Annons:
Etikettlitteratur
Läst 1637 ggr
Magi-cat
2/18/14, 9:12 AM

Sverige - ett självgott centrum?

I alla fall när det kommer till finlandssvensk litteratur, enligt Ebba Witt-Brattström som inte skräder orden. "Förolämpande okunskap", skriver hon.

Finlandssvenskarna ligger steget före, menar Ebba. Man lägger beslag på ett antal stjärnor som Kjell Westö, Fagerholm, Byggmäster och Forsström för att nämna några, men placerar den finlandssvenska litteraturen på ett felaktigt (förolämpande) vis i Kungliga biblioteket i Stockholm.

"Det är kort sagt något dumdrygt med Sveriges förhållande till den finlandssvenska litteraturen"

Läs artikeln här:

http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/svar-direkt-svensk-anknytning-osar-sjalvbelatet-formynderi/

Man kan väl lugnt säga att hon sticker ut hakan ordentligt här, Ebba.

Ligger det någon sanning i det här storebrorsaktiga förhållandet till finlandssvensk litteratur?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
KickiG
2/18/14, 2:09 PM
#1

Det var ord och inga visor det :)  Fast jag personligen tycker att i vilken hylla Westö hamnar är ett litet problem om man vill slå på trumman för finlandssvenskheten. Det finns andra saker man kan debattera och diskutera. Som att det de facto FINNS en minoritet med svenska som modersmål här i Finland.

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

Magi-cat
2/18/14, 3:19 PM
#2

Ja, hon tog i riktigt med eftertryck där….:-) Tycker nog också att hyll-argumentationen kunde stannat på hyllan. :-) Annars ligger det mycket i det, att det finlandssvenska inte är "riktig" svenska på något sätt…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

KickiG
2/18/14, 7:14 PM
#3

#2 När jag bodde i Stockholm hade jag en chef som påstod att finlandssvenska och rikssvenska är två olika språk. Allt som jag skrev som skulle ut officiellt måste korrekturläsas av någon som "kunde svenska". Och jag blev så himla irriterad för jag anser faktiskt att jag har ett väldigt bra språk. Så må vara att jag använder prepositioner lite annorlunda än i Sverige, och att jag använder vissa ord som kan klinga lite ålderdomligt i svenska öron. Men liksom på allvar, två olika språk???

Man behöver ingen tv när man har möss.

Medarbetare på Mus iFokus och Finland iFokus

TjockaBerta
2/18/14, 7:15 PM
#4

Ville just säga att det är ju inte bara den finlandssvenska litteraturen som behandlas styvmoderligt.

>>>Malum domesticum<<<

Magi-cat
2/18/14, 7:48 PM
#5

#3 Jösses! 😮 Vilken okunnighet hos din chef!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ford -57
2/18/14, 8:16 PM
#6

Sverige- ett självgott cantrum? NåJo, men d e ju så att Sverige har allti velat vara lite som"Bror Duktig" I allt, å allti velat tala om för andra hur d ska vara, säger jag som bor i Sveriget🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: