Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1539 ggr
Magi-cat
2014-11-29 15:38

Veteranerna minns...

Krigsveteranerna blir allt färre och med den generationen försvinner de som är kvar och själva kan berätta…Förhoppningsvis är mycket nedtecknat och inspelat.

Medelåldern är enligt artikeln på ca 90 år.

Nu på söndag är det 75 år sedan finska vinterkriget inleddes. Ett dystert minne, men paret som berättar ser inte bara negativt. Skida långa vägar på vintern i snöstorm kunde vara en aning motigt, kanske. 

Inte vill de heller klaga på hur samhället bemött dem utan de har blivit väl bemötta. Utom i början, när man var som paria, säger mannen…

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/29/75-ar-sedan-vinterkriget-veteranerna-blir-allt-farre


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
ElLobo
2014-11-29 15:41
#1

Ja, ledet av krigsveteraner blir färre och färre, men som du skriver får man hoppas att de har delat med sig av sina minnen och berättelser.

[JeanetteK]
2014-11-29 19:34
#2

Min pappa hade farbröder som var med i kriget. De ville inte prata om sina upplevelser. Endast vid två tillfällen hörde jag dom berätta om sin tid i kriget och hur plågsamt det var. De var mycket unga män på den tiden och de hämtade sig aldrig riktigt från det dom var med om. Jag vet också att två andra farbröder (de var många syskon) gömde sig i skogen för att slippa vara med i kriget. De levde under lång tid gömda från världen. 

Det är många gånger jag önskar att man varit äldre när man hörde om hur det var förr. Nu finns ingen av dom kvar och jag har endast svaga minnen av dessa mycket sällsynta tillfällen då de berättade.

ElLobo
2014-11-30 10:27
#3

Även på Militärhistoria diskuteras detta.

Länk: Militärhistoria

Magi-cat
2014-12-01 12:25
#4

 Fortfarande ett känsligt ämne för många. De var ju så unga också!

http://svenska.yle.fi/arkivet/artikkelit/reportage_fran_vinterkriget_64884.html#media=64899


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-12-03 08:57
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Lenaha
2015-01-07 21:53
#6

Min morfar var med i kriget, även han var sparsam med att berätta om sina upplevelser! Men han har berättat lite för min mamma, dock var hon då för ung för att vara intresserad av hans historier. Man märkte även av på honom att han inte fått hjälp med att hantera det han varit med om som tonåring.

Min mormor delar däremot gärna med sig av sina upplevelser om att växa upp nära fronten, både humoristiska och mer allvarliga historier.

Annons:
Magi-cat
2015-01-10 08:03
#7

#6 Vad bra att din mormor delar med sig av minnena, glada och sorgliga. Det är något helt annat att höra någon berätta som verkligen var där, mot om man läser om det.

Känner igen det där att man inte var så intresserad av att höra de där gamla historierna. Det var för abstrakt. Sedan önskar man att man hade lyssnat.

Man borde nästan spela in vad de berättar, de som ännu kan…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-01-10 18:20
#8

Jag tror att det är ett väldigt allmänt drag hos våra veteraner att inte berätta om kriget. Varken farfar eller morfar pratade om det. Mamma har jobbat för krigsinvalidernas brödraförbund i över 30 år, hon sade också att de nästan aldrig pratar om kriget.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2015-01-10 18:24
#9

De bär det inom sig, traumat med allt vad det innebär. Ingen skulle ändå förstå.

Såg ett program om svenskarna som var med i Kongo. De sade likadant. De har inte berättat, ingen kan någonsin förstå.

Krig är vansinne!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2015-01-10 19:19
#10

Min farfar gick dåligt så länge jag kan minnas. Det hette alltid att "han sprang sönder benen i kriget". Jag fattade aldrig vad de menade. Först relativt nyligen, mer än 15 år efter att farfar gick bort, fick jag höra en ytterst nerkortad historia om vad "sprang sönder benen" innebar. Han hade blivit jagad av ett ryskt flygplan. Han sprang på marken, de sköt efter honom från luften. Inte för att träffa, bara för att ha honom springande, bara för att hetsjaga. 

Om de dåliga benen berodde helt eller delvis på detta, om han blev träffad, om han fick andra skador i kriget eller om de dåliga benen bara berodde på de dåliga leder och reumatiska värk den sidan av släkten dras med vet jag inte. 

Den enda gången jag minns att farfar ens snuddade vid ämnet krig, var när ett gäng väntade på butiksbussen och någon började tala nedsättande om ryska ungdomar, att man vet ju hurdant skrot och korn de är gjorda av. Då satte farfar stopp för diskussionen med orden "De där ungdomarna (ryssarna) är precis lika skyldiga till kriget som de här barnen här (pekade på mig och andra barn som lekte i närheten), så det är onödigt tala vidare om saken."

Dessutom vet jag att farfar alla år deltog i älgjakten, men att han aldrig avfyrade ett skott, även om älgen gick rakt framför näsan på honom.

Farmor hade däremot några roliga historier på lager, men jag minns bara delvis när hon berättade att då hon jobbade på telefonväxeln alltid nattetid hade med sig en soldat med ett gevär. Hon skrattade alltid roat åt det faktum att den ena soldaten och hans gevär inte hade varit till mycket skydd om de blivit angripna, men han hade varit en glad och trevlig prick som underhållit henne och kollegerna med roliga historier.

Vad gäller morfar så vet jag ingenting om hans tid i kriget. Jag tror inte ens mamma vet var han var utplacerad.

#9 Det är nog som du säger Magi-cat, ingen skulle förstå. Och krig ÄR vansinne.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Upp till toppen
Annons: