Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1007 ggr
Magi-cat
2014-05-13 09:14

"Åbo är inte New York"

Även till Åbo tycks byggtrenden med stora och ännu större höghus ha spritt sig.

Man planerar, trots, boendes protester, att bygga två höghus i gammal kulturmiljö.

" Husen är för höga och för stora och vi har kämpat oss trötta mot de här byggplanerna. Man verkar tro att det här är någon storstad i stil med New York, säger Eija Lehto som bor på Smedsgatan 6, det vill säga på andra sidan gatan."

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/13/abo-ar-inte-new-york

Vad tycker ni? Ska man sträva efter att behålla en stadsmiljö och ändra varsamt, eller är det en omöjlig ekvation? Hör det till en stads nödvändiga utveckling att allt måste växa oändligt på höjden?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[MrDiabolic]
2014-05-13 09:21
#1

Visst ska man kunna förnya stadsmiljöer, men det får finnas gränser. Och att pilla in två höghus i den bilden skulle, enligt min mening, förstöra totalt.

KickiG
2014-05-13 17:31
#2

Jag anser också attman måste kunna förnya i städer. Men jag anser också att man måste bevara det gamla, och bygga nytt med hänsyn till det existerande. Det finns så många sorliga exempel på hur man rivit ner massa fina hus och byggt moderna "lådor" istället. Och det finns även fina exempel på nybyggda hus som smälter fint in i bredvid sina äldre grannar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-05-13 22:13
#3

Jag tycker också att man måste kunna förnya, annars blir et stagnation och det är heller inte bra.

Fast förnya ska inte behöva vara att störa och förstöra…

Alla dessa skrytbyggen som alltid måste vara dominerande, höga och stora ställer jag mig väldigt undrande till….Man måste ta hänsyn!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2014-05-14 08:12
#4

Man borde ta Stockholm som ett skräck exempel. Rivnings hysterin på 60-70 talet blev förödande. Alla stats arkitekter borde se dokumentärfilmerna om rivningen av Stockholms city. Nä….låt Åbo vara ifred!

KickiG
2014-05-14 17:59
#5

#5 Ett besök i Björneborg kan även vara väldigt lärorikt…

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2014-05-16 08:39
#6

SvD har en serie om hur Stockholm såg ut förr.
Vackra gamla byggnader som revs och ersattes av själlösa lådor.

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/mitt-stockholm/podd-upptack-sturegatans-parlor_3542360.svd?sidan=7


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
ALPHIRA
2014-05-19 21:24
#7

Nej, Åbo är inte New York. Åker dit i övermorgon, till Åbo nämligen och kör sedan ca 70 mil till Nivala, av alla ställen.

Minns bara när jag besökte New York för några år sedan. Där var det lätt att hitta vart man skulle, 87:de gatan typ…

MEN i Åbo har jag gått vilse i min ungdom (i dubbel bemärkelse… (…vad jag nu menar med det…😉)

Men härliga städer båda två! Båda måste UPPLEVAS.

Magi-cat
2014-05-19 21:27
#8

#7 Ha så trevligt! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

ALPHIRA
2014-05-20 20:18
#9

Tack Magi. Nu stänger jag butiken. 🤫

Upp till toppen
Annons: