Annons:
Etiketterövrigtmedlemspresentation
Läst 2099 ggr
Magi-cat
1/18/15, 9:46 PM

Månadens medlem: Ford-57!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi tackar månadens medlem Ford-57 för att han ställde upp på intervju och för intressanta svar! Tack Ford-57! 🌺

             VAR BOR DU?

Jag är en yngling i övre medelåldernSkämtar som bor i mitten av Sverige, mellan Sundsvall och Östersund, alltså i den del som kallas Norrland.

               VAD BETYDER FINLAND FÖR DIG?

Betyder och betyder, tjaa, Jag känner mej mer och mer som Finne ju äldre jag blir, mer samhörighet liksom, trots att det är några år sen vi var dit på besök nu,( 6 år ca) jag är ju till hälften Finne trots allt, en stolt halvFinneTummen upp

              DITT BÄSTA FINLANDS-MINNE?

Det är många fina minnen man har därifrån, tillbringade ju mina första 15 somrar där hos Morfar och Mormor i en by som heter Ernestas ca. 3 Km utanför Borgå, T.ex när "moffa" och jag åkte buss in till stan och åt "Nakki-makkara"el. eskimå glass, beroende på väderGlad Sen va det ju Borgbacken i "Hesa". Bara glada minnen.

              DITT SMULTRONSTÄLLE?

Smultronstället va ju Ernestas, men huset där finns inte kvar längre, där är nybyggen. Senaste gångerna vi varit på besök så är det Ebbo där jag fortfarande har släkt, också en trivsam plats.

                 VEM HÅLLER DU PÅ I HOCKEY? 😉

Jag är ingen sportfantast men Finland håller jag på i hockeyTummen upp

             VAD HAR DU FÖR INTRESSEN?

Intresset framför allt är gamla motorfordon, främst USA-bilar från 50-talet, har just nu en Ford från 1957, har genom åren haft ett antal olika, Cheva, Plymouth, Chrysler, m.m m.m. Musik från 50-60 talet är också ett intresse. Den musiken innehåller så mycket spelglädje och framtidstro enligt mej dåGlad

            NÅGOT ANNAT?

Nej kommer inte på nåt mer just nu. HejVinkar


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 8/31/21, 5:21 PM av KPD
Annons:
Magi-cat
1/18/15, 9:48 PM
#1

Du har ofta fina bilder också, Ford-57! Kanske fotografi är en annan hobby? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
1/19/15, 7:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

#1 Nån proffsfotograf e man väl inte, men d e kul att fota, här e förresten ett foto på ett intresse, och ett gammalt foto på Ernestas. D kanske kommer mera👍 Lyckades inte få in nåra bilder igår till Månadens…..  Jag å datorer e nämligen ICKE på samma våglängd😉

Magi-cat
1/19/15, 7:15 AM
#3

Fina bilder! Bilen är väl en riktig klenod!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
1/19/15, 8:14 PM
#4

Roligt att lära känna dig bättre! Och håller med Magi-cat, du brukar ha väldigt fina bilder. I Ernestas, och många andra ställen i Borgå, har fått mycket nya bostadsområden och gamla fina hus har försvunnit. Ernestashuset såg väldigt trevligt ut!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
1/19/15, 9:01 PM
#5

Tackar tackar ska ni ha.   #3 Jo  d e den enda registrerade tvådörrars i Sverige av den modellen👍.

#4 Ja så e d, man känner inte igen sej numera i gamla Ernestas, å Lindkvists butik e stängd sen många herrans år, där köpte man många "limsa"🙂,

Farwuq
1/20/15, 6:49 AM
#6

Vilken fin bil.
👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Magi-cat
1/20/15, 8:06 AM
#7

#2 Lade in den fina bil-bilden överst som vinjettbild. 🙂

Häftig bil verkligen!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/20/15, 10:22 AM
#8

Vad roligt att få läsa lite om dig! Älskar bilen! 😍Ernestas-huset ser riktigt idylliskt ut. Där utanför skulle man kunna trivas och sitta och fika! 🙂

Ford -57
1/20/15, 8:25 PM
#9

Tackar för era omdömen. Ja d va ju lite kul å presentera sej, om än d blev kortfattat, ja e en man av få ord😉Och bilen e helt OK, d e ju en Ford🙂 D stod en s.k "herrgårdsgunga" på en gräsplätt till vänster om huset där d intogs "bulla å limsa" bra många ggr, men nu e allt borta😢 Man blir riktigt sentimental av detta.

Maria29
1/22/15, 10:02 AM
#10

Det är så himla intressant att se hur olika personer tyder sig eller har rötter till Finland. Borgå hade de godaste jordgubbarna brukade alltid min mormorsfarbror säga och tog därför mopon/mopeden dit från Kyrkslät tills han var 90+.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
1/22/15, 3:54 PM
#11

#9 Åh herrgårdsgunga…. det blir jag också sentimental av! Vad är "limsa"? Det har jag inte hört förr.

Magi-cat
1/22/15, 3:56 PM
#12

Lemonad!🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/22/15, 3:58 PM
#13

Jasså! Tack!

Annons:
Ford -57
1/22/15, 6:05 PM
#14

#10 D  e ju en ganska lång väg på "mopo" d, 70-80 km va? Men va gör man inte🙂 #13 PäärunaLimsa från Borgå Bryggeri å nybaka bulla i Herrgårdsgungan d va fint d, må du tro👍

[JeanetteK]
1/22/15, 6:53 PM
#15

#14 Det låter kanon! Min farmor sa alltid limonad istället för lemonad och jag minns att jag berättade i skolan att i Finland fick jag minsann läsk som var gjord på lim! 😛Efter det sa dom vuxna läsk istället till mig - förutom farmor som sa läskodricka. 🙂

Farwuq
1/22/15, 7:08 PM
#16

Limonad är det skånska ordet för lemonad, vi sade så när jag var barn.
På Trias och Jura-tiden.

🤪

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KickiG
1/22/15, 7:58 PM
#17

#5 Det råkade inte vara en gul Jaffa du köpte där? :) Sedan 1949 har man kunnat njuta av denna apelsinsmakande läskedryck, limsa, här i landet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Ford -57
1/22/15, 9:14 PM
#18

Jo d hände säkert att d blev Jaffa åxå, å Sprite, alltså limsan, den smakade jag första gången i Finland. När vi nu e inne på gosaker, Brunbergs tryffel, himmelsk😉

Magi-cat
1/22/15, 10:10 PM
#19

Brunbergs tryffel har jag nog aldrig smakat. 🙂 Låter gott!

"Limsan" är "rödlimonad" för mig, läsk med läskig röd färg….Smakade sommar när man var barn…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
1/26/15, 2:32 PM
#20

Kul att bekanta sig med ännu en medlem.🙂

Vad gäller bilar noterar jag, att du inte tycks göra någon åtskillnad mellan de olika bolagen. Det är möjligt att jag har fel, men jag har fått en känsla av många har valt att begränsa sig till AM, Chrysler, Ford eller GM och sedan inte kan tänka sig något annat.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Ford -57
1/26/15, 8:58 PM
#21

#20 Jo, numera e d Ford som gäller, Ford har alltid haft snygga bilar, se bara på Edsel -58 å Mercury 55-59, vilka skönheter👍 För å inte tala om Crown Victoria 55-56,herre min je.

Upp till toppen
Annons: