Annons:
Etiketterkulturmusikfilmkonst
Läst 1784 ggr
Magi-cat
2015-01-04 08:44

Sakari Oramo

Såg ni händelsevis på "Last night of the proms" på SvT igår kväll?

Då såg ni också den underbare dirigenten: Sakari Oramo från Finland och upplärd i Sibeliusakademin, numera också chefsdirigent för BBC:s symfoniorkester!

Helt fantastisk konsert allt igenom med rent förtrollande musik.

Oramo spelar själv violin och gjorde ett uppskattat humoristiskt stycke tillsammans med Janine Jensen, också hon med helt magiskt instrument.

Vid det mer uppsluppna slutet av konserten skulle Sakari Oramo säga något personligt…Han tittade ner och undrade vad han som finländare skulle säga…"Vi är ju så tystlåtna", ungefär..

Så han sade att om en introvert finländare ska säga någonting tittar han ner på sina skor. Om en extravert finländare ska säga något tittar han ner på åhörarnas skor…😃

Oramo dirigerade iförd väst med engelska flaggans motiv - på framsidan. På baksidan hade han den blåvita. 😃

Finland har verkligen många duktiga musiker och dirigenter…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2015-01-04 09:13
#1

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tapani
2015-01-05 08:47
#2

Det finns nog inget enskilt land som utmärkt sig internationellt genom sina dirigenter som just Finland. En gemensam nämnare tycks vara att de alla har utbildats på Sibelius-Akademien i Helsingfors.

Arvet efter Sibelius är imponerande när man tänker på Sibelius-akademien. Det var visserligen inte Sibelius som instiftade akademien, men den fick hans namn. Det har med säkerhet inneburit att den fått den höga status den nu har. Och givetvis är det akademiens alla de pedagoger/musiker, som utbildar eller formar ett stort antal elever till att bli internationellt erkända finska dirigenter som Esa-Pekka Salonen, Toivo Haapanen, Paavo Berglund, Okko Kamu, Leif Segerstam, Jukka-Pekka Saraste och här nämnde Sakari Oramo m.fl. för att inte tala om en lång rad kvinnliga och manliga sångare, mängder av instrumentalister. Därtill några kompositörer bland vilka Kaija Saariaho fick det svenska Polarpriset förra året. 

Få länder har en så imponerande kulturinstitution som Finland har i Sibelius-Akademien:

Magi-cat
2015-01-05 09:00
#3

#2 Ja, Sibelius-akademien har verkligen gott renommé! Imponerande att man lyckas vidmakthålla denna höga nivå hela tiden!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-01-05 09:36
#4

En orsak till att Sibelius-akademin är gemensam nämnare för många kända finländska musiker är att det är det enda musik-universitetet i Finland. Vill man studera musik, hamnar man där 🙂

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-01-05 09:49
#5

Man har även väldigt gott renommé internationellt. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2015-01-05 20:24
#6

Jag vet inte om det är korrekt, men jag hörde en gång, att varje stad i Finland har en stadsorkester, vilket medför att det utbildas relativt sett många dirigenter i Finland. Är det någon som känner till detta?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KickiG
2015-01-06 07:11
#7

#6 Njae, inte har alla städer med status "stad" istället för "kommun" en stadsorkester. Det gäller nog bara de stora städerna. Däremot brukar även mindre städer ha en eller flera körer, och visst sysslas det en hel del med musik när man tänker efter.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-01-06 07:59
#8

Finland är ju känt för sin körsång - också. 🙂🎧


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-06 08:31
#9

Förresten lär Sakari Oramo vara kusin till progjazzmusikern Pekka Pohjola. En musikalisk släkt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: