka in, oavsett land.

"Tanken är att den så kallade sampatrulleringen med finska och svenska poliser ska kunna inledas år 2016. Men det kommer att kräva en revidering av lagstiftningen när det gäller befogenheter för utländska poliser. Det närmare samarbetet kommer först att inledas i de nordligare delarna av Finland och Sverige."

Även om kritiska röster hörs så låter det som en bra idé, tycker jag. Samarbete är bra.

http://online.vasabladet.fi/Artikel/Visa/54519


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[JeanetteK]
2015-02-19 10:32
#1

Jag håller med! Samarbete är bra. Tycker det är lite märkligt att man är kritisk faktiskt..  🤔

KickiG
2015-02-24 10:30
#2

I synnerhet i norr låter det som en bra idé, där är ju avstånden ofta långa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2015-02-25 12:28
#3

Idén är bra, men Umeå och Vasa? Är det inte mer naturligt där Sverige och Finland har landgräns? Det vore mer praktiskt med samarbete mellan t.ex. Haparanda och Torneå. 

Jag misstänker att detta samarbete kan vara litet mer känsligt i Finland än i Sverige. Det är viktigt att alla poliser då har åtminstone vissa kunskaper i det andra språket, utom i de fall då man följer en brottsling över gränsen.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

ElLobo
2015-02-25 12:37
#4

Det är på gång även i Tornedalen

Poliser i skolbänken inför samarbete

Polissamarbete mellan Sverige och Finland är på väg att bli verklighet. Just nu utbildas svenska och finska poliser för att vara redo för det planerade samarbetet.

Länk: Poliser i skolbänken inför samarbete

Magi-cat
2015-02-25 15:49
#5

" Ju längre utbildningen har gått har det visat sig att lagstiftningen i länderna är mer lika än olika. Men vi kommer inte ifrån att den största skillnaden mellan länderna är språket. Vi har därför avsatt resurser till språkutbildning. Där har de finska poliserna en liten fördel eftersom de läser svenska i skolan." (ur länken ovan)

Bra att de läser språk!

Och så positivt att man inte bara ser språkhinder utan att det gemensamma överväger!🤗

Och egentligen är det inte mycket mer problematiskt än den tvåspråkighet som ändå finns i Finland, ibland förstår en del inte varandra.

Antar att en del i Norrbotten gärna talar finska ändå?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ElLobo
2015-02-25 20:08
#6

Och i Tornedalen meänkieli.

Annons:
Upp till toppen
Annons: