Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 3118 ggr
KickiG
6/14/14, 8:51 AM

Barnuppfostran

Kom att börja fundera på skillnaderna mellan barnuppfostran i Finland och Sverige. Nu har jag själv inga barn, men har det i bekantskapskretsen. Jag har bott i båda länderna, men mest i Finland. Vad tycker ni, är det skillnad på barnuppfostran i Finland och Sverige? Min spontana reaktion är att ja, det är det. Eller är det för att min bild baserar sig på två olika miljöer mer än två länder? Stockholm och lilla Borgå i Finland, där majoriteten av mina bekanta med barn bor ute på landet. Men jag tycker att den svenska mentaliteten med att allt skall diskuteras och ett beslut där alla är nöjda skall fattas även påverkar barnuppfostran i Sverige. Barn får bestämma mera, på gott och ont. Här är det fortfarande mera auktoritärt, men jag menar ju naturligtvis inte att barnens röst aldrig blir hörd. Mera liksom att om maten inte duger, så får man gå hungrig eller äta en smörgås.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Annons:
Magi-cat
6/14/14, 8:57 AM
#1

Det är en intressant fråga!

Utan att ha någon direkt faktabaserad grund är jag böjd att hålla med dig…

Har just läst David Eberhards böcker, bl.a. "Hur barnen tog makten". Jag håller inte med honom om allt, men den är tänkvärd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
6/14/14, 9:03 AM
#2

#1 Nu har jag beställt boken på Bokbussen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

mayolica
6/14/14, 10:27 AM
#3

Jag tycker det är sunt att barn får lära sej kritiskt granskande . Att lära sej ifrågasätta saker och kunna tänka själva och dra egna slutsatser anser jag vara viktig egenskap att ha med sej. 
Jag gillar inte alls stilen att  någon bestämmer och "så är det" 🤔

Vad gäller maten så är jag av den uppfattningen att man bör ge barnen mat som ska smaka bra och vara näringsrik.  Naturligtvis kan man inte begära att någon,varken barn eller vuxna tycker om all mat.  Visst kan det väl vara ok att ta en smörgås istället för lagad mat någon gång ibland,när det faller sej som det mest naturliga alternativet. Men tror inte det är sunt att göra till en vana att låta dom ersätta lagad mat med smörgås för ofta.
Jag anser att det är så pass viktigt att barn som växer  får i sej näringsriktig mat , samtidigt tycker jag också att det är lika viktigt att barn får lära sej att uppskatta känslan av att mat smakar bra och att man som förälder strävar efter att göra måltiden till en positiv upplevelse för barnen istället för en traumatisk upplevelse.👍

Jag äter inte något jag tycker är osmakligt,så varför jag skulle begära att andra gör det förstår jag inte? När man har barn, är min erfarenhet att man snabbt uppfattar vad olika barn tycker smakar gott, vad som är ok att äta men ingen höjdare, och vad som är direkt osmakligt och inte går att äta .☝️

Oftast när man lagar en middag brukar man kunna anpassa måltiderna så att det alltid finnas någonting som dom kan äta.
I alla fall såg jag till att barnen inte behövde gå hungriga under uppväxten på grund av att jag lagade "osmaklig mat" För övrigt skulle jag tycka att det känns ganska så meningslöst att lägga ner tid och energi och pengar på att köpa och ställa sej och laga i ordning mat som ingen äter. 🤮
Min dotter var väldigt petig med mat som barn,men jag såg till att det alltid fanns något för henne att äta ,utan att hålla på och krångla och göra någon grej av det.
 Nu som vuxen äter hon det mesta och kommer inte ens ihåg några matproblem,eftersom jag aldrig traumatiserade matupplevelsen för henne ,utan bara såg till att det flöt på så hon fick mat när hon var hungrig som hon åt.☝️
Jag misstänker att man kan trigga igång ätstörningar senare i livet hos vissa barn om man krånglar till ätandet och gör det till ett problem genom att fokusera på  "problem med mat som inte äts" istället för se till vad som funkar bra och fokusera på en smaklig måltid. 🙂

Nu känner jag inte till  skillnaderna mellan Sverige och Finland,men här i Sverige har det alltid (så länge jag har varit med och sett)varit väldigt olika från familj till familj hur barnen uppfostras.🤔

~ mayolica ~

[Thiah]
6/14/14, 12:56 PM
#4

Jag skulle hålla med Kicki om att här är det mera raka rör som gäller. Duger inte maten så går du hungrig eller får en smörgås. 

Visst tar man med barnen i besluten men kanske inte lika mycket som i sverige.

[JeanetteK]
6/16/14, 11:29 AM
#5

Japp jag tycker också att det skiljer när det gäller detta att barn är inblandade i alla beslut. Kommer på mig själv med att det är så även här hemma många gånger.

Upp till toppen
Annons: