Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 980 ggr
Magi-cat
2014-08-14 10:57

Time-out-bänk på dagis?

De här gäller förstås inte bara Finland, men artikeln dök upp på Svenska Yle om att "time-out"-bänk används flitigt på finska dagis för att fostra trilskande barn. (eller vad man nu tror att man gör)

Det står också att Finland har en tradition av auktoritär barnuppfostran. Är det så?

Nu slår i alla fall forskaren i småbarnspedagogik, Laura Repo, larm om att det är en alltför hård metod med time-out, som dessutom inte fungerar alls med små barn. Det är till och med vanligare med mobbning på dagis som använder straff.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/08/13/forskare-alltfor-harda-metoder-pa-daghemmen


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Maria
2014-08-14 10:59
#1

Det låter som forna tiders "skamvrå"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2014-08-14 11:06
#2

Det är ju det, fast i modern tappning från de där nanny-programmen antar jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-08-14 13:10
#3

Jag är tveksam till time-out… Jag har jobbat på förskola och oftast funkade det bäst att man plockar barn alt barnen åt sidan och reder upp det. Det räckte oftast för att man bröt händelsen för att de skulle gå vidare till något annat. Unga barn är underbara när det gäller att förlåta och gå vidare. Synd att det försvinner med åren. 😉

Magi-cat
2014-08-15 10:39
#4

#3 Precis, att reda upp, förlåta och sedan leker vi igen…barn och djur är bra på det…vuxna krånglar till det…

Skampålen finns väl i Sverige också?

Jag tror verkligen inte på det! Om barnet trilskas vid dagislunchen måste det finnas andra sätt…Det måste ju bero på något, ont någonstans, ledsen för något, gillar inte maten etc. Vad hjälper det då att tvingas säga förlåt, det blir ju bara ett tomt ord och så bli utanför och skämmas ovanpå det?
Klart att ingen ska få bråka eller slåss t.ex. men är time-out-modellen verkligen något de små barnen lär sig något bra av?

Kanske är man, som det antyds i artikeln, rädd att det ska bli flum av alltihop och barnen flippa ur om man inte använder auktoritär uppfostran…

Tänk om det fanns skampåle på arbetsplatserna för vuxna…😈


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-08-15 11:42
#5

#4 Ja time-out för vuxna skulle inte vara fel!😂"Nä, du tycker inte som vi så nu får du sitta här på trappan tills du ber om förlåtelse"…  hehe… 😎

Magi-cat
2014-08-15 11:46
#6

"Säg förlåt nu när du klagat igen, sitt där tills du slutat sura!" 😂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: