Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1097 ggr
KPD
6/14/14, 2:18 PM

Alexander Stubb

Samlingspartiet har valt Alexander Stubb till ny ordförande. Han blir också Finlands statsminister. Sommaren 2009 var han en av sommarvärdarna i P1.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/363645?programid=2071


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Tessan01
6/14/14, 2:36 PM
#1

lite OT men är det  bara jag som tycker Alexander Stubb har en stor mun? :P

KickiG
6/14/14, 6:29 PM
#2

Jag är lite sur på Alexander jag. Först ställer han upp i EU-valet och är klar vinnare där, ingen fick så mycket röster som han. Ingen blev heller förvånad, det var ett väntat resultat. Därefter ställer han upp i Samlingspartiets ordförandeval, och jag tror inte det varit så mycket tvekan om vem som skulle vinna där heller. Och att vara både EU-minister och statsminister tror jag inte riktigt går att kombinera.

Så vad han än väljer bort så blir det många besvikna väljare.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
6/15/14, 12:08 PM
#3

#2 Det var ingen självklarhet, att han skulle vinna partiledarvalet. Därför kan jag förstå, att han inte avstod från att kandidera i EU-valet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
6/16/14, 10:14 AM
#4

Enligt uppgift, som jag inte har kunnat kontrollera, kommer Stubb att efterträdas av Petri Sarvamaa, som lär vara ortodox och ha en bror som är munk i Nya Valamo.

Om någon vet mer och kan bekräfta detta, skulle det vara intressant.

Petri Sarvamaa


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
6/17/14, 8:36 PM
#5

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

JazzBass
6/18/14, 7:17 AM
#6

För min smak är Stubb för långt högerut, liksom hela samlingspartiet, och jag vet inte om jag direkt skulle kalla honom ödmjuk. Men det känns ändå bra för svenskan i Finland med en finlandssvensk/tvåspråkig person på statsministerposten, inte minst med tanke på att opinionen för att slopa obligatorisk svenska är rätt stark i samhället.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Annons:
KPD
6/18/14, 9:03 AM
#7

#5 Tack!

#6 Visst är det positivt med finlandssvensk statsminister, men jag tror inte att man ska överdriva betydelsen. Risikko försvarar också svenskans ställning.

Vad jag förstår vill Stubb avskaffa de svenska skolorna och skapa tvåspråkiga, för att på så sätt öka förståelsen för svenskan, medan Risikko vill bevara dagens ordning. (Jag har dock inte satt mig in i detta i detalj.)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
6/18/14, 9:36 AM
#8

#7 Så har jag också fattat det. Många tror Stubb gör svenskan en otjänst och att den blir förlorare.

"Stubb vet inte vad han talar om":

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/06/09/dan-johansson-skolan-bor-vara-ett-svenskt-rum


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
6/18/14, 1:27 PM
#9

#7-8 - Det har på finlandssvenskt håll varit diskussioner om tvåspråkiga skolors vara eller icke vara, som komplement till de enspråkigt svenska och finska skolorna. På grund av utrymmesbrist och renoveringar övervägde man i Karleby (om jag minns rätt) att inkvartera både det svenska och finska gymnasiet under samma tak, vilket ledde till både applåder och protester och en ganska intensiv debatt.

Jag tror inte att Stubb vill skapa enbart tvåspråkiga skolor, utan snarare att han är öppen för att skapa tvåspråkiga alternativ istället för enbart enspråkiga skolor. Motståndarna menar att finskan i såna skolor kraftigt skulle minska användningen av svenska, och i förlängningen bidra till att svenskan marginaliseras ytterligare i Finland, medan förespråkarna menar att de faktiska språkkunskaperna i tvåspråkiga skolor klart skulle förbättras hos båda språkgrupperna och att det är en viktigare sak. Ser jag på mig själv så lärde jag mig aldrig tala finska ens behjälpligt i skolan, utan det lärde jag mig under studietiden då jag för första gången i livet på riktigt behövde finskan. Sett i det perspektivet tycker jag inte att man borde motarbeta ett samarbete över språkgränserna i skolan, men jag ser klart risker med om samarbetet i förlängningen blir för djupt.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[Thiah]
6/18/14, 7:33 PM
#10

Hemma hos sambon skämtades det om att det nu blir rusning till tandvården. Alla kommer vilja ha Stubbs colgate leende… 😂

KPD
6/18/14, 10:35 PM
#11

#8-9 Även om Stubb betecknas finlandssvensk, är han tvåspråkig, då han i föräldrahemmet talade svenska med sin far och finska med sin mor. Han saknar alltså erfarenhet av att bara växa upp med det ena språket, vilket sannolikt har påverkat hans syn på skolan.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
10/9/14, 9:35 PM
#12

Märkligt att statsminister Stubb kör en egen linje i NATO-frågan…

Regeringen har slagit fast att Finland inte söker om NATO-medlemskap. Nu frågar oppositionen varför statsministern ändå talar för ett medlemskap och vill att han ska föra ut Finlands officiella linje utomlands.

Men Stubb kommer att envisas med att uttala sig som han gjort hittills…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: