Annons:
Etikettlitteratur
Läst 2896 ggr
ALPHIRA
7/6/14, 11:27 PM

Vad läser ni?

Kom och tänka på var ni läser i allmänhet. Läser ni böcker? Svenska, finska? Vilken slags litteratur? Dagstidningar? Veckotidningar? Svenska eller finska? Vilka slags veckotidningar?

Läser ni mer på semester än normalt -om ni nu läser något på pappret, höll på säga?

Annons:
KickiG
7/7/14, 6:20 AM
#1

Finlandssvenska dagstidningarna Borgåbladet och Huvudstadsbladet brukar jag försöka hinna bläddra igenom på jobbet. Sedan kommer det en gång i veckan två finskspråkiga gratistidningar, de läser jag också. Veckotidningar läser jag nästan aldrig.

Vad gäller böcker så är jag "allätare", på sista åren har det blivit mest facklitteratur blandat med romaner. För tillfället läser jag en bok av djurfysiologins docent Seppo Turunen som heter "Lemmikkielämää - Ihmisen eläinsuhde ja eläinten hyödyntäminen", ungefär Husdjursliv - människans förhållande till djur och utnyttjandet (användandet) av dem. 

Njae, jag läser nog ungefär lika mycket året om.

Och språket… Mest svenska, lite finska och engelska. Försöker börja läsa lite mera på finska för att förbättra/upprätthålla språket.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
7/7/14, 9:42 AM
#2

Jag läser tyvärr mycket mindre än vad jag gjort tidigare. På nätet läser jag typ Aftonbladet och Helsingborgs dagblad. När det gäller böcker läser jag i stort sett vad som helst. Just nu läser jag en som heter "Hjärnkoll på smärta och värk". Har nyligen fått en fibromyalgi-diagnos och håller på att lära mig om hur jag ska hantera allt. Den är riktigt spännande faktiskt. 

Jag kan ingen finska så det blir bara svenska här.

ALPHIRA
7/7/14, 6:52 PM
#3

KickiG. Låter intressant den där djurboken…Bor själv i Sverige men har en systerson i Borgå.

JeanetteK. Hoppas din bok hjälper dig hantera din sjukdom. Jätte tråkigt att du drabbats av den.

KickiG
7/7/14, 7:21 PM
#4

#2 Den boken låter väldigt intressant! Jag är själv tyvärr alldeles för bekant med värk, men jag har ingen diagnos på det. Överböjliga leder har jag fått "papper på", och antagligen blir det reumatism-diagnos någon gång i framtiden. Tills dess får jag klara mig på smärtstillande, samt se till att motion och kost är rätta.

#3 Den verkar tyvärr inte vara översatt till varken svenska eller engelska, men är så otroligt tankeväckande.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[JeanetteK]
7/7/14, 7:31 PM
#5

#3 Tack för omtanken! 🤗

#4 Ja jag tror att den är bra. Jag har inte kommit så långt än. Om du orkar vänta tills jag är klar med den kan du få låna den. Vill dock varna för att jag är lite långsam läsare för tillfället. 🙂

ALPHIRA
7/7/14, 8:57 PM
#6

Jag själv läser ganska mycket på sk andlig litteratur (hur det är efter döden, om kontakt med andevärlden etc etc) men även deckare och biografier. Samt facklitteratur, jobbar med människor med psykiska sjukdomar eller som har neuropsykiatriska diagnoser. Nästan vad som helst läser jag. Men tiden räcker inte.

Bläddrar på veckotidningar. Den svenska DAMtidningen som skriver om kungligheter är favorit.

För övrigt blir det både finska och svenska kvällstidningar på nätet. Och lokaltidningar i pappersformat på jobbet.

Jag älskar att läsa men jobbar så mycket att hinner inte med det riktigt. Blir pensionär nästa år så hoppas jag då får mera tid då.

Hur mycket jag läser har direkt koppling till hur mycket jag har ledig tid.

Annons:
[tk1971]
7/8/14, 9:17 AM
#7

Jag är inne på en hel del finska sidor på nätet. Jag läser nyhetstidningar, olika forum och så lite skvaller, annars vet man ju inte vad som händer där. Jag läser dock nästan aldrig finska böcker längre. På svenska brukar jag läsa biografier och fackböcker som jag lånar på biblioteket, ibland blir det nån 70-talsdeckare som de får hämta upp från magasinet. Sen så prenumererar vi på ett par historietidningar, det är både jag och sambon intresserade av.

ALPHIRA
7/10/14, 12:47 AM
#8

tk1971. Jag utnyttjar också biblioteket. Att köpa böcker är dyrt. -Det där med historietidningar är intressant, har köpt ett par lösnummer.

[JeanetteK]
7/10/14, 10:26 AM
#9

Citygross sålde pocketböcker för10 kr styck! Sånt gillar jag när man kan fynda lite! 👍

[T-Johan]
7/10/14, 11:33 AM
#10

Läser det mästa jag kommer över, undantaget skönlitteratur. Nääää det var inte riktigt sant, men nästan. Strindberg var ju en 'go skit'. Dramatiserad skönliteratur gillar jag skarpt. Radioteaterns bibliotek och SVT Play är en guldgruva. Ett stort kunskaps hål hos mig är finsk historia och kultur. Jag fråga mina finska släktingar om olika historiska händelser, men man undviker att tala om det. Som tex detta med 'Röda' och 'Vita'. Det som finns att läsa på webben får man ta med en nypa salt. Så böcker om Finlands historia efter 1914 är intressant läsning i sommar. Också vill jag ja ett svar på frågan varför det finns så många olika 'kristna' religioner i Finland? Varför talas det latin i Finland? Här finns mycket att läsa…….och tur är väl det.

Upp till toppen
Annons: