Annons:
Etikettövrigt
Läst 2440 ggr
Magi-cat
2014-10-15 08:20

Halloween

Halloween-firandet har kommit hit via USA och plötsligt översvämmas vi av pumpor och skräckteman.

Hur går det till med Halloween i Finland?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2014-10-15 18:08
#1

Jag har inte riktigt koll på det faktiskt. Visst finns det prylar att köpa, men inte tror jag det är någon desto större succé här.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2014-10-17 19:46
#2

#1 Så mycket bättre, om det inte slår igenom. Alla helgons dag kan firas mer värdigt än med förkristna seder, som nått oss via USA. I Finland firas dessutom ytterligare en högtid den helgen.

I den ortodoxa kyrkan firas de karelska upplysarnas fest den 1.11. Det är dagen för dem som förde den ortodoxa tron till Finland, Sergej och Herman av Valamo, Arsenius av Konevits och Trifon av Petsamo.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Miiiz
2014-10-22 11:59
#3

Tja halloween fester brukar ordnas men mest tror jag nog att om det firas så samlas ett gäng framför tvn med massa popcorn snax osv för att kolla in skräkfilmer :) 

En hel del pynt kan man köpa förståss om man vill pynta men tror inte det är lika pop som dit borta.  

Vår påsk är ju som deras halloween egentligen :)

< you gotta hold on, no matter what they say.>

<If you fail to be strong, their gonna have it just their way.>

Cindy S
2014-10-22 16:20
#4

#2 Förkristna seder?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

KPD
2014-10-23 10:20
#5

#4 Ja, britannerna firade sommarens slut då och tog hem djuren från sommarbetet. Man tände eldar och förde väsen för att skrämma bort de spöken som man trodde var aktiva på natten.

Som så många andra seder levde också denna kvar efter kristnandet och följde senare med till Amerika, där den successivt förvandlats till dagens halloween. Kanske har det faktum, att allhelgonahelgen är den helg då många besöker gravar bidragit till att stärka "spökfesten" halloween, även om det är olika dagar.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
2014-10-31 11:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Trevlig helg allihop, vad ni än gör! 🌺

_(Bild från www.publicdomainpictures.net)_


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JazzBass
2014-11-04 21:40
#7

Själv är jag inte alls förtjust i Halloweenfirandet. I år glömde jag helt bort alla helgons dag på grund av all uppståndelse kring Halloween med utskurna pumpor, bilder på zombiesminkade vänner på facebook, artiklar om zombiewalks och så vidare. Inte för att jag nu brukar fira alla helgons dag eller allhelgonadagen desto mer, men att tända några ljus hemma och/eller på gravgården och minnas nära och kära som lämnat jordelivet är i alla fall en vacker tradition som jag gärna vill att ska överleva. Halloween, åtminstone i dagens överkommersialiserade form, är så långt ifrån vacker som det går att komma. I mitt stilla sinne döpte jag häromdagen om helgen till "alla monstrens dag" då jag började få måttet rågat med alla zombiebilder på FB…

Jag är inte speciellt religiös eller så, så det är inte orsaken bakom min syn på Halloween. Jag tycker bara alla helgons dag är en så mycket finare tradition, så det är trist att se den hamna i skymundan för allt ståhej kring Halloween.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
2015-10-25 16:05
#8

Förberett några pumpor i år? 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-10-30 15:11
#9

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Anonym
Anonym
2015-10-30 22:48
#10

"Så mycket bättre, om det inte slår igenom. Alla helgons dag kan firas mer värdigt än med förkristna seder"

🤔

Hur tänker ni där? Den förkristna seden som Halloween kommer ifrån är den keltiska högtiden Samhain, Det är en högtid som är mycket lik Alla helgona. Det är långt ifrån något Amerikanskt jippo. Man anser att slöjan mellan världarna är som tunnast just under Samhainnatten och därför är våra bortgångna nära och kära  nära oss denna natt. Detta markerar man ungefär som under Alla helgona. Det är även skördetid och därav pumpan som man tar tillvara på så här års.

Mycket har blivit ihop blandat, men som Halloween ser ut idag är inte hur det förkristna hedniska skördefesterna såg ut.

Magi-cat
2015-10-31 07:44
#11

#10 Det har du rätt i. Seder och högtider är alltid äldre än de verkar och har ett ursprung medan själva sedvänjan förändras. Julen är ett annat exempel.

Irländarna använde kålrötter med ljus i. När de kom till Amerika hade de tillgång till pumpor och använde dem istället.
Invandrad via USA känns sedvänjan främmande och för många vanvördig när den når hit med sitt skräcktema.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-10-30 11:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Trevlig helg!

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
2016-10-30 12:14
#13

Trevlig helg från KPD, som dock själv inte firar halloween.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Farwuq
2016-10-31 07:58
#14

Trevlig helg.

Halloween?! Nej tack.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Sundaychild
2016-10-31 15:23
#15

Jodå, den amerikanska varienten av Halloween lever och frodas nog i Finland också. Men ungarna verkar ha problem att riktigt veta NÄR de ska ut och "trick-or-treata". Såg några spöken på lördag kväll, men ännu igår kväll ringde det på vår dörr och utanför stod tre småväxta gastar som ville ha godis. Och alldeles säkert finns det de som springer ännu nästa helg.

Jag är inte alls för den här varianten av firande själv. Tycker om den lugna "gammaldags" allhelgonafriden, med tända ljus, besök till gravgården och sånt. Men jo, ungarna fick nog sitt godis. 😂

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Magi-cat
2017-10-26 08:14
#16

Lite gott, läskigt och läckert passar säkert till helgen:

https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/162315

Trevlig helg!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2020-10-31 18:05
#18

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-10-26 21:07
#19

🎃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2023-10-31 20:32
#20

Brukar ni dekorera med pumpor på Halloween?

Här är lite om traditionen.

https://svenska.yle.fi/a/7-10044539


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Kålrötter användes först för att skrämma bort onda andar.
Annons:
Upp till toppen
Annons: