Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 1514 ggr
KPD
2014-04-03 09:47

Hufvudstadsbladet

Efter att länge ha valt mellan Svenska Dagbladet och Sydsvenskan bestämde jag mig till slut för Hufvudstadsbladet. Det kanske inte är det givna förstahandsvalet för en rikssvensk som bor i Sverige. Det är t.o.m. så osannolikt, att jag valde att inte berätta det den 1.4, när prenumerationen började.

Eftersom jag endast prenumererar digitalt, vållar distributionen inga problem. Mycket av det som intresserar mig är inte bundet till min bostadsort (utrikespolitik, kultur och filosofi/religion etc.). Vad gäller utrikesbevakningen kan Hbl kanske t.o.m. vara mer intressant.

Det enda jag missar är lokala nyheter. Mitt idrottsintresse begränsar sig till att hoppa över sportsidorna, så i den delen är det ingen förlust. Övriga lokala nyheter får jag en dos av i Metro. Dessutom är det alltid någon som delar det som händer på Facebook.

Till fördelarna hör att jag får lär känna Finland bättre, och det ser jag som en fördel. Jag är nöjd med mitt val.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
Magi-cat
2014-04-03 10:22
#1

Det låter som ett bra val och kul att du är nöjd!

Riktigt bra idé!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2014-04-03 14:20
#2

HBL är en riktigt bra tidning så det var ett bra val du gjorde 🙂

KickiG
2014-04-03 14:48
#3

Vad roligt att du valde våran Husis. Jag gillar själv tidningen skarpt. Hur tycker du digitala versionen fungerar?

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Thiah]
2014-04-03 15:10
#4

Appropå den digitala versionen så gillar jag den bättre på min android surfplatta än på min windows platta. På windowsplattan får jag läsa ehbl och det är inte alls lika smidigt som android appen. 

#3 läser du den digitalt?

KickiG
2014-04-03 18:14
#5

#4 Nej, har den inte digitalt, men funderar på det. Därför jag är lite nyfiken.  Men de har ju den där testa på-grejen, gratis i 2 veckor. Har bara liksom inte fått tummen ur för att testa ännu.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

KPD
2014-04-04 03:04
#6

#3 Spontant tycker jag att det fungerar bra. Jag håller dock fortfarande på att bekanta mig med Hbl. Enda problemet än så länge var att jag en gång hade svårt att backa ur en bilaga och komma tillbaka till förstasidan. Annars har det fungerat bra.

Är "Husis" en vedertagen beteckning på Hbl, ungefär som Svenska Dagbladet kallas "Svenskan"?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KickiG
2014-04-04 03:46
#7

Jag skulle säga att Husis är väldigt vanligt smeknamn på tidningen i fråga. Finskspråkiga kallar den ibland Håbla/Håpla/Håblari (eller de skulle ju skriva hobla/hopla/hoplari men för att få uttalet korrekt skrev jag det "fel") efter förkortningen Hbl.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Thiah]
2014-04-04 06:34
#8

Husis är nog det alla i min närhet kallar den. Lättare att skriva också 🙂

TjockaBerta
2014-04-04 13:27
#9

Vi hade tidningen hemma i många år när jag var barn så då läste jag den. Nu har jag hittat den igen via Twitter och är där och läser då och då. Det är lite annorlunda vinkling på nyheterna ibland.

>>>Malum domesticum<<<

KPD
2014-04-04 13:40
#10

#9 Utöver ett annat perspektiv speglar det nog en ibland annorlunda mentalitet i Finland än i Sverige.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: