Annons:
Etikettermatdryck
Läst 1969 ggr
Magi-cat
1/12/15, 3:12 PM

Finlands bästa bageri?

Det lilla kaféet Aroma i Kvevlax, Österbotten, blev berömt via TV förra våren.

Ägaren Maria Vestergård korades nämligen till Finlands bästa bagare!

Hon vann med en läcker vitchokladbakelse. 

På bageriet finns mycket annat smått och gott som blivit populärt, t.ex. levain-brödet bakat med vetesurdeg.

Bageriet blev vida känt och folk vallfärdar dit, ända från Helsingfors!

Någon som smakat godsakerna eller sett programmet?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
1/12/15, 3:13 PM
#1

Här är deras hemsida. Det ser verkligen läckert ut….

http://www.aroma.fi/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
1/14/15, 7:52 AM
#2

Jag kände inte till bageriet före TV-serien/tävlingen började, men bor ca 8km från Aroma och har handlat där några gånger efter vinsten. Levainbrödet är himmelskt gott! De andra brödsorterna är också fantastiskt goda. Har en gång köpt bakelser också som var helt goda, dock inte nånting jätteextraordinärt i min smak dock. (Det var inte vinnarbakelserna jag köpte).

Då jag dels sällan har vägarna förbi bageriet, och dels försöker hålla nere min konsumtion av bröd och speciellt söta bakverk, har jag inte handlat där så ofta, men har ännu aldrig blivit besviken. Man känner bakarglädjen och yrkesstoltheten direkt då man stiger in i butiken, och de gånger Maria Westergård står bakom disken ser man hur hon lyser som en sol, och ännu mer då man ger komplimanger för deras fina produkter. Det syns klart och tydligt att hon älskar sitt jobb och bakningen, och är mycket stolt över sitt bageri och framgångarna. Hon  verkar "leva sin dröm" (som det engelska uttrycket) genom bageriet. De anställda verkar trivas bra de också.

De har sagt att de vill förbli ett litet bageri, trots idel frierier från olika håll och kanter, och förfrågningar från butiker nära och fjärran som vill sälja deras bröd. Det verkar vara många som vill rida på deras framgång. Jag hoppas de inte ger vika och expanderar för mycket, då det skulle innebära avkall på kvaliteten om bröden skulle behöva börja transporteras längre sträckor.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
1/14/15, 8:03 AM
#3

#2 Härligt! Klart det märks när brödet är bakat med både kunskap och kärlek!
Det är väl en del av charmen att det är lokalt producerat och med storskalighet skulle det inte bli detsamma. Hoppas hon fortsätter som förut med det exklusiva brödet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: