Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 820 ggr
Magi-cat
2015-01-11 12:10

Nästan alla finlandssvenskar på internet!

Finlandssvenskarna verkar enligt statistiken vara väldigt aktiva på nätet. Nästan 90 % använder internet och 70 % nätsurfar dagligen.

Det är höga siffror. Inte oväntat är de flitigaste nätanvändarna i gruppen 15-25 år och då är det främst sociala medier som gäller.

Men inte heller åldern avskräcker. 

Under 60 år är det knappast någon som inte använder nätet och hälften av 75-åringarna är aktiva!

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/01/10/nastan-alla-finlandssvenskar-pa-natet

Undrar hur dessa siffror står sig jämfört med den finsktalande befolkningen och hur motsvarande siffror ligger till i Sverige?

Speciellt kul tycker jag det är att även äldre surfar. Tänk vad det ger mycket av kunskap och glädje, sammanhållning och kontakt med vänner, familj och bekanta!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2015-01-11 15:13
#1

Många äldre som har dålig syn har börjat läsa tidningen på nätet eftersom de kan förstöra texten där. Den tryckta tidningen har för liten text.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-01-11 15:35
#2

Ja, det är en väldigt bra idé!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2015-01-11 16:02
#3

Min pappa satt mycket på internet och läste tidningar från Finland bland annat. Han var så lycklig när han lätt kunde hitta info om aktuella saker runt där hans släkt bodde. Han gick bort för snart tio år sen. Hade han levt idag kan jag nästan lova att han hängt på facebook och liknande och haft kontakt med allt och alla. 🙂

KickiG
2015-01-11 17:16
#4

#1 Skulle ju naturligtvis stå "förstora texten" och inte "förstöra texten". Ibland är mobilens autocorrect så irriterande, fast smidigt för det mesta.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: