Annons:
Etikettspråk
Läst 1035 ggr
Magi-cat
1/17/15, 8:20 AM

Stort behov av svenskspråkiga lärare

Rent av skriande behov i vissa regioner…

Det är svårt att besätta de lediga lärartjänsterna i södra Finland. Utbildningsverken har därför sökt svenskspråkiga lärare via helsidesannonser i Vasabladet och Österbottens tidning.

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/17/hbl-huvudstadsregionen-behover-hundra-svensksprakiga-larare

Det verkar inte vara så eftertraktat när man måste annonsera, men det låter väldigt trevligt tycker jag…Tänk att jobba i en liten skola i Grankulla eller så…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
1/17/15, 1:25 PM
#1

Min första tanke när jag läste inlägget var att det ju nu sen ett antal år tillbaks finns det en skola i Mariefred som endast anställer finlandssvenska lärare. En bekant till mig jobbar och bor där med sin familj.

Kanske det är de låga lärarlönerna och avståndet till den svenskspråkiga utbildningen i Vasa som avskräcker folk från södra Finland att bli lärare. De försökte ju starta en lärarutbildning i H:fors också men jag vet inte hur det sist och slutligen gick med den saken. En annan sak som jag personligen skulle ha svårt för är att lärarna blivit så vingklippta på makt. De har i princip inget rättsskydd om nåt händer samtidigt som de ansvarar för eleverna, och får inte heller ingripa fysiskt i hotande situationer, och det har hänt och händer att samvetsgranna lärare får se sig uppsagda på grund av små incidenter som blåses upp till oanade proportioner. Detta har jag personligen sett hända på väldigt nära håll, och jag skulle inte uppmuntra nån att bli lärare idag, tyvärr, mycket på grund av vad jag sett i och med den händelsen.

Men, jag hoppas förstås varmt att man kan ta politiska beslut som ökar läraryrkets popularitet och lärarnas rättskydd. Det är ju i sista hand eleverna som lider mest av lärarbristen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: