Annons:
Etikettspråk
Läst 1359 ggr
KPD
2/18/14, 4:11 PM

Finska som minoritetsspråk?

Det intryck jag har fått i Finland är, att om några finlandssvenskar sitter och samtalar och en finsk vän ansluter, går man över till finska, även om denne talar svenska.

Hur förhåller det sig på de orter där svenskan är dominerande? Finns det också där en undfallenhet i umgänget med finsktalande? Jag syftar alltså på situationer, där alla inblandade är tvåspråkiga, men har olika modersmål. 

Finns det bland finnar, som på lokal nivå är i minoritet, en större acceptans för svenska språket än i Finland i stort?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Annons:
KickiG
2/18/14, 7:35 PM
#1

Det var en intressant fråga. Däremot har jag inget vettigt svar. Jag har största delen av mitt liv levt på områden där finskan varit majoritetsspråk, eller där alla i en grupp inte varit flytande på det andra språket. 

Men vi är nog överlag väldigt snabba på att slå om till finska. Sedan är det också en vanesak. Har man väl börjat prata ett språk med en person, tycker jag det är väldigt svårt att byta till ett annat. Mitt ex kunde väldigt bra svenska, men vi pratade alltid finska eftersom det var det språket vi använde då vi träffades första gången. När han var hemma hos mina föräldrar, så pratade vi alla finska med honom. Men vi pratade svenska vid matbordet och sinsemellan och han förstod alltid till 99 % vad vi pratade.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Mirjami-78
2/20/14, 2:03 PM
#2

Vi pratar oftast Svenska numera här hemma. Dels för min nuvarande sambo inte kan Finska och dels för lille sonen inte kan finskan heller men han kan förstå vad man säger till han. Han kan enstaka ord.

Min mamma har börjat med att hon pratar finska även till min sambo. Hon skojar med han och säger att det är på tiden att han lär sig finskan så att han även kan det. Min sambo kan förstå vissa ord på finskan och hänga med i samtal i mellan men svarar då på Svenska.

Med de äldre människor pratar jag ofta finska för det hör liksom till. Även om det finns svensktalande med. Jag brukar ändå vara rätt så noga med att översätta till svenska om vi pratar på finska just för att den som inte kan språket skall även känna sig delaktig.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

KPD
2/21/14, 10:45 AM
#3

#2 Din son kanske kan lära sig finska? En av mina kolleger har en chilensk hustru, och de talade konsekvent respektive modersmål till sina barn, vilka talade om "mammaspråk" och "pappaspråk". Vad jag förstår var det inga problem för barnen att lära sig två språk på det sättet.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2/21/14, 10:49 AM
#4

Jag hoppas att ingen tar illa upp, men jag brukar säga, att enda gången en finlandssvensk till varje pris vill tala svenska är på spårvagnen. Om föraren inte förstår, blir personen, som annars gärna talar finska, upprörd och skriver en insändare i Hufvudstadsbladet.

(Det ska dock erkännas, att det nu är länge sedan jag läste någon sådan insändare.)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KickiG
2/21/14, 11:08 AM
#5

#3 Det är många barn i Finland (och andra länder) som lär sig ett "modersmål" och ett "fadersmål" parallellt utan större problem. Jag vet också barn som lär sig tre språk. 

Själv  lärde jag mig svenska hemma och hos släktingar, och finska hos dagmamman/dagis/lekparken eftersom vi då bodde på ett helt finskspråkigt område. Det var inga problem, barn lär sig otroligt fort.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

[Thiah]
2/24/14, 9:23 AM
#6

Barn lär sig utan problem 3-4  språk bara man är konsekvent. 

Jag som riksvensk i huvudstadsregionen har sällan mött problem på grund va min svenska. Ofta försöker de finskspråkiga hjälpa mig på svenska eller annars på engelska. Vissa tjurskallar finns det väl men det är sällan jag träffar på dem. 

Jag och sambon har redan planerat att finskan måste komma tidigt in med vår son när han väl är i den åldern. Sambon kommer vara hemma med honom när han är runt 9 månader och då får se gå på finska aktiviteter på dagarna (sambon talar finska) och titta på finska program så att sonen tidigt lär sig.

Annons:
Magi-cat
2/24/14, 10:01 AM
#7

Det stämmer att barn utan problem lär sig flera språk parallellt. Och tänk vilken nytta de har av att kunna flera språk! Det är mycket svårare att lära in i vuxen ålder och blir aldrig lika bra.

Jag har sett barn som obehindrat växlar språk, det ena med pappan och det andra med mamman. Mycket imponerande.😎
Men det är nog väldigt ovanligt….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2/24/14, 2:54 PM
#8

Jag jobbar ju i en 2 språkig miljö och det är inte direkt ovanligt att barnen växlar språk beroende på vem de pratar med. OM man varit konsekvent från början alltså.  Eftersom jag inte talar finska så kan flera av "mina" barn prata finska med sin mamma (t.ex.) och sen säga samma sak på svenska till mig. De är fiffia de små liven 😍

Magi-cat
2/24/14, 3:40 PM
#9

Tänk så fantastiskt, och vilken rikedom att ha språken med sig från födseln så där! Jag har hört att det är bra för hjärnan också, eftersom den utvecklas mycket av att hantera två modersmål. Så lite extra smarta blir de allt! 👍

(Kan man säga till de som envisas med enkelspråklighet 😎)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/24/14, 7:37 PM
#10

#9 Och för länge sedan läste jag någonstans (Hufvudstadsbladet kanske) om en undersökning som gjorts som visade på att tvåspråkiga svensk-finsk var bättre på mycket annat än tvåspråkiga svens-engelsk och några andra språk som jag inte minns nu. Det var för att finska och svenska grammatiken fungerar på så totalt olika sätt, så hjärnan fick en massa gratis gympa med att trixa med de två språken. 

Kan ju vara att nyare forskning tyder på något annat, men tyckte det var lite intressant att det just var finskan som var nyckeln.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/24/14, 7:39 PM
#11

Det låter jätteintressant! Vissa språk är ju relativt nära varandra, som svenska och engelska. Medan andra är långt ifrån varandra, som finska och svenska.

Kan tänka mig att det ger helt olika effekter på hjärnan och hjärngympa är alltid bra!🤓


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JazzBass
2/25/14, 8:21 AM
#12

För att svara på frågan i första inlägget: Jo det är vanligt att byta till finska om nån i sällskapet är finskspråkig, speciellt om dennes kunskaper i svenska inte är så bra. Det är speciellt vanligt på såna ställen där de svenskspråkiga i regel är bra på finska (speciellt helsingforsregionen och åboregionen), men inte heller ovanligt där kunskaperna i finska är knaggligare, som i svenska österbotten.

Tyvärr är det så här. De flesta finskspråkiga beklagar sig för att de kan så dålig svenska, och det här beteendet gör det inte lättare för dem heller att lära sig språket. Många har inte ens kommit över tröskeln att våga tala svenska.

Personligen gör jag mig också skyldig till det här beteendet emellanåt, men jag försöker varva lite. Jag vistas utan tvekan mest i helt svenskspråkiga sammanhang, och om jag inte använder finska en tid märker jag det tydligt. Jag talade och tänkte mest på finska när jag jobbade ett halvår i purfinska Nastola för ca 10 år sen, men sedermera har jag bott på orter mer stor svensk befolkning, och även en stund i Sverige, vilket gjort att kunskaperna tvinade bort lite. Men hyfsat bra klarar jag mig på finska i alla fall. Det skulle jag dock inte ha gjort om jag aldrig bott på ställen där man tvingats använda finska så gott som dagligen. (Utöver Nastola även Helsingforsregionen under studietiden).

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Magi-cat
3/3/14, 6:22 PM
#13

Klagar finlandssvenskarna i onödan? 😉

http://svenska.yle.fi/artikel/2013/03/22/dalig-svenska-pa-hogholmen-se-bilder

Iofs kan jag tycka att det är bra, och huvudsaken att man försöker. "Biosopa" är trots allt förståeligt. Taskigt att klaga då…

Mycket mycket värre exempel kan ses i Sverige, av de som borde veta…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
3/16/14, 8:03 AM
#16

Tog bort två kommentarer och skapade (efter en av skribenternas egen idé 🙂) en egen tråd här:

http://finland.ifokus.se/discussions/53254c308e0e747f10000f3f-jamfora-svensk-finsktalande?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KPD
3/17/14, 2:09 AM
#17

#16 Det var kanske inte helt lyckat. Poängen med mitt nu flyttade inlägg var, att det inte handlade om sociala olikheter, utan om att språken som sådana ansågs ha betydelse. Det är raka motsatsen till vad KickiG tog upp.

KickiG skrev "Men det är nästan värt en egen tråd", och jag kan hålla med om att de sociala skillnaderna kanske kunde förtjäna en egen tråd, men jag antar att hon hade skapat en egen tråd, om hon hade velat det.

Det bör också nämnas, att det inte var trådskaparens idé att dela tråden.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: