Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1753 ggr
Magi-cat
8/26/14, 6:35 PM

Soini vill bli statsminister

Sannfinländarnas partiordförande Timo Soini har som mål är att sannfinländarna ska bli största parti och han själv minister i nästa val!

Att han blivit hårt kritiserad för uttalanden om Israel och flyktingar bekommer honom inte.

Hoppas han inte kommer dit.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/26/soini-jag-vill-vara-finlands-nasta-statsminister


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[NeferNefer]
8/26/14, 6:40 PM
#1

Usch, otäckt … när är nästa val? Och kan en som har varit finsk medborgare tidigare nu skaffa dubbelt medborgarskap (svenskt och finskt) för att kunna rösta? I så fall ansöker jag om medborgarskap och röstar på ett annat parti! 👍

Magi-cat
8/26/14, 7:03 PM
#2

#1 April 2015…

Man tänker alltid, att sån här politik och såna här politiker kan inte tas på allvar…Men så ser man vad som sker…😮

Bra idé, Nefer.😉


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/26/14, 7:05 PM
#3

Ja, det är verkligen skrämmande med högerextremismen som breder ut sig över Europa. Jag trodde väl nånstans att vi hade lärt oss efter andra världskriget, och ändå … 😕

Magi-cat
8/26/14, 7:10 PM
#4

Jag brukar tänka att så länge de gamla finns kvar, de som kan berätta om hur det var, så klarar det sig…men inte…Måste vara fruktansvärt för dem…Att se mönster upprepas. Man trodde det var omöjligt. Allt skulle bara bli bättre. Man hade lärt sig, jorå…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/26/14, 7:15 PM
#5

Ja, usch … Jag vill inte tro att folk är onda, jag vill hellre tro att de är naiva, men fortfarande är röster på fascister farliga röster.

[NeferNefer]
8/26/14, 7:29 PM
#6

Sådärja! Det här fick mig verkligen att äntligen få ändan ur vagnen och fråga ambassaden. Jag vet ju att de finska krigsbarnen kan få dubbelt medborgarskap, och då hoppas jag att även jag kan få det fast jag inte är krigsbarn. Jag började ju trots allt mitt liv som finsk medborgare …

Annons:
Magi-cat
8/26/14, 7:46 PM
#7

#6 Gjorde du? 🙂 Vi får följa hur det går!👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
8/26/14, 8:05 PM
#8

Ja, jag återkommer så snart de har svarat. Hoppas, hoppas … jag har tänkt på det här länge 😃

[JeanetteK]
8/27/14, 8:31 AM
#9

Obehagligt. Hoppas verkligen han inte får sån makt.

[tk1971]
8/27/14, 9:20 AM
#10

Ja, apropå medborgarskap… jag var ju finsk medborgare men bytte till svenskt när jag fyllde 18.  Då blev man ju automatiskt av med det finska medborgarskapet. Jag har för mig att jag läste nånstans att det finns möjlighet att få tillbaka det finska medborgarskapet numera. Kan det stämma? Måste man ha bott i Finland för det? Och vad kostar det?

[NeferNefer]
8/27/14, 11:23 AM
#11

Här kom svaret från den finska ambassaden i Sverige:

"Om du själv har varit finsk medborgare kan du återta det finska medborgarskapet genom anmälan och nuförtiden också behålla det svenska."

Jag fick mer information bifogat, jag gör en ny tråd om medborgarskapsåtertagande så kan den här tråden återgå till den riktiga frågan.

[tk1971]
8/27/14, 11:24 AM
#12

#11:  Tackar!

Upp till toppen
Annons: