Annons:
Etikettövrigt
Läst 2520 ggr
Magi-cat
1/17/15, 8:29 AM

Vinterbad!

För mig helt obegripligt men många tycker det är riktiga höjdpunkter att hugga upp en isvak och kasta sig i! 😮🥶

Många studier visar på de goda hälsoeffekterna med vinterbad. 

Men läkare varnar även för att det inte är bra för alla. Man får ett högt blodtryck där i isvaken och det kan innebära en stress för hjärtat vilket inte är bra om det redan är hårt belastat.

Å andra sidan har det väl sällan eller aldrig (?) hänt att någon behövt behandlas på sjukhus pga vinterbad.

Många entusiaster uppger att de mår väldigt bra av sitt iskalla badande…

Någon av er som provat? Har ni en bild kanske? 🙂

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/17/vinterbad-ar-inte-bra-alla


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Staffan
1/17/15, 8:33 AM
#1

Jag badar året runt och älskar det! :)

Nu kommer jag ju inte från Finland men mina föräldrar kommer från Överkalix respektive Övertorneå och därifrån är det ju bara ett stenkast över älven… :)

// Staffan

Cragan
1/17/15, 8:33 AM
#2

bastun tar jag gärna men inte hålet i isen 😛

Magi-cat
1/17/15, 8:38 AM
#3

#1 Nästan-Finland alltså :-)

Man måste nog vara lite härdad sedan barnsben…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
1/17/15, 8:38 AM
#4

Har vinterbadat men då hade inte isen lagt sig mer än intill strandkanten. Tror inte jag gör det någon mer gång. Är 25 år äldre nu och har blivit alldeles för bekväm av mig.😃

Kanske är det de finska generna jag har som fick mig till att göra det?😉

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
1/17/15, 8:41 AM
#5

#4 De finska generna underlättar säkert galenskaper som detta. 😉😃

(Själv måste jag ha hoppat över just de generna.🥵)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Staffan
1/17/15, 9:51 AM
#6

Fram tills jag var 35 hade jag som tradition att alltid bada i havet innan valborg utan bastu. Sen byggde vi bastu så nu är det lika bra att bada året runt. Faktiskt är det nästan så att jag föredrar att bada på vintern… :)

Annons:
Marr
1/17/15, 10:00 AM
#7

Med en bastu väldigt nära intill så kanske jag skulle våga igen…men ska inte säga för mycket. 🤐😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Magi-cat
1/17/15, 10:42 AM
#8

Då måste du föreviga det, Marr! 😃🥶


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Marr
1/17/15, 10:50 AM
#9

Tack för idéen☝️! Ja det är nog säkrast om man ska bli trodd hahaha…men doppar huvet…det gör jag aaaldrig!🤓😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

KickiG
1/17/15, 8:38 PM
#10

Inte en chans till vinterbad. Jag badar ytterst sällan sommartid i Norden. Är nog si sådär 5 år sedan jag var i vatten utomhus senast.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Staffan
1/17/15, 8:51 PM
#11

Inte för att skryta men:

Fyra (4) dopp i havet idag på eftermiddagen… :)

// Staffan

Magi-cat
1/17/15, 9:01 PM
#12

🏆🏆🏆🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1/18/15, 9:45 AM
#13

Utan bastu först blir det inga vinterbad för mig. 🥶

#11 Inte illa!

Annons:
Marr
1/18/15, 10:03 AM
#14

#11 4 gånger? Fyra samma dag…?😮Fyyy va modigt!👍

#13 Ja bastu både före och efter…😃

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Farwuq
1/20/15, 6:51 AM
#15

Jag badar inte ens på sommaren.
I badkaret vill jag ha 40°C.

🥶

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JazzBass
1/20/15, 8:01 AM
#16

Tidigare sportade jag ibland med att doppa mig i sjön vid stugan på våren när isen smält vid strandkanten men fortfarande ligger på en bit ut. Det brukar dock leda till förkylning så jag har inte gjort det på länge nu. Man ska nog vara helt kärnfrisk före man utsätter sig för det.

I "milin" blev vi en gång tvungna att skida ner i en uppsågad vak (ca 3x3m) med skidor, stövlar, stridsbälte och stormgevär, och ta oss upp därifrån. Många som sjukskrev sig den dagen för att slippa undan. 😃 Det var verkligen inte trevligt där i vattnet när det iskalla vattnet började sippra in genom kläderna och med all extra packning på sig som gjorde det svårt att hålla sig ovanför vattenytan, men väl uppe igen med torra kläder på fick jag en grymt skön känsla i kroppen efteråt som höll i sig nån timme åtminstone. Man kände sig stark, spänstig, pigg och kärnfrisk. 🙂

Förstås hade de ett par dykare i vattnet som kunde hjälpa till om nån fick panik och/eller inte klarade sig upp på egen hand. Jag var nog väldigt nära att få panik, men lyckades ändå ta mig upp på det sätt som hade rekommenderats, med skidstavarna som isdubbar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
1/20/15, 10:23 AM
#17

#16 Åh fy så läskigt jag skulle tycka det var. Man måste ju bli otroligt tung med all packning och skidor och allt. Sen kylan på det. 🥶Otroligt starkt gjort.

JazzBass
1/20/15, 11:42 AM
#18

Ja som sagt var det inte så kul. Men jag är glad att jag inte fegade ur och sjukskrev mig som nästan hälften av hela min pluton, utan fick en ny upplevelse om hur det i bästa fall kan vara om man nån gång skulle gå genom isen. Nu vet jag hur det är bäst att agera samt hur jag själv reagerar i en sån här situation, och jag hade också förmånen att prova på det här i en trygg omgivning. Alla som ofta rör sig på isen på vintrarna borde egentligen göra samma sak tycker jag.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: