Annons:
Etikettersamhällepolitik
Läst 2392 ggr
[T-Johan]
2014-03-22 15:18

Putin doktrinen.

talas det något om 'Putindoktrinen' i Finland? Är det någon debatt kring 'etniska ryssar' i Finland? Baltiska länderna har man med oro sett hur Putin går fram i Ukraina. Är man orolig även i Finland?

Annons:
KickiG
2014-03-22 18:33
#1

Jag tror (OBS! Mina högst personliga tankar här alltså) att både Finland och Baltikum är vana vid att alltid hålla ett öga på Ryssland. Jag är inte det minsta förvånad över att läget r som det är just nu. Det här har varit på gång redan länge, Putin har varit i makten redan länge, även då Medvedev var president. Vi är väl alltid lite beredda, skulle jag tro. 

Men jag gissar att just  nu är vi mera oroade över vilka ekonomiska följder för Finland USAs och EUs sanktioner kommer att ha, eftersom Finland har en väldigt stor handel med Ryssland.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
2014-03-22 19:24
#2

Vad handlar man av ryssen? Naturgas? Spannmål? Jag undrar bara för att jag vet att Finland producerar mycket av de mesta, alt mellan isbrytare till mobiltelefoner. Men det kanske mer är försäljning till Ryssland som drabbar värst.

KickiG
2014-03-22 21:51
#3

År 2013 exporterade Finland till Ryssland varor till ett värde av 5,4 miljarder euro, top 3 var Kemikaliska ämnen och produkter 19,7 %, Övriga produkter 18,8 % och Motorer och industrimaskiner 18,3 %.

Importen från Ryssland hade ett värde av 10,5 miljarder euro. Mest importerade vi olja 68,2 %, Gas 10,8 % och kemikaliska ämnen och produkter 7,0 %.

Ber om ursäkt för att det inte blev rätt tullbenämningar, översatte bara lite i farten. Siffrorna tog jag från www. svkk.fi alltså finsk-ryska handelskammarens sida.

Därtill har vi också en betydande mängd ryska turister här i landet alla år. Nu hittade jag inga vettiga källor, men i en tidning stod det att var fjärde turist är rysk. 

Ekonomitidningen Talouselämä hade en artikel om att ryssarna leder med 128 000 övernattningsdygn i Finland år 2013, följande på listan är svenskarna med 31 000 övernattningar.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[T-Johan]
2014-03-23 09:17
#4

Jag hade en elev som utbilda sig till något i turist näringen. Hon tala finska, ryska och var här i Sverige för att lära sig svenska bättre. Minns att jag blev förvånad över hennes berättelser om den stora mängden ryska turister. Minnet sviker mig lite men jag tror staden heter Lenn, när ryska gränsen, där hon bodde. Ja då förstår jag att det kan finnas en vis tveksamhet till att finnarna vill bromsa 'skaktions ivrarna'.

KickiG
2014-03-23 13:12
#5

Mamma hade hört på nyheterna att i vissa städer nära östgränsen har de redan börjat permittera folk för att turisterna/besökerna från Ryssland minskat drastiskt. På gott och ont är Ryssland en väldigt betydande granne.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Tapani
2014-03-25 09:14
#6

Talade med en kompis i Kajana. Han nämnde just att det var väsentligt färre ryska bilar på parkeringarna utanför varuhusen i Jouensuu och andra gränsnära orter. Det beror på att euron blivit plötsligt mycket dyrare för ryssarna.

Så nog har Tsar Putin skakat om Finland. Och som vanligt är det Finland som kommer i kläm när öst och väst träter - oavsett om vad, tydligen.

Kanske finnarna borde värnat mera om sina relationer till Sverige än till Ryssland.

Annons:
Magi-cat
2014-03-25 09:18
#7

Små länder kommer alltid i kläm när jättarna bestämmer.

Men Finland har lärt sig att klara sig igenom svårigheter och kommer att göra det nu också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[T-Johan]
2014-03-25 13:08
#8

Både rubeln och börsen faller. Människor med långsiktig ekonomiskt ansvar har lärt sig läxan, inte Rysland. Diktatorer har en förmåga att driva sina idéer in absurdum. Tex Hitler, Sadam, Ide Amin, Kadafi m.fl.

Farwuq
2014-03-25 16:35
#9

😕

Illa illa, tänk om politikerna kände sig som valda av folket, och inte utvalda bland folket.

😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tapani
2014-03-26 17:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

En ny illustration och kanske bekräftelse på Putin-doktrinen. Originalet finns här http://www.angelfire.com/pa/ImperialRussian/royalty/russia/coronation.html

Farwuq
2014-03-26 18:44
#11

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: