Annons:
Etikettdagens
Läst 4075 ggr
Magi-cat
4/16/14, 8:15 AM

Dymmelonsdag

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…eller klockonsdag som det lär ha benämnts i Nyland…

Den här dagen bytte man ut kläpparna i kyrkklockorna mot träkäppar för att få ett mjukare ljud. Ingen musik fick spelas förrän påskdagen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dymmelonsdag

Undrar hur gammal den här traditionen egentligen är och vad den kommer sig av? Kristendomen tog ju ofta över gamla traditioner.

Hur är det i Finland så här dagarna innan påsk? 🙂

(bild från publicdomainpictures.net)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Farwuq
4/16/14, 6:45 PM
#1

När jag var barn så skulle man vara stillsam under påsken, speciellt långfredagen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

KPD
4/26/14, 12:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Traditionellt firar jag, som är ortodox, påsk i Helsingfors. Vid en gudstjänst i Uspenskijkatedralen på torsdagen tvättar metropoliten (biskopen) fötterna på tolv präster.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
4/26/14, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Metropolit Ambrosius av Helsingfors står på knä och tvättar en prästs fötter vid skärtorsdagens fottvagning.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
4/26/14, 1:00 AM
#4

På påsknatten brukar jag delta i påsknattsliturgin i Huskyrkan vid Elisabetsgatan. Gudstjänsten, som är på svenska och engelska, börjar kl. 23:30 och håller på till cirka kl. 3:00.

Sedan är det fest i församlingssalen. Pascha, lammstek och rödvin brukar alltid finnas bland det som deltagarna har tagit med.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Magi-cat
4/26/14, 7:50 AM
#5

#4 Det blir säkert en speciell och stämningsfull upplevelse!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
4/26/14, 8:29 AM
#6

Religionshistoria är intressant. Protestanter har religiösa ritualer efter katolsk mönster. Katolikerna har anammat stora delar an den kristna religion som Kejsare Constantin i Rom gjorde till Romersk stads religion på 300-talet fvt. Bra exempel på ovan är bruket av bilder, korstet, titlar, läran om tre enigheten, skärselden. Man gjorde om "hedniska" riter, ritualer till "kristna". Ett bra exempel på detta är julfirandet. Av den dokumenterade ursprungliga kristendomen fram till 100 fvt. finns inte mycket kvar. Den byggde på att dom kristna skulle ha "kärlek inbördes". Dvs inga korståg, inga världskrig. Exakt var dymelonsdagen hör hemma i den "kristna traditionen", bet jag inte. Men den intressanta frågan är nog om den omnämns och påbjuds i Bibeln. Eller, hade de första kristna fram till 100 fvt en "dymmelonsdag"? Jag ska vid tid gräva lite i denna besynnerliga dymmelonsdag.

Annons:
Magi-cat
4/26/14, 8:46 AM
#7

#6 Gör det T-Johan och upplys oss! Själv är jag inte så bevandrad i Bibeln.🙂

Dymmeldagen har förmodligen äldre rötter än så…är i alla fall min hemmagjorda hypotes…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
4/26/14, 10:23 AM
#8

Ja jag ska se om det finns något skapligt pålitligt. Ofta härleds religiösa traditioner bara till en viss tid bakåt, som tex julfirandet som säg komma från Tyskland och medeltid, av en del. Men julen är äldre än så. Sen måste jag rätta mig själv. Jag har skrivit "fvt", vilket betyder "före vanlig tideräkning". Men det ska vara "vt", alltså "vanlig tideräkning". Ursäkta mitt slarv!

KPD
4/29/14, 9:15 AM
#9

#6 Den första fråga man kan ställa sig är när kyrkklockor började användas. Enligt Wikipedia var det i Italien år 535. Dessförinnan har det således inte kunnat förekomma att kläppar skulle ha bytts ut mot träkäppar.

Detta avsnitt i artikeln "Klocka" tycker jag är intressant: "Klockor var alltså bland annat en samlingssignal och det var en mycket vanlig användning i Romarriket. Därför var de första kristna i kristendomens urtid bestämt avvisande mot klockor och ringning och den inställningen hölls vid liv i flera hundra år. När man kallade församlingen till gudstjänst skedde det först dels muntligen (då församlingen ännu var liten), sedan alltmer genom utropare, dels genom trumpetstötar (trumpet efter en förebild i Gamla testamentet) eller genom slag mot en simandron, ett slags egendomlig ljudapparat av trä eller metall, som under sitt gamla namn simandron ännu begagnas i små kyrkor i Grekland och för övrigt på vissa andra platser under påsken."

Enligt Wikipedia är bruket av dymblar en skandinavisk tradition, och då är vi alltså ännu längre fram i tiden. 

Även om orsaken till namnet dymmelonsdag således torde vara från senare tid, har naturligtvis onsdagen före påsk ändå haft en speciell som inledning till helgen. Jesus förråddes på onsdagen, instiftade nattvarden på torsdagen och korsfästes på fredagen.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[T-Johan]
4/30/14, 3:24 PM
#10

Jag det jag funnit är att "dymmel" används om något som förstör olika förråd, spannmål, ved mm. Och det var mycket skrock i detta.

Om dymmeln gått i veden, ruttnade den och sågs som ett straff.

I senare tid används dymmel om en träplugg som används till att fästa två träbitar vid varandra. Och då är det inte så konstigt att en lite större träplugg som monteras i en kyrkklocka kallas dymmel. 

Men det är viktigt att skilja på "kyrklig tradition" och vad som är dokumenterat i Bibeln.

Kyrklig tradition är seder och bruk efter att kristendomen gjorts till statsreligion, dvs efter 300 vanlig tideräkning. Det var nu som den kristna traditionen påbjöd korståg, häxbränning och två världskrig och julfirandet mm. Det är lång ifrån vad Skaparen vill se människor göra.  

Kristendomen, den dokumenterade, fram till 100 vanlig tideräkning, påbjöd kristna att "älska sin nästa" och be för sina fiender. Och att inte blanda sig i det politiska livet. Det är stor skillnad mot dagens "kristna traditioner.

Vart jag vill komma är att oavsett när "dymmelonsdagen" infördes som "kyrklig tradition", så finns mig veterligt inget dokumenterat/omnämnt om det från första århundradets kristna. 

Klockor användes ännu längre tillbaka än Romarriket, i samband med religiösa ritualer, lika så trumpeter.

Det mest groteska användningen av klockor var i samband med Kananeer och Amoreer offrade av barn. Nu är vi ca 1500 år före vanlig tideräkning. 

Huuuaaa så mycket hemskheter som begåtts i Guds namn.

Magi-cat
4/30/14, 3:31 PM
#11

#10 Mycket intressant! 🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
4/30/14, 5:09 PM
#12

👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[T-Johan]
4/30/14, 5:33 PM
#13

Ja det är intressant! Religionshistoria får en att häpna. Religiösa traditioner lyfts fram som om källan till dom vore gudomliga. Men ofta handlare om makt, girighet och prestige. I dag vet alla till exempel att julfirandet har en allt annat en en kristen bakgrund. Men i den kristna värden är det inte ursprunget som är viktigt, utan "traditionen". Om det står i Bibeln eller inte spelar ingen roll, det är "traditionen" som betyder något. Kolla på dokumentären "Påven och pengarna" på SVT Play, så fattar ni vad jag menar med "makt, girighet och prestige". Ni måste försöka förstå att kristendom under det första århundradet är något helt annat än det vi ser omkring oss idag. Dom älskade varandra och sina medmänniskor. Det stämmer bra om man läser det Jesus sa, att hans efterföljare skull just "ha kärlek inbördes".

Annons:
Upp till toppen
Annons: