Annons:
Etikettövrigt
Läst 3219 ggr
Magi-cat
3/19/14, 12:01 PM

Pratade för högt på bussen

Ojdå …. en italienare pratade för högt i sin mobiltelefon på bussen mellan jobbet och hemmet i Vasa.

Busschauffören tröttnade och gav honom valet att sätta sig längst bak eller gå av bussen.

Mannen (som bott fem år i Finland och pratar utmärkt finska) blev milt sagt chockad, men fick i alla fall stanna kvar på bussen efter att han bett chauffören om ursäkt.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/03/07/italienare-pa-buss-pratade-hogt-i-telefon

Det har blivit många kommentarer om den här händelsen.

Inte blev det lugnare efter att vd:n för Vasa lokaltrafik sagt:

"Utlänningar pratar högt och det stör"

Vad tycker ni? 📱 
Är det en fråga om att inte störa chauffören som måste tänka på säkerheten? Eller om att många pratar för högt och för mycket i mobil så att det stör omgivningen? Eller att just utlänningar pratar för högt? Eller något annat?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
rudyC
3/19/14, 12:14 PM
#1

tycker att det är helt rätt!

vissa människor behöver inte en telefon att kommunicera dom skriker så högt att dom blir hörda ändå trots att personen på andra sidan luren är på andra sidan jorden

Marinas Mix
3/19/14, 12:15 PM
#2

Alla som pratar i mobil, pratar för högt. Det verkar som om de inte fattat att personen i andra änden kan höra dem, utan att de skriker.

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Inkanyezi
3/19/14, 12:25 PM
#3

Det var väl ett olyckligt uttalande av Jan Finne det där, han tänkte kanske inte på att han talade med en journalist, och så tänkte han högt. Alldeles självklart är det också många andra som pratar högt i telefon, finländare, finnar och svenskar knappast mindre än andra. Min fru gör det, men jag tror inte att det är för att hon är utlänning.

När jag var liten hade mamma och pappa låtit installera väggtelefonen inne i klädkammaren, där man kunde prata ostört - och ostörande. Nu när alla har en telefon i fickan eller handväskan hör man samtalen lite varstans.

Men visst är det lite märkligt att folk pratar högt i luren, i stället för att helt enkelt prata lågmält lite närmre mikrofonen. Det är en beteendefråga, som lite grann liknar det där att de ställer sig framför dörrarna när man ska kliva av tåget. Beror nog på att de inte riktigt förstår vad de gör och knappast funderar över det.

Underbarn
3/19/14, 12:30 PM
#4

Utlänningar är väldigt högljudd och pratar högt, fort och mycket. MEN inget konstigt med det. Det är snarare svenskar/nordiskt folk som är ovanligt tysta och pratar så långsamt! Jösses vad vissa pratar segt, jobbigt att ens lyssna på. Jag är 50% spanjor och min släkt är duktig på att prata, högt! ;) väldigt livliga konversationer hemma hos oss. MÅNGA upplever det som att vi SKRIKER när vi bara pratar högt?! Och kan tro att vi är arg men det är vi inte ;) jag pratar med en normal ljudnivå när jag är med mina svenska vänner, dock fort och det är bara vänja sig. Nu efter några år säger de att jag börjat prata i en mer normal takt. Ja jag vet inte, jag och syrran pratar riktigt fort till varandra :P och bryr oss inte om någon höjer rösten. Höjer man rösten i en svensk familj kan de ju bli riktig paff och vissa tycker direkt att det inte är ok. Vissa får ju skäll direkt de höjer rösten mot sina föräldrar… Haha Min pappa SKRIKER i telefonen, eller pratar snarare väldigt högt. Så högt att det är svårt att förstå honom i andra sidan luren. Men pratar något lägre annars, i konversationer kan han prata riktigt högt och kan verkligen inte sänka rösten?! Han är göteborgare. Jag tror ju mer att busschauffören inte orka höra italienska än just att det var högt.

Inkanyezi
3/19/14, 12:42 PM
#5

#4 Du har nog en liten poäng där. Det finns folk som är väldigt störda över att höra tal som de inte förstår. En gång för ett tiotal år sedan satt jag bredvid en fransyska på flyget till Kuba, och vi samtalade om ganska många saker, lite blandat på franska och spanska, eftersom jag har en del brister i min franska och hennes spanska lämnade en del att önska. Mannen som satt framför blev till slut så frustrerad, troligen av att han inte förstod merparten av samtalet, att han sade till ganska eftertryckligt - på franska. Och det var alldeles tydligt att det var språkblandningen som störde honom.

Men som nämns i kommentarerna till artikeln är också finländare emellanåt väldigt högljudda. Man kan undra om Jan Finne är medveten om att alla är utlänningar, så fort de befinner sig i ett annat land än sitt eget. Utlänningar är högljudda - han får passa sig när han kommer till Sverige.

Men jag har också kört buss i många år, och jag skulle nog också ha sagt till om någon talade högljutt på så nära håll att jag blev störd. Jag sade en gång till  en man som luktade väldigt illa att han skulle tvätta sina kläder, som stank av inpyrd cigarr, och nästa gång han ville åka fick han helt enkelt inte åka med. Det fick jag en del skit för, så jag förstår att det kan bli konflikt när man säger ifrån.

[JeanetteK]
3/20/14, 10:19 AM
#6

Jag håller med Marinas Mix i #2. Det kan vara mycket irriterande på bussar, restauranger och annat. Har inget med om man är utlänning eller inte att göra. Min alldeles privata uppfattning är att män som pratar jobbsamtal är som mest högljudda! 😉

Annons:
[Thiah]
3/21/14, 10:58 AM
#7

Jag kan skämmas ibland när jag själv pratar i mobilen och jag försöker prata så tyst jag bara kan. Blir själv väldigt störd över folk som pratar högljutt i sina telefoner. 

Men jag kan bli störd på folk som pratar sinsemellan högt i bussen också. Man har som medpassagerare inte direkt någonstans att ta vägen för att slippa höra allt tjatter. Men pratar folk i normal ton eller skrattar och har roligt så stör det inte.

Upp till toppen
Annons: