Annons:
Etikettövrigt
Läst 1748 ggr
Magi-cat
12/14/14, 3:02 PM

Månadens medlem: KickiG!

Här kommer en presentation av och intervju med KickiG, oumbärlig Medarbetare här på sajten! Vi vill tacka stort för att du delar med dig och för den väldigt intressanta berättelsen!

**Bor du i Finland eller Sverige?
**

Jag bor i södra Finland, i en liten stad som heter Borgå. Men har varit något av en rastlös själ, och flyttat runt en hel del under mitt liv. 

Tre flyttar hann jag med före jag fyllde 18 år. I vuxen ålder har jag hunnit med 19 flyttar, vilket ger i snitt ett år per adress. Städer jag bott i är Helsingfors som barn, och förutom Borgå som jag räknar som min hemstad har jag bott i Jakobstad, Vasa, Harjavalta, Björneborg och Kimito här i Finland. Dessutom har jag bott på några olika ställen i Stockholm under de dryga 4 år jag var i Sverige.

Vad betyder Finland för dig? (eller vänskapen Finland/Sverige)

Fast jag ofta klagar på Finland (och ofta med rätt därtill, åtminstone i eget tycke) är och förblir Finland mitt hemland. Jag stortrivdes i Sverige, och en flytt tillbaka är inte alls omöjlig. 

I mångt och mycket är Finland och Sverige väldigt lika varandra, och jag känner mig hemma i båda länderna. Att åka mellan Sverige och Finland klassar jag inte som att resa till ett annat land, ibland har jag faktiskt väldigt svårt att komma ihåg att det finns en gräns där. Personligen gör jag väl vad jag kan för att förbättra vänskapsbanden mellan länderna, eftersom jag delar mitt liv med en skåning. :)

Ditt bästa Finlands-minne?
 (och Sverige-minne om det passar)

Vad svårt att välja bland alla fina minnen jag har både från Sverige och Finland! Det bästa Sverige-minnet måste väl ändå vara dagen då jag träffade min skåning för första gången. De som säger att kärleken inte kommer och knackar på ens dörr utan man måste ut och leta efter den har kanske rätt. Jag behövde dock inte ta mig längre än ner längs trädgårdsgången till postlådan för att hitta min kärlek.

De senaste dagarna har jag av någon anledning tänkt mycket på min farfar, så ett av mina bästa minnen från Finland får bli minnet av alla stunder med honom i min barndom. I synnerhet minns jag hur han brukade visa mig olika spår i snön och berätta vilket djur hade gjort dem. Jag får anse honom som en orsak till att jag har utvecklat ett så stort intresse för djur och natur.

Ditt smultronställe i Finland?

Mitt absoluta smultronställe är det lilla berget vid vattnet inte långt från mitt barndomshem. Det är ett ställe där min själ alltid har funnit ro. Men vägbeskrivningen dit tänker jag inte ge er, så mycket egoist är jag. :D  Något som kom att bli mitt favoritställe när jag bodde i den lilla staden Harjavalta var Emil Cedercreutz museum. Rör ni er i trakterna av Björneborg så tycker jag absolut att ni ska ta en avstickare till Harjavalta och Cedercreutz museum. Fredrikas källa är en liten vegetarisk restaurang i Borgå som definitivt är värt ett besök, de har god mat och finns i ett mysigt litet trähus.

Håller du på Finland eller Sverige i hockey? 

Hihi, jag och sport… Måste jag se på någon sport så väljer jag nog faktiskt hockey. Finland hejar jag på då de spelar, och på Sverige då de spelar. Är det en  match mellan Finland och Sverige så hejar jag på Finland, men är inte alls ledsen om Sverige vinner.

Vad har du för intressen? 

Jag älskar att resa, och gör det så mycket som möjligt. Ofta sitter jag med näsan i en bok, eller pysslande med något handarbete. Detta då jag inte är ute i skog och mark med hunden min eller håller på att greja med mina möss. Radion är på nästan alltid, på någon kanal där de pratar lite och spelar mycket musik. Mitt största intresse är djur, och min dröm är att någon gång äga en liten bondgård där jag skulle kunna ha ett gäng olika djur. Hundar, katter, hönor, kaniner, får, getter, möss, råttor, marsvin…  Jag tenderar att samla på mig djur som ingen annan vill ha, så tror inte jag skulle ha några problem med att fylla min bondgård med djur av alla de slag.

Något annat du vill berätta? (tips, förslag etc)

Våra vackra länder är så lika varandra och samtidigt så olika. Naturen är lika, men samtidigt är det en liten liten skillnad. Arkitekturen i Finland har påverkats av att landet befinner sig mellan öst och väst. Det finländska folket kan vid en första anblick verka tysta, trumpna och distanserade. Jag hoppas att besökare i Finland skulle ta sig lite tid. Tid att sitta ner, titta, strosa runt, prata med folk. En finländare startar inte gärna ett samtal, man vill inte vara påträngande eller till besvär. Men de flesta är hjälpsamma och berättar gärna om landet och pekar en i rätt riktning. Skogarna, sjöarna, städerna, skärgården… alla är de värda ett besök. Och det jag gillar allra bäst med Finland är att man aldrig är långt borta från skogen, från naturen. Det är den största fördelen med att bo i ett land med så pass lite befolkning som vi har. Besök oss om du har möjlighet, stanna ett tag och se dig omkring! Och om ni bara tänker se en enda plats i Finland, välj något ställe kring Saimen. Det är så vackert där!

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
KickiG
12/14/14, 8:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Här är min hund Lime stående på bergsklacken vid stranden nära föräldrahemmet. Här har jag tillbringat många timmar filosoferande över livets stora frågor så som kemiprov, pojkar, hur underbar naturen eller bara helt enkelt suttit och njutit av tillvaron.

Mössen ville också vara med på ett hörn och säga hej.

Bilden i presentationen är tagen i solnedgången någonstans vid Saimen, nära ett ställe som heter Puumala.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
12/15/14, 7:56 AM
#3

Söta djur, Kicki!

Hur började du med råttor?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
12/15/14, 10:08 AM
#4

Vad roligt att få veta lite mer om dig Kicki! Fina djur du har. ❤️

KickiG
12/15/14, 9:18 PM
#5

#3 och #4 Tack! 

Mössen började jag med lite av misstag. När jag gick djurskötarutbildningen blev jag lite intresserad av möss, och så sa min klasskompis att hon skulle sälja sina möss med tillbehör och undrade om jag var intresserad. Och jag sa ja, och blev väldigt förtjust i de fina små djuren. Fast de två första jag hade lever inte längre, nackdelen med möss är att de är så kortlivade.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
12/15/14, 9:59 PM
#6

Bilden på vovven där vid sjöstranden är också väldigt fin. Väldigt representativ för hur jag tänker mig Finland på sommaren….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
12/18/14, 11:52 AM
#7

Har du sett Muminjulgranen ännu, Kicki? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
12/18/14, 9:00 PM
#8

#7 Nej, inte än tyvärr. Sista dagarna på jobbet innan julsemestern så det är fullt upp. Hann dock köpa konsertbiljett till Runebergskören BSB:s traditionella julkonsert i Borgå domkyrka på söndag. http://www.runebergskorenbsb.fi/

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: