Annons:
Etiketterfinlandallmänt
Läst 3871 ggr
[NeferNefer]
2014-08-27 11:28

Återta finskt medborgarskap

Jag har länge velat återta mitt finska medborgarskap men samtidigt behålla det svenska. Nu har jag äntligen gjort slag i saken och frågat ambassaden om det går. Och det går!! Jag fick lite information som jag delar med er, ifall fler går i samma tankar:

TIDIGARE FINSK MEDBORGARE: instruktioner för medborgarskapsanmälan

Sökanden skall vara tidigare finsk medborgare. OBS! Anmälningsförfarandet gäller inte myndiga barn till tidigare eller nuvarande finska medborgare.

E-tjänst

För kortare handläggningstid rekommenderas att du använder Migrationsverkets e-tjänst. Handläggningsavgiften är då 240 € samt för minderåriga 80 €. Handläggningsavgiften betalas med kort i e-tjänsten. https://e-asiointi.migri.fi

När du har lämnat in din anmälan i e-tjänsten skall du på Finlands ambassad i Stockholm, ett honorärt generalkonsulat eller ett honorärkonsulat bevisa din identitet och visa upp de bilagor i original som skall bifogas till anmälan.

Anmälan med pappersblankett

Det är möjligt att lämna in anmälan också på pappersblankett. Handläggningsavgiften är då 2840 SEK samt för minderåriga 890 SEK. Blanketterna finns på Migrationsverkets webbsida. www.migri.fi. Om du använder pappersblankett lämnar du in din anmälan personligen på Finlands ambassad i Stockholm, ett honorärt generalkonsulat, ett honorärkonsulat eller hos polisen i Finland. Om du lämnar in anmälan till ett honorärkonsulat ska handläggningsavgiften betalas i förväg på ambassadens plusgiro -konto 198269-3 och kvitto bifogas till anmälan. På ambassaden betalas avgiften med kort på plats.

Bilagor till medborgarskapsanmälan (oavsett hur man lämnar in sin anmälan):

giltigt pass eller annan legitimation med foto, personbevis från Skatteverket i Sverige, i vilket framgår

o när du har fått det svenska medborgarskapet och enligt vilken lagparagraf

o om du är född i Sverige även föräldrarnas personuppgifter

o om sökanden är minderårig även föräldrarnas personuppgifter och relationsbild

o Skatteverkets stämpel och handläggarens underskrift

För krigsveteraner och före detta krigsbarn är medborgarskapsanmälan avgiftsfri. Krigsbarn skall bifoga en bestyrkt kopia av ett s.k. stamkort som man kan få från Riksarkivet, Finlands riksarkiv eller S:t Michels landsarkiv. Krigsveteraner skall bifoga en bestyrkt kopia av frontmanna- eller fronttjänsttecken, front- eller veterantecken.

Annons:
Magi-cat
2014-08-27 11:37
#1

Tack snälla Nefer för att du tagit reda på det här och berättar om det! 🌺🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-08-27 11:38
#2

Tack själv, snälla Magi-cat, för sparken i baken! Det var ju ditt inlägg om Soini som fick mig att äntligen göra slag i saken 👍🤗

Magi-cat
2014-08-27 11:50
#3

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-08-27 13:01
#4

Men toppen! Grattis, vad roligt!

Farwuq
2014-08-28 07:38
#5

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[NeferNefer]
2014-09-09 14:05
#6

Hmmm… på personbeviset som ska med anmälan ska det framgå enligt vilken lagparagraf en blev svensk medborgare. Men den uppgiften finns inte hos Skatteverket om mig, det står bara en hänvisning till ett rum 🤔Handläggaren antog att det kunde vara ett rum på pastorsexpeditionen (det här var ju på den tiden kyrkan skötte om folkbokföringen). Undrar om det räcker med den upplysningen om rummet?

Annons:
KickiG
2014-09-09 15:17
#7

#6 Hmm… Det är ju den enda uppgift du har… Skicka in med den uppgiften, och hoppas på att den som behandlar det här i Finland inte kan svenska så bra 🤪

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[NeferNefer]
2014-09-09 15:38
#8

Problemet är att det ska lämnas in på finska ambassaden här i Sverige. Men jag får väl helt enkelt ta det jag har och gå dit och prata med dem. Förhoppningsvis förstår de att det här är det enda som gick att få fram.

Varför måste de ha en lagparagraf, förresten? Det räcker väl att det står i vilket sammanhang jag blev svensk medborgare? 🤔

Magi-cat
2014-09-17 20:46
#9

Hur går det med medborgarskapet, Nefer?

Lagparagraf borde inte behövas, tycker man….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-09-18 11:45
#10

Jag har fyllt i papprena och … sen inte mycket mer, faktiskt. Jag ska försöka få en tid på ambassaden för det var ett par saker som jag inte riktigt förstod hur de menade. Då lämnar jag in ansökan samtidigt.

Det har varit lite mycket annat som har fångat min uppmärksamhet på sistone … Men så länge jag hinner bli finsk medborgare innan valet i vår så är allt bra.

Magi-cat
2014-09-18 11:52
#11

Förstår att det är mycket annat 🙂.

Bara undrade hur det gick och så…

De borde ju bli glada att få dig som medborgare och fixa in dig kvickt!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-09-18 12:04
#12

Hahaha, jag menar det!! 😂👍

Är det någon mer som söker här? Jag tänker att det säkert är lite knepigt eftersom kravet är att en ska ha varit finsk medborgare tidigare, så kanske inte.

Norman Bates
2014-10-05 10:54
#13

Varför ha dubbla medborgarskap?

"Is all that we see or seem but a dream within a dream" Edgar Allan Poe 

Annons:
[tk1971]
2015-03-22 10:44
#14

Hur har det gått för er andra? Jag ansökte i oktober förra året om att få återta mitt finska medborgarskap. Det kostade en hel del, drygt 2000 kr, men än så länge har jag inte hört nåt.  Det står på "Migri":s hemsida att de fått så många ansökningar att det tar ovanligt lång tid nu. Så tyvärr hinner jag inte rösta i finska riksdagsvalet 😕Nå, det var väl kanske inte det som var huvudanledningen till att jag ansökte.

[NeferNefer]
2015-03-22 10:51
#15

#14: Jag fick i veckan besked om att jag har fått tillbaka mitt finska medborgarskap!! Så förhoppningsvis får du också positivt besked snart. Jag ansökte ju också i oktober förra året.

Vad lustigt att så många söker samtidigt, kan det bero på valet eller …? 🤔

[tk1971]
2015-04-15 12:45
#16

Det var då värst vilken tid det här tog. Inget besked än. Inte ett ljud. Konstigt.

[NeferNefer]
2015-04-15 12:47
#17

Men vad skumt 😕Ring och fråga, det kan vara att de vill ha in något mer papper.

[tk1971]
2015-04-15 12:51
#18

#17: Det vet jag inte om jag vågar. Jag är inte så bra på att prata på finska, och deras svenska är ju inte riktigt som vår. Och då tänker jag t.ex. på när jag skulle fylla i anmälan (på svenska) och stötte på ett ord som "anhängiggöra" som de svängde sig med. Jag tycker nog att jag är rätt bra på svenska, men det har jag aldrig hört.

Jag kanske får tunghäfta om  de kommer med såna grejer i telefonen 😮

[NeferNefer]
2015-04-15 12:52
#19

De talar utmärkt svenska på ambassaden. 👍

Magi-cat
2015-04-21 21:51
#20

#18 Byråkratiska är inte alltid lätt på något språk. 🙂

Hoppas det reder sig snart och du vågar säkert fråga!👍 (De brukar vara hjälpsamma.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[tk1971]
2015-05-19 19:43
#21

Nu har mitt ärende i alla fall kommit så långt att beslut har tagits, ser jag på Migri:s hemsida. Men jag vet inte vad de kommit fram till. Jag utgår från att det är ett positivt beslut, annars hade de väl krävt in kompletteringar. Jag gissar att jag får beslutet den här veckan.

Pust… ett halvår tog det.

Magi-cat
2015-05-19 20:16
#22

👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2015-05-19 20:22
#23

Åh, hoppas du får ett positivt besked snart! 👍

[tk1971]
2015-05-20 15:15
#24

Sådärja, då var det klart. Och det står att jag varit finsk medborgare sedan "anhängiggörandet", dvs i ett halvår 😮

[NeferNefer]
2015-05-20 15:38
#25

Jag fick samma besked, jag är anhänginggjord sen ansökningsdatumet 😃

Grattis till det nya medborgarskapet! 🌺

[tk1971]
2015-05-20 15:40
#26

Tack!

TjockaBerta
2015-05-20 18:34
#27

Stort GRATTIS! Jag får sån lust att söka jag med.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
Magi-cat
2015-05-20 18:59
#28

Grattis till anhängiggjordheten! 🏆🌺🎈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[tk1971]
2015-05-20 20:21
#29

👋

Upp till toppen
Annons: