Annons:
Etikettövrigt
Läst 1578 ggr
Magi-cat
2014-08-10 15:33

"Välkommen invandrare!"

Det är inte lätt att vara invandrad nordbo i Sverige, telefonrådgivningens förlovade land! 😃

"Om Finland uppfattas som byråkratiskt så är Sverige den automatiska telefonrådgivningens och den vänliga, men oflexibla servicekulturens förlovade land. Byråkratin slår till, speciellt för den som är nyinflyttad."

http://svenska.yle.fi/blogg/ingemo-lindroos/2014/08/08/valkommen-invandrare


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2014-08-10 16:01
#1

Som jag känner igen mig i den texten! Det är faktiskt intressant att försöka leva i Sverige utan personnummer. Att sedan försöka få de röststyrda automatiska svararna att först ett finlandssvenskt "sju" ska vi inte ens tala om.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-08-10 16:17
#2

Man kan bli skvatt galen på de där automatsvararna även med äkta rikssvenskt grötigt "sju" också! 😃

Och utan personnummer finns man ju bara inte! Jag har ibland  hjälpt invandrare att ringa försäkringskassa och barnomsorg och man förstår att det inte är lätt…

Kul text var det i alla fall, välfångat liksom….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2014-08-10 18:23
#3

Oj, är det så här det faktiskt går till! Jösses!

ALPHIRA
2014-08-10 20:52
#4

Minns när jag kom till Sverige  för ca 40 år sedan. Hade ingen bostad när jag besökte arbetsförmedlingen. -Hade då skaffat mig en postbox-adress på Posten. Men det dög inte på Af. Dom sa att "ingen kan bo i en box!" Och blev därmed inte registrerad som arbetssökande.

Nej. Det är sant,  man kan inte bo i en box. Strunt det samma, jobb fixade jag själv nästa dag. Med med bostaden gick det lite längre tid. (T o m trappuppgångar blev bekanta…)

En period bodde jag på ett hotel och betalade varje dag. -Till sist sa dom att hotellboende är menat för resande, inte för något slags permanent boende. Detta var länge sen och har lämnat detta bakom mig. 

I dag bor jag i en miljonstuga vid sjön i detta vackra land och njuter av varenda dag. (Men vi hyr stugan.)

KickiG
2014-08-10 20:53
#5

#3 Japp. Du kan inte ens gå och hyra en film innan personnumret är fixat. :) Mat och pizza får man dock köpa utan personnummer, och det är ju tur. Förutsatt att man har pengar då, eftersom man inte får öppna bankkonto.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

ALPHIRA
2014-08-10 21:14
#6

Ja, KickiG. Problemen är inte samma men mycket liknande ändå. Det är inte lätt i dagens samhälle. Jag tror det är svårare nu än förr för en enskilde.

Annons:
Magi-cat
2014-08-10 21:19
#7

Men man får faktiskt, otroligt nog, skaffa bibliotekskort även utan fyra sista siffrorna! 👍😎


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ALPHIRA
2014-08-10 22:27
#8

#7 Hoppsan, magi! Får man det! Precis den informationen behövde ja! Skulle just hjälpa en kille som pratar albanska och en som pratar somaliska att skaffa sig ett bibliotekskort. Trodde  inte det skulle gå eftersom dom har inte ens uppehållstillstånd.

[JeanetteK]
2014-08-11 09:04
#9

#4 Låter som att det var rejält tufft för dig i början.😕 Så ska det inte behöva vara. 

#7 Inte fel!

Upp till toppen
Annons: