Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 857 ggr
Magi-cat
4/20/14, 2:30 PM

Den finska språkmodellen...

…kan exporteras till Ukraina!

"I praktiken blir det en lagstadgad rättighet att tala ryska i Ukraina. Detta berör närmare 30 procent av befolkningen i Ukraina, som har ryska som modersmål."

"- Vår modell i Finland, där man har en slags kulturautonomi gällande skolorna, skulle kunna vara en modell som kunde fungera på Krimhalvön. Det är en modell som innebär att man erkänner de olika språken, men också ger folk möjlighet att upprätthålla sitt modersmål, säger Österlund."

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/04/19/finlands-sprakmodell-kunde-fungera-pa-krimhalvon


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Tapani
4/21/14, 8:04 AM
#1

Kommentarerna till artikeln måste också läsas, där det bl.a. sägs att Den finska språkmodellen fungerar inte ens i Finland.

Magi-cat
4/21/14, 8:09 AM
#2

#1 Det finns nog, som vi sett, en hel del att säga om språkmodellen och dess tillämpning

Dessutom kan man förmodligen inte applicera en modell på ett annat land helt abrupt och utan förankring, speciellt i kris.

Men tanken var intressant. Det finns ju en hel del som är bra, och var hade vi stått utan den modellen, kan man också fråga sig.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
4/21/14, 8:16 AM
#3

Men tanken på den Finska språkmodellen, är helt suverän. Det raderar ut behovet av att anpassa ett lands gränser till språkgränsen. En klassiker på de temat är vår lille vän Hitler. Om den Finska språkmodellen fungerar, eller inte i Finland ska jag inte diskutera. Men Finska skolor har hög status, och den svenska skol värden sneglar mycket på just den finska skolan. Och det är i skolan allt börjar, sen kommer myndigheterna.

Magi-cat
4/21/14, 8:19 AM
#4

#3 Det har du rätt i! Det är väl snarare en urholkning av språkmodellen man protesterar mot, inte själva modellen som sådan?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
4/21/14, 8:21 AM
#5

Men det är ju klart som kovspad, en värd som är full av hat och våld, vad hjälper då?

Magi-cat
4/21/14, 8:23 AM
#6

#5 Men vad ska man göra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Upp till toppen
Annons: