Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1031 ggr
Magi-cat
1/28/15, 8:08 AM

Alla kan främja integrationen

I Borgå bedriver man integrationsfrämjande verksamhet i ett projekt med frivilliga krafter som vill räcka ut en hjälpande hand.

29 januari har man en träff för intresserade och mentorer inom FIKA-verksamheten. Träffen är tvåspråkig.

FIKA verkar för att motverka marginalisering och segregering mellan samhällsgrupper.

**_http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/28/alla-kan-framja-integrationen_**


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/28/15, 8:16 AM
#1

Det låter ju bra tycker jag. Många vill säkert hjälpa till, t.ex. med språket när nyanlända inte kan finska eller svenska.

Med mentorsutbildningen får man stöd och tips och känner mer att man "vågar",

Bara en enkel sak som att ringa till vårdcentralen kan vara nästan hopplöst för en som inte behärskar språket. Man får ju aldrig tala med en levande människa nu längre, i alla fall inte om man inte först tar sig igenom en lång procedur med knapptryckningar. Jag vet själv hur frustrerad man kan bli över alla "tryck 1" hit och "tryck 2" dit och till slut är man tillbaka där man började. 🤪
Eller ännu värre när man uppmanas: "beskriv ditt ärende". Hur lätt är det alla gånger och särskilt om man kommer direkt ur flyktinglägret och inte kan språket?

Det är så viktigt hur de nyanlända tas emot. Engagerade mentorer är ett bra exempel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
1/28/15, 10:19 AM
#2

#1 Som tur är så har Finland inte lika mycket telefonsvarar-kultur som Sverige har. Åtminstone inte ännu. Oftast kommer man fort fram till en riktig människa.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
1/28/15, 10:20 AM
#3

#2 Åh vad bra! 🥵

Inget går upp mot en riktig människa!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2/10/15, 9:14 PM
#4

#2, 3 Jag hoppas, att Finland inte följer efter Sverige. Visst är det bättre med levande människor som gör nytta. I Sverige har de hamnat i fas 3 och tvingas sitta i en ring och hålla varandra i händerna, medan pengarna som kunde ha gått till riktiga arbeten hamnar hos olika företag som arrangerar fånerierna.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[JeanetteK]
2/11/15, 3:33 PM
#5

Här i byn finns ett asylboende. Inför att de asylboende kom hit så var det lite information om hur allt går till. Vi fick då veta att dessa människor inte är berättigade svenskundervisning för att de inte har asyl…. Låter helt bakvänt tycker jag. Nu har i alla fall kyrkan här ett café en kväll i veckan dit både de asylsökande och andra är välkomna. Där spelas det spel och tränas på svenska så det står härliga till. Ett perfekt sätt tycker jag både för att de ska få lära sig språket men även för alla svenskar här att få ansikten på dessa människor som annars bara blir "flyktingarna".

Upp till toppen
Annons: