Annons:
Etiketternaturenväxterdjur
Läst 2303 ggr
[JeanetteK]
2014-09-09 09:56

Svamp i Finland

Jag älskar att plocka svamp. I helgen ska jag upp till Stockholm och bland annat träffa min bror. Jag har tänkt övertala honom till att följa med mig ut och plocka svamp i "min" skog. Åh så jag längtar efter att plocka svamp. Det är en av de saker jag verkligen saknar sen vi flyttade till Skåne. Självklart finns det svamp även här, men jag saknar skogarna runt där vi bodde förr, det är annorlunda från här. 

Min farmor och pappa plockade mycket svamp och jag vet att släkten i Finland ofta kom över till farmor i Umeå och plockade med henne. Hur är det i Finland, är det samma sorters svamp där som här i Sverige? Jag funderar på varför de åkte över till Sverige för att plocka. Det kan ju vara så att farmors svampställen var det som lockade. För nog finns det väl svamp även i Finland?

Annons:
Magi-cat
2014-09-09 11:01
#1

Mysigt med svampplockning! Numera plockar jag bara kantareller, men njuter av den rika doften i skogen så här års, av mossa och fuktiga löv och vad det nu är…

Min släktingar i Finland plockade massor med svamp förr, förvällde allt och lade in i burkar.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-09-09 15:11
#2

Svamp finns det mycket i Finland, och så vitt jag vet är det samma sorter. Är ingen svampexpert dock. Misstänker att det var farmors sällskap i Umeå som lockade, mer än de svenska svamparna :D

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
2014-09-09 15:29
#3

#2 Ja du har säkert rätt! 🙂

Farwuq
2014-09-09 16:24
#4

Insaltade svampar är tydligen vanliga på andra sidan Östersjön.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Magi-cat
2014-09-09 19:33
#5

Just det, saltade in gjorde min mormor.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-09-10 19:44
#6

#4 Det har jag aldrig hört talas om. Är det typ som inlagd svamp eller är det torkad svamp?

Annons:
Magi-cat
2014-09-10 21:28
#7

Hittade en länk om den där saltade svampen. Jag vill vagt minnas att det var riskor som användes, precis som det står i länken.

T.o.m har jag för mig att man använde svartriskor som numera är giftiga.

Inte vet jag, men kanske förvällning och insaltning tar bort giftet?🤪🤫
(Pröva inte, hur som helst 😉)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2014-09-10 21:30
#8

Ett riskfritt risk-recept:

http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/skarpariskor.1035.html

Tilläggas kan att det skilde sig åt i olika områden om folk använde svamp eller inte.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-09-10 22:19
#9

saltade kantareller såg jag på torget

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-09-10 22:28
#10

#9 Det låter väldigt gott! 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2014-09-10 22:31
#11

Jag är inte helt säker, men har för mig att man skall ha dem i blöt ett tag i rent vatten innan man använder för att få bort en del av saltet.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Farwuq
2014-09-11 06:29
#12

#11

Det stämmer om jag minns rätt. I Baltikum - och imperiet öster därom - är det ett vanligt sätt att bevara svamp förutom torkning.

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[JeanetteK]
2014-09-11 08:41
#13

Spännande, ska kolla vidare på detta med saltning. Ska plocka svamp nu på lördag och hoppas på att komma hem med massor. 😉

Annons:
JazzBass
2014-09-12 08:49
#14

Jag är ganska ivrig på svamp, och många vanliga bra matsvampar finns i båda länderna, t.ex. kantareller, taggsvampar, trattisar/gul trumpetsvamp och vanliga soppar som Karl-Johan och diverse strävsoppar. Riskor tror jag är vanligare här i Finland än i Sverige dock, medan jag aldrig plockat t.ex. fårticka här. Förra helgen plockade jag uppemot 10 liter blodriska som jag förvällde och fryste in. Lär vara en av de bästa riskorna och lätt att identifiera (kolla t.ex. svampguiden.com). Behöver inte ens förvällas utan kan t.ex. stekas direkt.

Hoppas du får en lyckad svamputfärd! Men om det skulle bli sämre utdelning denna gång så tycker jag du kan bekanta dig med de svamparter som växer där söderut också. Skogarna är ju annorlunda, och innehåller andra svampar än längre norrut. Kanske chanserna att hitta exempelvis stolt fjällskivling och champinjoner är större där nere…? 🙂

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[JeanetteK]
2014-09-15 13:30
#15

Det blev lite svamp. Inte så mycket men dom två som var med orkade inte så länge.🙂Men jag är glad åt att få komma ut i skogen. Det var så härligt! 

"Min" skog ♥

Magi-cat
2014-09-15 13:38
#16

Härligt! Fin skörd! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-09-15 13:53
#17

Något jag inte har saknat däremot är mygg och fästingar! Såna har vi lite av i Skåne.

Magi-cat
2014-09-15 14:10
#18

Brrrr för fästingar……🤫Mygg är trevliga i jämförelse…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2014-09-15 14:17
#19

Trevlig skörd, många fina svampsorter där! 🙂 Hittade själv fårticka för första gången i helgen, blev totalt 5 liter efter att jag delat svampen i mindre bitar för förvällning. Mycket god svamp, speciellt stekt! Minns att farsan nån gång klagat på att den är besk, men jag märkte inget sånt ens på de stora exemplaren. Det är ingen svamp vi/jag traditionellt plockat, men från och med nu blir det nog obligatoriskt för mig att plocka den om jag hittar mer av den. 🙂

Brödtickan däremot kan vara besk, och de är ganska lika till utseendet. Den ändrar dock inte färg vid tillagning, vilket fårtickan gör (blir gulgrönaktig i vanliga kärl, svart i gjutgärn). Verkar mest som att farsan har tagit fel nån gång i tiderna…

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Upp till toppen
Annons: