Annons:
Etikettövrigt
Läst 2423 ggr
Magi-cat
2014-10-24 09:18

Vintertid!

Vintertiden är över oss! Natten till söndag ställer vi klockorna (ja, hur var det nu 🤦‍♂️) tillbaka och får sova en timme längre, om vi kan! 😴🙂

Är det likadant i Finland med vintertiden?

http://www.tidszon.se/vintertid-2014.php


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2014-10-24 10:42
#1

Jo, här ställer vi också om klockan då. Jag har för mig att alla länder som har sommar- och vintertid ställer om samtidigt. Skulle bli för rörigt med flygtrafik och annat liknande annars.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-10-24 10:46
#2

Det har du rätt i att det skulle bli! Det är tillräckligt mycket att hålla reda på ändå…😉😴🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-10-24 17:43
#3

Jag brukar ofta känna att vintertiden är "min" tid (alltså att jag har lättare att ställa in mig på vintertiden än jag har med sommartiden) - undrar varför det är så…

Tapani
2014-10-25 11:04
#4

Jag har faktiskt inte fattat vitsen med tidsomställningarna. Det är försök ett två gånger om året flytta på solen eller jordens rotation. Men våra biologiska klockor kan man inte riktigt ändra på och därför känner många som du #3 JeanetteK. Har precis samma känsla som du.  Jag tror att det är några som skall tjäna pengar på tidsomställningarna. Antagligen är det så, att det har med ökad konsumtion att göra? Fråga mig inte hur, men varken människor, djur eller natur har någon som helst nytta av detta påfund. Det handlar om pengar, självgenererande pengar i någras fickor.

KPD
2014-10-25 19:55
#5

#3 Att det är lättare att anpassa sig till normaltid än till sommartid är inte konstigt. Att få en timme extra är lättare att hantera än att få en timme mindre. Det är inte konstigare än att det är lättare för kroppen att flyga västerut än österut.

Jag skulle vilja att man slutade med sommartid, eftersom själva grundtanken, att solen står i söder kl. 12 går förlorad. De första klockorna hade endast en visare, som visade tiden som solens placering, alltså visaren rakt upp vid midnatt och rakt ned mitt på dagen.

Det kanske inte är någon tungt skäl. Sedan vi fick gemensam tid i hela landet, är alla utom de som är belägna längs Sveriges tidsmeridian något förskjutna, men jag gillar ändå tanken. Ryssland lär ha bestämt att inte tillämpa sommartid nästa år.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[JeanetteK]
2014-10-25 22:44
#6

#4 Det var en teori jag inte hört förr, att det har med ökad konsumtion att göra. Det tål att funderas på lite känner jag. Det skulle inte förvåna mig om du har rätt. 

Vad är egentligen anledningen med detta med sommar- och vintertid? Är det för att man ska ta tillvara på ljuset eller finns det andra anledningar?

Annons:
Tapani
2014-10-26 12:30
#7

Att laborera med tiden har man gjort länge av olika skäl. Ett intressant skäl var att med sommartid kunde arbetare få lite längre ljus tid efter arbetets slut.  Eljest förefaller plus och minuseffekter ta ut varandra - möjligen om väger minuseffekterna vara lite större.  Som mycket annat finns ganska hyggliga svar på Wikipedia. http://sv.wikipedia.org/wiki/Sommartid

Farwuq
2014-10-26 13:24
#8

För mig är det mycket svårare att anpassa mig till Normaltid - det finns inget som heter vintertid. 

Nu tvingas jag jobba en timme längre på eftermiddagen. 
Sova? Jag har rejäla problem med sömnen. Utan en hoper piller blir det inte så mycket av den varan.

😕

Att ställa om till sommartid går på någon dag. Normaltiden tar någon vecka minst.

😭

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tapani
2014-10-26 15:43
#9

Ett bra skäl till att inte hålla på med sommartid. Varför du tvingas jobba en timma till på grund av att klockan ställdes tillbaka förstår jag inte? Ett jobb som är betingat av hur högt solen står på himmelen låter som en badvakt vid strand där man måste ha koll på ebb och flod. Hoppas att Sverige slutar med sommartid som att du slipper veckor som den kommande. Men nästa måndag är du #8 pigg och alert. Dina sömnproblem kan inte rimligen bero på att det ibland är sommartid ibland normaltid.  Du borde söka hjälp för det. Piller tycks i varje fall inte hjälpa eftersom sömnbesvären är bestående.

Farwuq
2014-10-26 16:05
#10

#9

Jag får "hjälp".
Det hela beror på min MS-sjuka och alla olika piller som jag sväljer.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[JeanetteK]
2014-10-26 19:23
#11

Tack för intressanta svar Tapani! 🙂

Hoppas det går lättare för dig att ställa om kroppen denna gång Draken. ❤️

KPD
2014-10-27 09:42
#12

I bondesamhället styrdes arbetstiden av dagsljuset. Elektricitet och ändrade levnadsförhållanden har möjliggjort för människor att vara aktiva längre på kvällen.

När människan inte längre var beroende av dagsljuset, valde hon bort just det man vill uppnå med sommartid.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

BrittaD
2014-10-29 21:23
#13

Får jag citera en åländsk författare (minns inte hans namn och inte boktiteln heller):

Oktober är årets längsta månad. Den är en hel timme längre än de andra 31-dagarsmånaderna. Det beror på att tidigt en söndagsmorgon, klockan tre, stiger de goda medborgarna upp och vrider sina klockor en timme tillbaka. Sen går de och lägger sig igen. Man har gjort sin plikt och kan lugnt sova vidare.

😴

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Annons:
KPD
2014-10-30 03:37
#14

#13 Underbart formulerat av författaren. Jag blir inte så litet nyfiken nu på författarens namn och bokens titel.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

BrittaD
2014-10-30 09:58
#15

Jag skall leta rätt på det. 👋

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

BrittaD
2014-10-30 10:23
#16

# 14

Pizza progetti av Jonnie Listherby. PQR-kultur 2012.

Resten av boken tyckte jag blev lite tröttsam i sin gubbiga skämtsamhet.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

KPD
2014-10-30 10:43
#17

#16 Tack! Det var en bok jag aldrig hört talas om.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

BrittaD
2014-10-30 11:09
#18

Du lär knappast hitta den på ett bibliotek i Sverige. Alltid svårt med finlandssvensk litteratur om det inte gäller etablerade författare. Mariehamns stadsbibliotek har den, och även Adlibris.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Magi-cat
2014-10-30 15:22
#19

Hittar den faktiskt inte på svenskt bibliotek…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

TjockaBerta
2014-10-30 18:43
#20

Jag förstår inte alls problemet med sommartid . Ingen skillnad alls för mig eller någon i min familj . Man går upp en timme tidigare vilket man gör ändå i ibland . Eller sover ni andra till 6-7 varje dag? Dvs även helg?

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Upp till toppen
Annons: